|
HD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray! |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | |||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7908 |
Emne: HD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray! Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 22:37 |
||
Overskriften er muligvis lidt provokerende, men jeg må sige, at jeg hælder mest til HD-DVD. Jeg faldt over denne hjemmeside: http://www.toshiba.co.jp/hddvd/eng/hddvd/index.htm der er interessant nok at læse. Jeg hæftede mig bl.a. ved, at der er rigelig kapacitet på en 15 GB HD-DVD til lagring af HD-film. Jeg håber vi snart ser HDD-DVD-optager producenter, der melder ud om at de vil lave optagere med HD-DVD-optagere. |
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 22:53 | ||
Tjahhh - du får desværre nok ret ! Jeg bilder mig ind,at der er mere potentiale i Blue-ray??!!. Men har Sony ikke lidt svært ved,at holde fast i anførerbindet for tiden??
|
|||
laursen
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 22:57 | ||
Hej Thorvald, Lidt provokerende kunne man så spørge hvad du vil bruge HD-TV til - med et udtrykt ønske om at klemme mest muligt ned på en DVD i (undskyld formuleringen) elendig kvalitet. En producent der står bag et produkt ville vel næppe selv tvivle på dets egenskaber eller formåen. At 15GB ikke er nok til mit forbrug er jeg slet ikke i tvivl om. Som det ses flere steder nævnes at pladsforbruget af HD-TV forventes i omegnen af 22Mbps - hvilket svarer til ca. 10GB pr. time (og det er så ikke helt klart om det er inkl. stereo eller surround lydspor). Som plads'oholic kan jeg ikke få plads nok - og jeg ser kun de 15GB per lag som en begrænsning for de mulige udvidelsesmuligheder for HD DVD (og deres salgsgas med genbrug af produktions-udstyr holder alligevel ikke når flere HD DVD lag skal sættes sammen). Til dataopbevaring i det hele taget (her tænker jeg ikke kun på video) kan man aldrig få plads nok. Medmindre prisen på Blu-Ray bliver 3x højere end HD DVD - har jeg på forhånd en klar favorit i 'udbryder'-formatet Blu-Ray. Prøv at læse lidt mere om Blu-Ray - man kunne jo kun risikere at blive klogere (iøvrigt skal du nok til se dig om efter et andet mærke end JVC hvis du holder fast ved HD DVD - de har nemlig valgt - og udvikler kraftigt på - Blu-Ray ). Den officielle HD DVD Promotion Group web site findes iøvrigt her. /Lars Redigeret af laursen |
|||
Redaktør, recordere.dk
|
|||
Stampe
Guld medlem Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 22:58 | ||
Fan-boy
Personlig er jeg ateist - også på dette punkt. Men hvis man vil have en nogenlunde forståelige gennemgang af de to nye formater og hvad de kan og ikke kan og hvem der støtter hvad og for den sags skyld den historiske baggrund så læs her |
|||
-HJN
Bruger Oprettet: 05-September-2005 Status: Offline Point: 77 |
Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 23:09 | ||
Det mener jeg ikke. Læs i øvrigt denne ret nye artikel fra Business Week. Det ser ud til at det har vendt kraftigt til Sony's fordel her i 2006. |
|||
laursen
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 23:36 | ||
Redaktør, recordere.dk
|
|||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 23:51 | ||
HD-DVD er den nærmeste fremtid for konsum markedet og Blu-Ray er den nærmeste fremtid for det semiprofessionelle marked (DigitalDisc hedder Blu-Ray udgaven til det professionelle marked). I første omgang får forbrugerne HD-DVD da Microsoft bakker det op pga den ringere kopisikring (det tillades at kopiere film til harddisken) og fordi de fleste filmselskaber bakker op og formatet. Men interessant er det at nogen af de samme filmselskaber støtter Blu-Ray pga dets gode kopisikring! HD-DVD findes endnu ikke i Danmark, hvorimod den professionelle variant af Blu-Ray DigitalDisc bruges hos bl.a. TV2 Lorry. Efter min mening skal vi sprænge HD-DVD over og gå direkte til det bedre format Blu-Ray i stedet for at skulle ud og købe alle vores film først i HD så i BD. /MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
fumse
Super bruger Oprettet: 08-Oktober-2005 Status: Offline Point: 262 |
Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 00:10 | ||
Som stampe skriver så er det lidt en religionskrig... ingen af os kan jo spå om fremtiden... men rigtig nok kan man jo forholde sig til fordele og ulemper ved formaterne... lidt mening fra Bill Gates om hvorfor og hans M$ ikke støtter op om Blueray men om HD-DVD formatet: http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20051017175025. html The chairman of the world’s largest software maker also said that the Blu-ray and HD DVD were the last physical formats and in future removable media will be substituted by streamed content as well as delivery of the content via the Internet. (skæg tanke i denne debat!) Redigeret af fumse |
|||
Thorvald
Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 08:24 | ||
Lidt provokerende kunne jeg så sige, at jeg ville kunne optage 48 timers SD (Standard Definition, formentligt svarende til SP-optagekvalitet) -
Nu spurgte du jo så om hvad jeg ville bruge HD-TV til.... Ja, efter ovenstående citat får jeg jo plads til 8 timers HD-TV, når teknologien er moden til det og det er den nok når HD-TV for alvor er landet om et par år eller mere. Og til den tid vil 3 lags HD-DVD, 45 GB måske også være standard.
[Quote=laursen] (iøvrigt skal du nok til se dig om efter et andet mærke end JVC hvis du holder fast ved HD DVD - de har nemlig valgt - og udvikler kraftigt på - Blu-Ray ). [/quote] Nå, ups, det var jeg faktisk ikke klar over - jeg må have sovet i klassens time... Nååe, jamen så kan det jo godt være, at jeg alene af den grund konverterer til Blue-ray..... |
|||
Thorvald. |
|||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 13:26 | ||
Og i dag kom HP så med et forslag om at Blu-Ray skal tillade det samme, og mon så ikke Microsoft forbarmer sig, eller står ved deres tidligere udsavn om at de vil støtte alle formater. /MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
Thorvald
Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 14:19 | ||
Ifølge IT-avisen får Blue-Ray yderligere fodfæste efter at flere filmselskaber begynder at "konvertere" til Blue-Ray, senest Paramount. http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1307414 http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306986
|
|||
Thorvald. |
|||
HTPC
Guld medlem Oprettet: 17-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 629 |
Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 15:39 | ||
Gates: Blu-Ray er forbrugerfjendsk
Teknologi: Bill Gates betegner kopibeskyttelsen i Blu-Ray-formatet som forbrugerfjendsk. Microsoft støtter det alternative HD DVD-format. http://comon.dk/index.php/news/show/id=24035
Original kilde på Engelsk (sidste afsnit): http://www.dailyprincetonian.com/archives/2005/10/17/news/13 484.shtml DP: There has been a lot of debate about the next generation Blu-ray and HD DVD technologies in recent weeks. It seems more and more companies are backing the Blu-ray standard. The current debate seems to harken back to the Betamax vs. VHS format war in the 1970s and 80s, where Betamax was ostensibly the superior technology yet it did not gain wide acceptance. Why is Microsoft not backing Blu-ray today — a technology that many consider to be superior? Redigeret af HTPC |
|||
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |