recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray!

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7908
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 16:37

Det tror jeg ikke på - altså at fremtiden er streaming eller harddisk - eller og dog... Harddisk walkman, harddisk video kamera, harddisk digital kamera, harddisk videooptagere...

Men alligevel - forbrugerne vil jo stadig efterspørge et flytbart medie til arkivering, både til data og video.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 21:23

Sony Playstation 3 vil komme med Blue-Ray. Og Microsoft kæmper netop nu med at ville lancere HD-DVD i deres XBOX 360, men bagge maskiner er altså kun afspilning af spil ikke noget med optagelse. Spørgsmålet er om Microsoft kan nå at have et HD-DVD drev klar til den første udgave af XBOX 360 ellers bliver de nødt til at komme med en nr.2 eller 3 udgave, og så tror jeg forbrugeren smutter.

Dernæst har JVC som de første produceret en kommerciel Kombi skive bestående af et dual-layer lag DVD lag, samt et Blue-Ray lag på 32,5 GB, de arbejder på helt op til 52 GB kombi skiver. Dette er selvfølgelig perfekt for filmindustrien da de så kan lancere 2 udgaver af en ny film på samme skiven, og slutkunden vil altid kunne se filmen.

Dernæst er man oppe og lege med Blue-Ray i en kapacitet på 200GB på een skive.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 21:59

Interessant nok med disse kombi skiver - i hvert fald i overgangsperioden.

Hvad er tidshorisonten for, at forbrugerne (i Danmark) får mulighed for at købe Blue-Ray hardware, såsom HDD-BD-optagere / afspillere osv. ????

Thorvald.
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 00:17
Jeg kan se at der er mange der skriver Blue-Ray og jeg kommer også selv til det af og til, men det hedder rent faktisk Blu-ray uden "e" og med lille "r". Her er forklaringen:

http://www.blu-ray.com/faq/#1.2

Why the name Blu-ray?

The name Blu-ray is derived from the underlying technology, which utilizes a blue-violet laser to read and write data. The name is a combination of "Blue" (blue-violet laser) and "Ray" (optical ray). According to the Blu-ray Disc Association the spelling of "Blu-ray" is not a mistake, the character "e" was intentionally left out so the term could be registered as a trademark.

The correct full name is Blu-ray Disc, not Blu-ray Disk (incorrect spelling)
The correct shortened name is Blu-ray, not Blu-Ray (incorrect capitalization) or Blue-ray (incorrect spelling)
The correct abbreviation is BD, not BR or BRD (wrong abbreviation)

Redigeret af HTPC
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 00:25

Det er netop Sonys paranoia, mht kopibeskyttelse, der kan ta livet af et pt fremragende format, som BlueRay.

Sjovt,at de ikke har lært lektien fra Mini disc/atrac konceptet,der som system, og rent lydmæssigt burde overhale mp3 på alle fronter.Men forbrugerne vil ikke plastres ind i begrænsninger og tunge kopibeskyttende programmer.

Sony havde ellers alle forudsætninger for et halvvejs monopol på walk-man området,men en fejlslagen strategi tillod mp3 og ikke mindst Ipod,at rydde bulen !!

Nåh,men mon ikke der er masser HD og Blueray på KT-messen ??

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Det er netop Sonys paranoia, mht kopibeskyttelse, der kan ta livet af et pt fremragende format, som BlueRay.

Og netop den benhårde kopibeskyttelse er årsagen til at MS støtter HD-DVD. MS mener at Blu-ray på pc bliver alt alt for besværligt at have med at gøre.

Og Sony kan godt droppe deres paranoia. Uanset hvad de gør, vil kopisikringen blive brudt. Sikkert af DVD-Jon

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 08:16

Det går stærkt. Her er så to nyheder om Blu-ray:Blu-ray winner in the dvd-war 

Og nok så interessant:HP asks for Blu-ray change in next-gen DVD battle Netop det MS har imod Blu-ray ønsker HP nu ændret for at imødekomme MS. Nu begynder det at ligne noget.

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 09:04

Det var mange interessante links - fuld  til de mange bidragydere i denne tråd.

Claus

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 09:54

Hvis man vil se en demo af HDTV så har jeg set udstyr i Electric City på Fisketorvet (København). Jeg var der en hverdagsformiddag hvor der ikke var mange kunder i butikken, så ekspedienterne havde god tid. Jeg stod så i Phillips-afsnittet og gloede lidt da jeg så en sort box/kasse med et Blu-ray logo ved siden af en 50'' plasmaskærm. Da så en ekspedient spurgte om han kunne hjælpe med noget tog jeg ham på ordet og fik en demo og en god snak. Han virkede ok kompetent.

Demonen var VÆLDIG overbevisende. Selv på en 1368x756 skærm. Naturligvis ved jeg godt at filmene var gearet til optimal ydelse men alligevel.

Computercity ved Nordhavn har også en hdtv-box stående.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9401
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 10:10
Fona2000 har også en HDtv-box sat til et Philips 9830.
Derinde kan man også få lov til selv at hoppe mellem de forskellige signaler. HD, DVD samt alm TV.
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

[QUOTE=Lennon]Og Sony kan godt droppe deres paranoia. Uanset hvad de gør, vil kopisikringen blive brudt. Sikkert af DVD-Jon

DVD Jon har netop fået job hos http://www.mp3tunes.com i Silicon Valley, USA, så det skal du ikke regen med. Amerikansk lov tillader nemlig ikke den slags, i modsætning til hvad den Norske lov gjorde. Men det er heller ikke tilladt i Norge længere fordi de nu har valgt at følge EU's regler på området, det gjore de ikke dengang DVD Jon lagde DeCSS pånettet. Det var også et af argumenterne til hvorfor DVD Jon flyttede til USA. Han sagde at nu var lovene lige så stregne i Norge som i USA så han kunne lige så godt flytte til varmen i Californien og arbejde.
Men der skal nok være nogen der knækker koden før eller siden.

http://www.theregister.com/2005/10/19/dvd_jon_job

http://nanocrew.net/2005/10/21/moved-to-san-diego

http://www.michaelrobertson.com/archive.php?minute_id=193

http://www.post-gazette.com/pg/05290/590139.stm

Redigeret af HTPC
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2005 kl. 12:01

Man kunne håbe, at Blu-ray gruppen tager HP's to kritikpunkter til sig og implementerer det i Blu-ray. I så fald vil Blu-ray vinde og forbrugerne kan være lykkelige over kun, at skulle vælge mellem ét format... Ja, jeg er efterhånden med på Blu-ray bølgen  , men i princippet er jeg ligeglad hvilket format det bliver, bare der kun bliver ét format.

Hvad med musik - skal vi have noget der hedder BD-audio - eller vil det være overkill - måske skal DVD-audio på banen? Eller kan man bruge den store kapacitet på BD til at lave musik-BD, der er på størrelse med MiniDisc - og så skal BD-afspillerne både kunne afspille BD og Mini-BD-audio...  ??

Redigeret af Thorvald

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu