recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD/SD performance og kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD/SD performance og kvalitet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Emne: HD/SD performance og kvalitet
    Sendt: 23-Februar-2009 kl. 19:53
Jeg faldt lige over denne artikel, som belyser noget, jeg ikke troede var et problem:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/media-playbac k.html

Jeg var ikke klar over, at nogle kort havde et godt HD signal, men elendigt SD og vise-versa.

Det er da noget man bør gøre sig klart, når man som jeg er ved at investere tusinder af kroner i en HTPC, som højst sansynligt kommer til at vise mere SD materiale (optaget med Media Portal via DVB-T) end HD. Selvom jeg er klar over, at der kommer en ny HD kanal fra DR i løbet af i år.

Jeg havde egentlig bestilt en Asus eee Boks 204, med Ati Radeon HD 3450 grafikkort, men den får ikke så gode ord med på vejen og så kan den ikke leveres før ultimo marts.

Så tænkte jeg på at bestille den Dell Studio Slim, som nævnes andetsteds og som sælges via Elgiganten, da den kunne leveres nu, men den har jo samme grafikkort.

Er der nogen herinde, der har nogle erfrainger med disse grafikkort, som kan be- eller afkræfte, at billedkvaliteten ikke er god, ved visning af SD materiale?

Kan det virkelig passe, at man skal helt op i en 4650/4670 chip, for at det ser nogenlunde ud?

Desuden har jeg læst, at Dell maskinen trækker 72 Watt i idle, hvilket jo er voldsomt i forhold til de 33 Watt Asus B204 sluger. Men på den anden side, så ville jeg have en server stående hvis jeg kørte med Asus boxen. Det er ikke nødvendigt med Dell maskinen, da den jo kan indeholde flere harddiske.

Livet er fuldt af ubesvarede spørgsmål og jeg troede, at jeg havde fundet et af svarene med Asus eee Box'en.....suk

Kom frisk med jeres egne betragtningen med hensyn til billedkvalitet, performance og strømforbrug....

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 21:17

Herinde er der mange bruger incl. mig selv, som bruger det meget omtalte gigabyte bundkort, som leveres med onboard ati grafikkort, og det er "kun" radeon3200 og det levere super billed i både HD og SD. Så den dell maskine burde kunne levere mindst ligeså godt billed, da det jo er et lidt større grafikkort. Det Handler ikke kun om hardware, softwaren har også en stor del at sige. Grunden til den dell nok bruger så meget strøm er at der sidder en fire kernet cpu i. Som er i hvert fald er mere end rimelig til et mediacenter. Men man kunne måske lege med lidt strømstyring i vista, for at få den lidt længere ned i strømfrobrug...

Redigeret af DonBirger - 23-Februar-2009 kl. 21:18
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 20:01
Vægelsindet som jeg er, har jeg igen valgt at gå tilbage til løsningen med en server og så en Asus eee Box 204 som frontend.

Så må vi se, om jeg kan leve med billedkvaliteten på SD i første omgang og HD, når DR begynder at sende dette signal....

Min gamle HTPC skal så køre som server indtil jeg får overtalt fruen til at bygge en strømbesparende server.

Med de max 32 watt fra Asus maskinen og så måske noget lignende fra en Atom basered dobbeltkerne server med 2 harddiske og et TV tunerkort (intet CD-romdrev og indbygget grafikkort), så ligner strømforbruget min eksisterende løsning ved afspilning af film, men det vil være mere strømbesparende ved optagelse, hvor kun serveren er aktiv.

Asus eee Box skulle komme i uge 11 eller 12, jvf. Linuxshoppen.dk

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu