recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray!

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
MortenHansen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2005 kl. 16:27

Her lidt input fra TDK som er den förende på udviklingen af Blu-ray :

TDK har fremvist prototypen på en ny Blu-ray disk med plads til hele 100 GB. Det er en fordobling i forhold til de nuværende Blu-ray medier. De første single- og dual-layer diske på markedet har plads til henholdsvis 25 og 50 GB. Den nye prototype fra TDK bruger hele fire lag og kommer dermed op på 100 GB.

Samtidig har TDK fordoblet skrivehastigheden fra 36 Mbps til 72 Mbps. Den høje hastighed er ikke nødvendig, når mediet kun bruges til at optage fjernsyn, men kan være en stor fordel, hvis Blu-ray anvendes som back-up medie.

Blu-ray Disc Association har vedtaget standarder for dobbeltlags-medier, men indtil videre findes ingen standarder for diske med fire lag. TDK fortæller at selskabet vil foreslå prototypen som en officiel standard for 100GB-medier. Men det ventes at firelags-medier først kommer på markedet i 2007.

Det konkurrerende format HD-DVD har kun plads til 30 GB, mens Toshiba kunne dog forleden vise en prototype på en tre-lags HD-DVD-disk, der kan rumme 45 GB.

Med den seneste demonstration fra TDK har Blu-ray igen lagt betydelig afstand til HD-DVD.

Jeg vil i fremtiden holde jer alle opdateret om dette emne, da interessen i forummet virker stor. Stay tuned !!

Vi har i 2 år haft Blu-ray på markedet i Japan, og i europa er det ralativt nyt og bruges pt. kun af broadcast selskaber til TV produktion. Vi venter på at HW kommer på markedet til forbrugerne. Dette forventer vi i forbindelse med VM i fodbold i tyskland (snöft, snöft Danmark), da dette er den förste store produktion i europa i HD kvalitet....

Morten Steen Hansen
TDK Danmark
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7908
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2005 kl. 20:17

Kanon med et aktuelt indspark fra en producent! Dejligt at se TDK!!!   

Hvornår er der VM i fodbold i Tyskland? (Spørgsmålet er seriøst, jeg interesserer mig ikke så meget for fodbold).

Hvilken hardware snakker vi i så fald om? HDD-BD(+DVD) optagere? Jeg skrev +DVD i parantes fordi en BD-optager - vil den også kunne optage på DVD? Men egentlig kunne det være ligemeget, for har man først BD-optager, hvorfor så bruge DVD-optager?!

Hvorfor så lang tidshorisont for 100 GB BD? Når I har en prototype nu, hvorfor så ikke arbejde på at f.eks. 2 lags og 4 lags BD er standard når BD rammer forbrugermarkedet? - i 2006?

Hvis dette lykkedes for Jer, ville det være klart for enhver at Blu-ray vinder over HD-DVD. Dog med den parantes, at det vil kræve at Blu-ray accepterer de to punkter som HP har været inde på skulle opfyldes for, at computerverdenen for alvor vil tage BD til sig.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 23:26

Så har Blu-ray folkene givet  sig og tillader nu at filmselskaberne selv bestemmer hvormeget copyright der skal være på materialet. Med andre ord er det nu muligt at lave Blu-ray skiver næsten uden copisikring som Micro$oft ønsker det.

http://www.cdfreaks.com/news/12616

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2005 kl. 23:47
Ok - så kører det nok derudad for Blu-ray. Man kunne så håbe på at dette betyder, der kun bliver ét HD-format, nemlig Blu-ray.

Thorvald.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2005 kl. 15:43

Så er Pioneer vist også ved at køre marketing kanonen i stilling. Deres første nyhedsbrev om Blu-ray lover film og afspillere i foråret 2006. Se hele nyhedsbrevet her.

/Lars

Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2005 kl. 23:15
Jeg synes at denne artikel hører til i denne diskussion.

Oprindeligt skrevet af filmz.dk filmz.dk skrev:

"Charlie's Angels: Full Throttle": Verdens første Blu-ray film

Sony Pictures Home Entertainment har nu annonceret at de har færdiggjort processen med at lave verdens første Blu-ray disk der indeholder en højopløst spillefilm i fuld længde.

Filmen de har valgt til at få denne ære var "Charlie's Angels: Full Throttle", der blev komprimeret med MPEG 2 i fuld højopløsning på 1920x1080. Den nye disk bliver nu sendt ud til alverdens Blu-ray hardware fabrikanter til at teste de kommende afspillere.

"Vi er overbevist om at denne præstation kan hjælpe alle med at forstå at Blu-ray er virkelig og parat til markedet. Blu-ray giver en HD oplevelse i højeste kvalitet i hjemmebiografen," udtaler præsident for Sony Pictures Home Entertainment, Benjamin S. Feingold.

"Vi er stolte over at levere hvad vi har lovet om Blu-ray. Dette er et vigtigt skridt for industrien for at kunne starte produktionen af højopløste film i Blu-ray format i den nærmeste fremtid," tilføjer Don Eklund, Senior Vice President, Advanced Technologies, for Sony Pictures Home Entertainment.

Redigeret af Zagadka
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2005 kl. 17:17
Hvad blev der af HVD (Terabyte Disk): HVD. ???

Thorvald.
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2005 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvad blev der af HVD (Terabyte Disk): HVD. ???

HVD er skam på vej:

Klar med holografisk diskette
Til næste år vil Maxell lancere et transportabelt, holografisk medie, der kan rumme 300 GB.
http://pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=6619

Maxell udvikler holo-disk med 1,6 terabyte
Teknologi:  Til næste år er Maxell klar med holografiske plader med en lagerkapacitet på 300 GB, og senere generationer får plads til hele 1,6 terabyte.
http://comon.dk/index.php/news/show/id=24456

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2005 kl. 21:41
Blu-ray kræver milliard-investeringer
Teknologi:  Blu-ray er favorit i kampen om fremtidens dvd-format, men de høje produktions-omkostninger kan blive et problem.
http://comon.dk/index.php/news/show/id=24505
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2005 kl. 06:26
Ja, det er jo lidt ærgeligt at produktionsomkostningerne for Blu-ray bliver så meget højere - men man kan jo håbe, at det kun er fordi teknologien er i sit forstadie og at prisen hurtigt falder drastisk når en egentlig produktion går igang. Og måske når de dygtige ingeniører at finde på noget smart - en smartere teknik, bedre / billigere materialer - så omkostningerne bliver lavere.

Thorvald.
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2005 kl. 07:34

Det jeg er spændt på at se er prisen på en BR-film. I dag koster en dvd 199 og special/2 discudgaver 229/249 kr. Hvilket betyder at jeg køber mine dvd'er hos Play eller CDwow. Jeg nægter at give så meget. Og i mange tilfælde venter jeg til prisen falder til £8.

Og nu hører jeg så hvisken om at en BR-film vil komme til at koster 299 kr.      Det varer længe inden jeg investerer i en afspiller.

Til top
SkiveBio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juli-2004
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 01:04
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Og Sony kan godt droppe deres paranoia. Uanset hvad de gør, vil kopisikringen blive brudt. Sikkert af DVD-Jon

Her er lidt om Blu-Ray formatets kopisikring. Folkene bag må være godt og grundige "pissed" på ham den kære Jon...   

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=256720

Mvh SB

Redigeret af SkiveBio
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu