|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Ja, det handler om de lyd codec der bruges ved HD. Lydkortet der er indbygget på Gigabytes motherboard hedder ALC889a. Det understøtter 5.1 kanals Dolby digital og DTS, men ikke 7.1 kanals DTS MasterHD og dolby TrueHD. De pågældende lyd codec anvendes ved blu-ray og HD_DVD. Og det er så hvad man kan få ud via HDMI udgangen. Det kan godt være jeg ikke har hele overblikket. Det har jeg nok rettere sagt ikke. Jeg vil prøve at forklare det på en anden måde for at gøre et mere forståeligt. På en Blu-ray plade kan lyden være indspillet på forskellig vis, som nævnt bruges forskellige HD codec. De dekodes under afspilning via software (PowerDVD) og sendes så til et lydkort. Det skal være et kort der kan behandle 24- bit/98khz PCM. Videre kan det kun komme via de analoge udgange eller HDMI. Selv om man har SPDIF er båndbredden ikke stor nok til at denne udgang kan benyttes til de bedste codec. Men lydkortet har altså betydning for om man overhovedet kan udnytte den fulde kvalitet via HDMI. Hvis man har bundkortet med G35 fra Intel fx, kan man udnytte alle de nye HD lydformater, men bundkortet falder igennem i andre mere vigtige sammenhænge som fx h264 gengivelse. Lyden kan jo ikke redde alt. Det er jo ikke et lydkort man vil have. Men kortet fra Asus med nvidia 8600 ser så mere fornuftig ud, selv om det heller ikke kan siges at være det bedste valg alt i alt. Grafikkortet er ikke særlig hurtigt, hvis man vil andet end lige at vise film. Det kunne man jo afgøre med sig selv. Og hvad har man af tilslutnings muligheder på lydsiden. En Reciever med HDMI ind og videreførsel til TV (HDMI) Så kan man på gigabyte kortet med 780G bruge analog ud, da det jo er et 7.1 lydkort. Det kan tilsyneladende ikke forventes at alle codec kan bruges via HDMI? Og mange recievere har efter sigende mulighed for en sådan analog tilslutning? Hvor god en gengivelse man kan få fra de analoge udgange er svær at sige. Men det får faktisk ros for gode specifikationer i tests. Om så lyden også er god, er noget andet. Et bedre selvstændigt lydkort via analog kunne også gå an. Man kan sige, at det alt i alt er en begrænsning, men det er nok svært at få det hele for et lille beløb. Med hensyn til de analoge udgange har de tilslutninger for 7.1. det er 2 fronthøjtalere, 2 baghøjtalere, 2 sidehøjtalere, 1 center og 1 sub. Sådan cirka tror jeg det er ![]() Redigeret af Ken_T - 13-Marts-2008 kl. 04:57 |
||
![]() |
||
Schjelde ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
![]() |
|
Overvejer selv at købe et af disse bundkort. Som jeg ser det med HTPC øjne, og IKKE spil, men alene til feriebilleder, DVD, Blu-ray, TV mm, kan jeg ikke forstå 780G er vinderen. 1. Ved forskellige tests er der flere af "testernes brugerpanel" der bedre kan lide billedet fra N8200 chipsettet end 780G chipsettet. 2. 780G har 5.1 digital lyd + 2 stereo kanaler. / N8200 kan tilbyde pass-through med høj båndbredde til de nye lydformater. Dvs. som jeg læser det, hvis man skal bruge sit HTPC til HD så må N8200 være vejen frem, med mindre man er ligeglad med lyden i sine film ? Hvis nogen kan modsige ovennævnte - fint med mig - for jeg er selv i tvivl om hvilket bundkort der skal købes.....de koster jo ca. det samme og jeg spiller ikke computer, men skal bruge det til HTPC. Mht. prisen fra Intel til AMD er der efter min mening en klar forskel.....Intel E8XXX/G35 løsning koster vel ca. kr. 2.000,- og en AMD BE/X2 med 780G/N8200 koster ca. kr. 1.250,- |
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
Jeg er enig i at en løsning med N8200 også kan være det rigtige, jeg har dog ikke set nogen separat test af det eller strømforbruget, og strømforbruget er lidt vigtigt for mig da vores HTPC næsten kører 24/7. så dens idle forbrug betyder en del på strømregningen. Ang. lyden har det ikke den store interesse for mig, jeg bruger mit tv til lyd, og der kan der ikke være nogen særlig hørebar forskel.. Men hvis jeg fandt en god test af N8200, kunne jeg sikkert godt vælge det istedet.. EDIT: en lille ret relevant ting er, jeg kan ikke finde nogen Firewire port på det asus med N8200, så lige det kort skal jeg ikke have.. det er muligt der kommer andre kort frem med N8200, men firewire skal der være på, da jeg skal have FloppyDTV senere hen... Redigeret af Pizzabager - 13-Marts-2008 kl. 09:45 |
||
![]() |
||
Schjelde ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
![]() |
|
Eniig Pizzabager.....der mangler en test af kortet.... Mht. lyden bruger jeg en Denon 2308 receiver og har smidt rigeligt efter noget b&w højttalere, som gerne skal udnyttes. Mit Panasonic PX70 lyder jo som en gammel transistor radio i forhold til. |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10608 |
![]() |
|
Jeg er kommet til at tænke på om en AMD x2 be-2400 CPU sammen med dette 780G bundkort er kraftig nok til at afvikle HDTV fra en FireDTV boks, hvor der ellers anbefales en væsentlig kraftigere CPU. Er der nogen der kan give et svar på dette? Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() |
|
jeg syntes lidt snakken om HTPC mere og mere baserer sig på H264 understøttelse. Ja det er da rart at der er gpu acceleration af bluray film, men det er dælme langt fra alt på en htpc der anvender h264 codec'et. de serier og film man henter fra nettet er x264 codecs, der findes der ikke noget hw support til, tilbage til cpu kraft. Desuden så bruges der også en hel del på .mkv filformatet som der heller ingen hw understøttelse er til. alt med henblik til tv-kort, digitale og hd kanaler har ingen hw understøttelse og er igen en kombination af sw og gode codecs. hvad angår g35 har jeg endnu ikke set nogen tests der bringer den op i nærheden af 100% cpu forbrug. De meldinger jeg har hørt er 30-50% max hvilket stadigvæk er ingenfor rimelighedens grænser. nu nævner du spilhastighederne, tag lige en slapper ikke, for der er dælme INGEN der køber de her løsninger til spil og enhver der efterfølgende finder ud af de skal bruge den til spil, køber et addin kort istedet for det onboard, så det var da et af de ringe argumenter. og så for at dreje dit billede rundt, så vil jeg hellere købe en motoriseret plæneklipper end en håndskubber som amd cpu'ere i dette tilfælde vil være i nutidens samfund. Ja det er rigtigt at amd har lavet et godt chipsæt men det hjælper ikke på princippet at deres cpu'ere er generationer bagud på i teknik og hastighed. |
||
![]() |
||
finnogangela ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-September-2004 Status: Offline Point: 62 |
![]() |
|
Tak for forklaringen; var ikke klar over at Spdif´s båndbredde var begrænset ift. de nye codecs (har altid været min opfattelse at man ved at anvende Spdif passthroughe og lade A/V receiveren klare dekodningen ville få den bedste lyd...).
Men siger du samtidig, at de nye codecs er understøttet, hvis man anvender Hdmi (og at det så "blot" kræver en A/v receiver med Hdmi og dekodning af de (2) nye codecs)?
Ps: Forøvrigt fin side du har sat op ![]() Redigeret af finnogangela - 13-Marts-2008 kl. 12:28 |
||
![]() |
||
finnogangela ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-September-2004 Status: Offline Point: 62 |
![]() |
|
Er lige med på en lytter her, jvf. mit svar til Ken_T.
Hvis 780g, i modsætning til N8200, ikke understøtter de nye lydformater via passthrough er det efter min mening et alvorligt minus - og noget af en design- og konstruktionsbrøler, når nu AMD profilerer sig så stærkt på HD-visning...
Har du nogen links til de omtalte sammenligner mellem billedkvaliteten på de 2 chipset?
Redigeret af finnogangela - 13-Marts-2008 kl. 12:34 |
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
Ehhhm du har ikke læst den test du selv linkede til.. kig i bunden på den her side og fortæl mig hvordan G35 klare den i forhold til 780G og en "flere generationer" gammel amd cpu. fra testen During heavy action sequences, the G35 processor utilization rates were constantly above 90% and we did experience some judder at times if not outright pausing Og skal vi sammenligne amd og intel, hvad er problemet, det kan godt være intel er hurtigst, men der findes masser af AMD cpu'er som kan det de skal, og er langt billigere end Intel.. hvad for en cpu for flere generationer skal vi egentlig sammenligne med, en intel P4 med de fine kælenavne, "brødristeren" "radiatoren" osv.. med den tændt kan man slukke for radiatorene, den skal nok varme hele huset op.. Amd er lidt bagud på ydelsen på top cpu'er, men kan fint følge med i mellem og bundklassen... Redigeret af Pizzabager - 13-Marts-2008 kl. 12:34 |
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() |
|
ja ok den havde jeg lige misset...så fair nok i en funktion kan den altså bruges bedre end intel...1...men jeg er personligt stadig af den holdning skal der afspilles dvd/bluray medier så har jeg en standalone til dette. En htpc i mine øjne er en maskine der kan optage og afspille tv udsendelser, afspille medier hentet fra nettet, afspille musik og vise ens billeder (jeg ved godt jeg nok skal få tæsk for den holdning også). Hvor mange i dag bruger en HTPC til ren bluray afspilning??? jeg tror ikke ret mange, og det er i det perspektiv jeg mener at selvom AMD har det bedste chipsæt, så er Intel stadig overall den bedste løsning. jeg sammenligner ikke med P4 og AMD for dengang lå AMD langt foran Intel, jeg sammenligner med nutiden cpu'ere...hvis du skal have noget der bare kommer i nærheden af ydelsen på de nye core2duo cpu'ere, så skal du op i de store AMD cpu'ere og så snakker vi pludselig et strømforbrug som ikke tåler dagens lys.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Kan faktisk ikke huske hvad for en test det er....mener ikke det er den anandtech har, hvor brugerne og testen siger at 8200 har et godt billede af et IGP at være. Det var meget lige som jeg husker det f.eks. 4 stemte N8200 / 2 stemte 780G / 2 stemte G35 eller lignende uden at det er facit... Dér jeg mener (sammenkædet med den bedre lyd) at jeg er i tvivl nu. Jeg var for 2 dage siden helt vild med 780G og overvejede "780G + en AMD BE-2400" løsning for 100% passivt kølet HTPC. Nu i tvivl om det skal være N8200 eller hvad.....Skal ens receiver have decodning af de nye lydformater eller er PCM af dem nok for at få dem? Nogen der ved det? Jeg læser som om PCM er nok, dvs. ældre receivere med 7.1 PCM via HDMI sammen med Asus N8200 chipsettet er den klare vinder hvis man både vil have god lyd+billede og glemmer spil. BE-2400 + N8200 eller 780G = 1.200 ca. og så evt. Samsung F1 harddisk og et sæt 2G ram.....det er billigt for en HTPC (dog kommer der lige et BD-drev oveni), men alligevel. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Til dem, som jeg, der er til intel cpu'ere, så er der her lige en nyhed om snarlig ankommende G45 gpu mobo fra gigabyte http://www.hexus.net/content/item.php?item=12175 However, representatives were keen to point out that it scores around 1,100 in 3DMark06 and also hardware-decodes H.264 and VC-1 content, much like the competition. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |