recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDFury til Dolby Vision ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDFury til Dolby Vision ?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 12:34
Hej Stridsvognen

Jeg synes alle skriver at gamma bliver bedre efter autocal, men farver ikke altid bliver bedre. I øjeblikket har jeg bare ikke de timer der skal til hvor at fedte med det, og sætte mig ordentlig ind i det.
Men det er altid rart at have en "reference" for hvordan man kommer i gang, og dit bud lyder som en god løsning.
Tak

Mvh Claus
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Hej Stridsvognen

Jeg synes alle skriver at gamma bliver bedre efter autocal, men farver ikke altid bliver bedre. I øjeblikket har jeg bare ikke de timer der skal til hvor at fedte med det, og sætte mig ordentlig ind i det.
Men det er altid rart at have en "reference" for hvordan man kommer i gang, og dit bud lyder som en god løsning.
Tak

Mvh Claus
Det eneste en Spyder kan er at kalibrere gamma, men men men, hvis den ikke kan måle dine low level, og det kan en spyder X ikke så vil den gætte, og derfor er det normalt at den fuldstændig ødelægger gamma ud af sort, en spyder 5 er bedre da den kan bruges til at kalibrere lyset der kommer direkte fra lensen, og får dermed meget mere lys at arbejde med, det kan spyder X ikke.

Det samme gælder med Xrite, den har en difusor man putter foran lensen på proben, så kan den monteres ca 60-100cm fra projektor lensen, skal du kalibrere gamma ud af sort fra lærredet skal du bruge en Klein K10A eller lignende, og de koster ca 7500$ det er ikke bedre end en Xrite i1display pro, hvis man bruger den rigtigt, en klein er dog betydeligt hurtigere, det er den slags tricks og tweaks man lære/ opdager efter mange års eksperimenter med kalibrering.


Redigeret af stridsvognen - 04-Marts-2021 kl. 12:53
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 15:11
Havde lige lidt tid i overskud idag, så tænkte jeg kunne sammenligne LLDV fra min OPPO 203 og sammenligne det direkte med 1080P Blu ray fra OPPO 83 på JVC projektor.

Havde begge disks til at køre synkront på begge afspillere så det var muligt at flippe A-B, og syntes OPPO 83 fremstår mere veldefineret, og så er hele farvepaletten mere rigtig, dynamikken virker mere realistisk.

Hvis man foretrækker et lidt mere pink look, anderledes er nok det bedste ord, er det ikke umuligt at nogle subjektivt vil foretrække 4K LLDV, det er ikke umuligt af afspille og se filmen, personligt foretrækker jeg 1080P SDR blu ray udgaven, og ved den tracker spot on, og jeg ser den ser ud som film producenten havde tiltænkt, kan ikke udtale mig om hvordan 4K DV skal se ud, men tvivler på det er som jeg ser det på projektoren.

Har selvfølgelig set begge udgaver på LG oled, og må indrømme at HDR ikke rigtig er for mig, kan godt se fordelene hvis man har TVet i haven en sommerdag mens man griller, der vil 1000 nit komme til sin ret. At DV så har headroom op til 10000 nit er helt ude i skoven, det blir med solbriller og svejsehjelm.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 15:23
Jeg har ikke et TV der kan vise HDR og må indrømme at jeg aldrig har set "rigtig" HDR. Men i et total sort rum, har jeg ikke brug for, for meget lys. Det er ikke det jeg leder efter ved HDR. Jeg har det på samme måde med lyden. Hvis man vi høre det ved reference niveau, skruer mine øre ned fordi det er alt for højt. Det sammen med for meget lys. 
Men når jeg ser andre stilbilleder med/uden HDR, synes jeg at det gør rigtig meget for de mørke dele af billedet. 
Det er en skam man ikke ved hvor galt fabriks kalibreringen reelt er. Aner ikke om det er pengene værd at gøre noget ved eller ej.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Jeg har ikke et TV der kan vise HDR og må indrømme at jeg aldrig har set "rigtig" HDR. Men i et total sort rum, har jeg ikke brug for, for meget lys. Det er ikke det jeg leder efter ved HDR. Jeg har det på samme måde med lyden. Hvis man vi høre det ved reference niveau, skruer mine øre ned fordi det er alt for højt. Det sammen med for meget lys. 
Men når jeg ser andre stilbilleder med/uden HDR, synes jeg at det gør rigtig meget for de mørke dele af billedet. 
Det er en skam man ikke ved hvor galt fabriks kalibreringen reelt er. Aner ikke om det er pengene værd at gøre noget ved eller ej.

Mere lys får sort/ grå ril at se mørkere ud, så ser du en meget agrasiv lys scene, og derefter en meget mørk scene vil du ikke kunne definere forskællige mørke nuancer, da dine øjne har brug for ret lang tid til at adaptere til den lave mængde lys.

For mig er det vigtigt at jeg kan se en film der altsammen ikke overstiger det dynamikspænd mine øjne kan adaptere til på kort tid, den vigtige del ved kalibrering er hvordan din lys kurve tracker, om om du nogenlunde kan opløse 8 bit, samt farver tracker fornuftigt, og har til gode at se noget display der kan det med både SDR og HDR, indtil videre er HDR en salgs gimick, det er en markedtings stunt for at sælge filmen igen samt nye displays og afspillere, next level er allerede igang, det er 8K, og lur mig ikke om de iforvejen 4 HDR formater ikke løbende ændres, pt kniber det voldsomt med at få film producenterne til at mastre en film der giver mening for alle displays og afspillere, det er så komplext at få alt til at virke sammen at firmware opdateres ugentligt, og efter et år er der en ny model og du er smidt af da de ikke gider opdatere firmware på de gamle modeller.

Man kan diskutere om markedsføring er blevet for smart eller forbrugere er for dumme, måske lidt begge dele.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4585
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 05:54
Øhh...

SDR-standarderne på TV-markedet er baseret på gamma, som tager udgangspunkt i tekniske principper fra bl.a. analoge billedrørs-tv og andre analoge apparater fra samtiden. Herunder også Rec.601 og Rec.709 farverum. SDR-standarderne blev videreført ind i den digitale alder og lappet undervejs. Den eneste grund til, at man har sat 100 nits - og lidt lavere tidligere - er pga. skærmenes begrænsninger. Der er ikke nogen større sandhed i dette. Det samme gælder mastering til biografudgaven af en film; eneste grund til at man sigter efter 14fL lysstyrke skyldes projektorernes begrænsninger. Det har igen heller ikke noget fysiologisk fundament.

HDR-standarden PQ (Perceptual Quantizer, fundamentet under HDR10, HDR10+ og Dolby Vision) tager udgangspunkt i de teknologiske principper, som moderne digitale skærme muliggør og prøver samtidig at være en smule fremtidssikret, bl.a. med Rec.2020 farverummet og lysniveauer, der overstiger skærmenes evner i dag. HDR-standarden HLG prøver at bygge bro mellem SDR- og HDR-skærme. PQ er en langt mere effektiv udnyttelse af de 10-bit, som anbefales som minimum. Skulle man under gamma matche udnyttelsen skulle man op over 14-bit eller højere, afhængigt af hvem man spørger, og det ikke praktisk.

HDR handler ikke om højere lysstyrke... Det handler om større dynamikområde, deraf navnet high dynamic range. At hæve lysstyrken på en projektor - og ofte en LCD-skærm - hæver også sortniveauet, hvorfor man ikke opnår udvidet dynamikområde. Man opnår ikke HDR. F.eks. 1000 nits bruges ikke i fuld skærm, men derimod i meget små segmenter af billedet til f.eks. reflektioner i blanke overflader. Sidder man lige nu i et oplyst lokale, så er der lysniveauer, som langt overstiger 10.000 nits. Hvordan vi opfatter lys er jo afhængigt af lyset i vores omgivelser og vi ser jo tv i både aften og dagslys. At der kan specificeres høje absolutte lysniveauer i billedet er helt på sin plads ift. digitale skærme. Det er tone-mappings opgave at tilpasse dette fremvisningsapparatets evner samt seerens omgivelser. Og værktøjer i moderne fremvisningsapparater giver brugeren manuel mulighed for at tone-mappe billedet ned i lysstyrke, hvis man ikke vil benytte de automatiske midler. Der kommer også HDR i biograferne, men det sker næppe med projektorer. Derfor tager DCI-standarden for HDR også udgangspunkt i direct view-skærme, altså f.eks. LED-skærme.

HDR er uafhængigt af opløsning, så om vi snakker 4K/8K (der er allerede defineret standarder for begge) eller 16K, så vil det stadig være med HDR (PQ eller lign) som fundament og ikke SDR (gamma).

Jeg kan anbefale at læse The state of HDR video mid-2017: https://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1505390780 for en introduktion til fundamenterne i HDR og derfra nogle af de senere fokusartikler om HDR.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 07:53
De fleste displays idag har pænt styr på de gamle standarder, det kan man ikke for godt sige om HDR standarderne, og så er der for at det ikke skal være løgn en formatkrig i formatet.

Det er ikke formatet der i sig selv er problematisk, heller ikke at have headroom, men det er problematisk at ingen har ordentlig styr på at bruge det, hvem her vil påstå de har et 4K HDR setup der er 100% DV HDR kompatibelt, og kan vise filmen bare nogenlunde som den så ud på en mastering monitor.

Biograf HDR bliver oftest vist på projektoere med 1500:1 kontrast, hvor meget HDR er der i det.

Der er ikke nogle dynamik eller lys bgrænsninger i en gammeldags power gamma, det er lidt op til dem der mastre materialet hvordan det ser ud.

Lars kan du anbefale en afspiller og et display der kan opløse 10 bit og vise en perfekt DV HDR, og en dertilhørende film der er mastret rigtigt?

Jeg har lidt forskellige displays, feks en gl CRT projektor, som på mit 110" lærred makser ud omkring 11-12fl, og har en kontrast okring 500000:1 med synlig level 17 på lærred, har lige solgt min JVC X5900 som havde max 40fl på samme lærred med ca 14000:1 i kontrast.

Personligt foretrækker jeg omkring 14fl på lærredet med en ca 2,4 gamma, det er ikke fordi displayet er begrænset, men mere lys giver en lidt anstrængt oplevelse, og vil tro det hænger sammen med mine øjnes statiske dynamik begrænsninger, der er en del forskning på området hvis man ønsker at studere det nærmere, det er lidt komplext.

Der er ingen tvivl om at den gamle CRT har højere bitopløsning end JVC projektoren, også bedre til at gengive mørke scener, hvis man sammenligner CRT 1080P 8 bit vs LG oled UHD HDR 10 bit, det er ikke umidelbart mediets skyld, men de fleste moderne displays har problemer med at opløse 8bit ordentlig ud af sort, at have 10 bit medie hjælper derfor ikke.

Har også lavet lidt sammenligninger med feks Bladerunner 2049 1080P blu ray vs UHD HDR udgaven på en JVC N7 projektor, 1080P udgaven blev opscaleret til 4K af OPPO 203, samtlige scener jeg testede var der ingen steder muligt at finde mere information i billedet på UHD udgaven, hvilket også er min generelle opfattelse af de fleste film, der er ingen tvivl om at 4K opløsningen er påsitiv på et stort lærred, men om kildematerialet er 1080P opscaleret eller 4K, har stortset ingen betydning på et 110" lærred.

Det kunne være rigtigt spændene om nogle havde foreslag og udstyr til at lave nogle test med forskellige afspillere og displays.


Redigeret af stridsvognen - 05-Marts-2021 kl. 12:09
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu