recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD Lyd lyder bedst når receiver dekoder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD Lyd lyder bedst når receiver dekoder

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Emne: HD Lyd lyder bedst når receiver dekoder
    Sendt: 22-Januar-2009 kl. 20:15

Ved godt det har været diskuteret, men jeg ville gerne høre nogle flere meninger om emnet, og helst nogle der har gjort erfaringer med at teste om der er forskel på lyden hvis en evt ps3 dekoder lyden eller man lader sin av receiver gøre det..

Er der nogle herinde der har en BD 55 eller en anden aspiller der kan dekode HD signaler / sende HD signaler via bitstream, og har en ny av receiver med HD indgang, der kunne dele ud af erfaringer om der rent faktisk er forskel på lyden om man lader sin afspiller eller receiver dekode signalet..?

Har en PS3, så har lidt svært ved at sende HD signaler via bistream

Mvh

Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:43

En gut på avsforum spørg lidt om det samme:

Quote:
Originally Posted by AMaench1 View Post
Here is another question I have in regards to the PS3, more specifically HD decoding.

What do you think is better to do? Use a PS3 for a blu ray player and let it do all the HD decoding of sound so it outs to the receiver as PCM and shows up multichannel?

or will you get better sound if you go with something like the Samsung BDP-1500 and output PCM to the receiver? Will this still show up as Multichannel or will it let the receiver do the decoding for HD and show up as Dolby TrueHD if a source is sent to it?

Basically what I'm wondering is what option is going to really provide the most bandwidth and sound clarity? Using a PS3 or using something like the Samsung or will it just be the same due to the PCM delivering to the receiver?

I think it's better to let the AVR do all the decoding, unless you need the secondary audio. My player, a Panny BD 50 will output all as PCM or bitstream. When they release firmware for the player, sometime it tweaks the output, LFE especially. With the AVR decoding, all processing remains constant. Besides, you don't have any way of knowing what your player is putting out.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af nkt1 nkt1 skrev:

Ved godt det har været diskuteret, men jeg ville gerne høre nogle flere meninger om emnet, og helst nogle der har gjort erfaringer med at teste om der er forskel på lyden hvis en evt ps3 dekoder lyden eller man lader sin av receiver gøre det..

Jeg har brugt noget tid på at prøve forskellige kombinationer, og indtil videre er konklusionen at der ikke er nogen konklusion... Det svinger simpelthen så meget fra opstilling til opstilling, at der ikke kan dannes en håndfast konklusion der holder hvér gang, om hvad man bør gøre. Det gør det ikke ligefrem nemt at være forbruger, men det er desværre sådan det er, for mig at se (høre). Dét jeg har konstateret indtil videre, er at der kan være ganske store, helt indiskutable forskelle på hvor dekodningen foretages, det er bare ikke ret konsistent hvad der er bedst. Jeg tror man som entusiast bare må affinde sig med at der aldrig vil være lige så håndfaste konklusioner på lydsiden som der kan laves på billedsiden, derfor vil det alt andet lige være meget et spørgsmål om erfaring, og om at prøve sig frem i den specifikke situation og dermed opnå dén erfaring, hvis man ikke har den i forvejen.

Til top
laurs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg har brugt noget tid på at prøve forskellige kombinationer, og indtil videre er konklusionen at der ikke er nogen konklusion... Det svinger simpelthen så meget fra opstilling til opstilling, at der ikke kan dannes en håndfast konklusion der holder hvér gang, om hvad man bør gøre. Det gør det ikke ligefrem nemt at være forbruger, men det er desværre sådan det er, for mig at se (høre). Dét jeg har konstateret indtil videre, er at der kan være ganske store, helt indiskutable forskelle på hvor dekodningen foretages, det er bare ikke ret konsistent hvad der er bedst. Jeg tror man som entusiast bare må affinde sig med at der aldrig vil være lige så håndfaste konklusioner på lydsiden som der kan laves på billedsiden, derfor vil det alt andet lige være meget et spørgsmål om erfaring, og om at prøve sig frem i den specifikke situation og dermed opnå dén erfaring, hvis man ikke har den i forvejen.

det der er problemer med dekodningen er at man ikke ved om det er det eneste der sker.i den perfekte verden hvor alt bliver gjodt korrekt burde der ikke være forskel.argumentet har jo været at der er to måder at dekode på ,korrekt og ukorrekt.Problemet er at vi ikke ved når det er ukorrekt.EKS pana 35bd,når den dekoder dts master og man har en proseccor der understøtter 7.1 laver den alt DTS hd om til 7.1,uden mulighed for at vælge.den SKAL jo kun dekode.jeg er ret sikker på at de fleste tror at den gør det korrekt,men det er ikke tilfældet.jeg har læst at mange siger at lydnivuet stiger når forstærker dekoder i forhold til når afspilleren gør det.jamen så er ikke kun dekodning der bliver foretaget.et andet postulat er at hvis processoren modtager et pcm signal evt 7.1.hvis man har mulighed for at upsample vil det reducere jitter væsentlig

jeg er ikke teknisk anlagt, så det er ikke noget jeg generelt vil lægge hovedet på blokken for,dog er eks med pana 35 dog et faktum som jeg har hørt i min egen stue

Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
Til top
gunnergeil Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-December-2008
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af laurs laurs skrev:

det der er problemer med dekodningen er at man ikke ved om det er det eneste der sker.i den perfekte verden hvor alt bliver gjodt korrekt burde der ikke være forskel.argumentet har jo været at der er to måder at dekode på ,korrekt og ukorrekt.Problemet er at vi ikke ved når det er ukorrekt.EKS pana 35bd,når den dekoder dts master og man har en proseccor der understøtter 7.1 laver den alt DTS hd om til 7.1,uden mulighed for at vælge.den SKAL jo kun dekode.jeg er ret sikker på at de fleste tror at den gør det korrekt,men det er ikke tilfældet.jeg har læst at mange siger at lydnivuet stiger når forstærker dekoder i forhold til når afspilleren gør det.jamen så er ikke kun dekodning der bliver foretaget.et andet postulat er at hvis processoren modtager et pcm signal evt 7.1.hvis man har mulighed for at upsample vil det reducere jitter væsentlig

jeg er ikke teknisk anlagt, så det er ikke noget jeg generelt vil lægge hovedet på blokken for,dog er eks med pana 35 dog et faktum som jeg har hørt i min egen stue

Lydniveauet stiger vel i processeren fordi der siger sider nogle opamps.

Til top
Shiva Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Maj-2008
Point: 803
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 12:08
Jeg har prøvet begge dele for at sammenligne lyden. LPCM via PS3'eren og Bitstream via en Pana BD55'er på min Onkyo 706. Jeg kunne seriøst ikke høre nogen som helst forskel. Tror det er MEGET individuelt. Min hustru har f.eks. meget bedre hørelse end jeg selv

Redigeret af Shiva - 23-Januar-2009 kl. 12:10

Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
Til top
Xstatic Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Maj-2007
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 12:32

har samsung bd1400 og onkyo SR.875.

Har afspillet samme passager hvor lyden hhv har været dekodet fra samsung og blevet dekodet af onkyo'en.

Ved disse forsøg har jeg oplevet en klart hørbar forskel, til onkyoen's fordel. Jeg oplever lyden som mere dynamisk og levende, mere bund og top osv.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 14:05

jeg har læst at mange siger at lydnivuet stiger når forstærker dekoder i forhold til når afspilleren gør det.jamen så er ikke kun dekodning der bliver foretaget.

Problemet i den slags situationer er, at blandt andet på grund af en himmelråbende mangel på testsignaler der kan gøre det muligt at bedømme objektivt om selv helt basale funktioner i dekodningen, såsom at dynamikområdet udnyttes korrekt, eller at LFE niveauet gengives korrekt, så er der ingen der rigtigt ved hvad årsagen til eventuelle forskelle egentlig er. Eksempelvis, så har jeg på den Onkyo TX-SR 605 receiver som jeg tilfældigvis har til rådighed, konstateret at receiveren gengiver PCM signaler lavere end bitstream signaler. Det behøver faktisk ikke betyde at der er noget galt overhovedet, det kan bare være et spørgsmål om forskellige signalveje der behandles lidt forskelligt. Men det betyder at hvis man eksempelvis sætter en Panasonic afspiller til en Onkyo receiver, og så observerer at der er forskel i lydstyrken, så kan man ikke bare forudsætte at det er afspilleren der laver fejlen. Det er, ikke kun i den specifikke diskussion men helt generelt, et meget stort problem at der ofte konkluderes nogle ting på baggrund af meget ufuldendte tests.

Derudover er der en ikke uvæsentlig problemstilling i, at yderst få af dem der diskuterer om forskelligt udstyr opfører sig korrekt eller ej - mig selv inklusive! - faktisk ikke har en præcis definition af "korrekt" egentlig er, når det drejer sig om lyd. Det er relativt nemt at finde frem til de forskellige referencer der findes for billedsiden, men at gøre noget tilsvarende for lydsiden, det kræver noget mere detektiv-arbejde. Ét af problemerne er at lyd-standarderne fremstår som mere "lukket land" end billedstandarder. Eksempelvis kan man ikke få oplyst præcist hvad THX standarden indebærer, uden at købe en licens og samtidig skrive under på at man ikke deler dén information med nogen.

Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Oktober-2006
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af gunnergeil gunnergeil skrev:

Lydniveauet stiger vel i processeren fordi der siger sider nogle opamps.

Det har intet at sige når vi snakker om den digitale signalvej - det er før vi kommer til den analog forstærkning

Redigeret af AndyK - 23-Januar-2009 kl. 15:31
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu