recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI 4K audio extractor der virker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI 4K audio extractor der virker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI 4K audio extractor der virker
    Sendt: 17-Januar-2020 kl. 20:17
Jeg er på udkig efter en HDMI 4K audio extractor til der skal tilsluttes min ATV 4K over min NAD765 HD receiver og video til en Optoma UHD 4K projektor. Extractoren skal levere signalet i 4K, HDR, Dolby Vision uden problemer. Har fået anbefalet HDfury AVR key til 1113 kr., som jeg synes er overkill for sådan en løsning. 

Er der nogen af jer der har bud på en anden løsning der virker? 

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 03:38
Dine fund ser alle ud til at kunne klare opgaven du beskriver, MEN formentligt kun på et kompromitteret grundlæggende niveau mht legacy DD og PCM uden objektbaseret lyd.

Selv benytter jeg en https://xolorspace.com/collections/hot-products/products/4x1-hdmi-switch-splitter-hdmi-audio-out-for-soundbar, som kunne være et oplagt alternativ hvis man har mere end blot 1 kilde tilsluttet

Men det er med Xolorspace switchen som jeg mistænker det er med alle de Audio extractors du selv har fremfundet (J-Teck specificerer det direkte i deres specifikationer) at de 3 EDID setting til lyd dækker over enten 2.0, eller EDID fra kilden i output (dit TV) eller "5.1/bitstream" der så ofte kun dækker over bitstreaming af legacy Dolby Digital og DTS. Så med mindre du med sikkerhed ved at din projektor afgiver EDID der accepterer DD+, DTS-HD MA og Dolby True HD (usandsynligt), så har du potentielt et problem i forbindelse enhver mere avanceret og lydmæssigt mere alsidig kilde end dit ATV - Du er i hvert fald nødt til at bede de andre kilder om at dekode signalerne til PCM lige som ATV'et gør det, hvilket bestemt ikke er optimalt, grundet endog meget stor mulighed for tab af metadata og f.eks. manglende kompatibilitet ved objektbaserede kilder.

For du risikerer i den grad kompatibiltetsproblemer også med ATV's PCM signal på en reciever der ikke er Atmos og DTS-X kompatibel. Så vidt jeg kan se skal du have et indstiksmodul til din reciever for at få kompatibilitet med objektbaseret surround? 
https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/misc-accessories/nad-am230-mdc-indstiksmodul/ og så risikerer du at sidde tilbage med samme problem som jeg havde med ATV 4K og min reviecer ved objektbaserede titler: Enten skulle jeg vælge tabsgivende transcoding til legacy DD i ATV'et eller også havde jeg kun lyd i mine to frontkaneler via ATV'ets MAT 2.0 output i forbindelse med Atmos titler (det vil sige ingen centerkanal med tale eller surroundkanaler med ambience). Jeg kunne af den grund reelt ikke bruge ATV 4K i min opsætning i stuen med min surroundforstærker - Det spillede kun sammen med titler producerede uden objektbaseret lydspor. Heldigvis er jeg blevet endnu gladere for den Shield 2019 i stuen der derinde har erstattet mit ATV 4K end jeg i forvejen var for ATV'et, idet Shielden både bitstreamer og har bedre opskalering og billedkvalitet.

Altså, i en nødeskal: Bitstreamingen med metadata til objektorienteret lyd er fuldt ud bagudkompatibelt, det er ATV'ets Dolby MAT 2.0 output ikke med revievere der ikke er forberedte for objektbaseret lyd.

Løsningen blev i mit tilfælde således udelukkende at satste på enheder der bitstreamer og så styre EDID mht lyden via en HD Fury Dr. HDMI 4K https://www.hdfury.com/product/dr-hdmi-4k/siddende på udgangen i min switch (for at give en anden EDID end min projektor gør) Fåes også uden toldproblemer på Amazon.de. Dermed kan jeg endelig få lyd i fuld kvalitet, både DTS-HD MA og Dolby True HD (med og uden Atmos) samt de højeste lydbitrater fra Netflix's lossy DD+ med Atmos i 768 kbps i stedet for et langt ringere legacy Dolby Digital med langt større tab og lavere lydkvalitet.

Hvis du er heldig at dit TV afgiver EDID der accepterer DD+ og 5.1 men IKKE objektbaseret lyd, kan du være heldig at få Netflix's 640 kbps DD+ signal uden objektbaserede metadata og iTunes legacy DD signal uden metadata til din reciever. Så er det i det mindste ikke så slemt med hensyn til Netflix. Men det optimale ville naturligvis være at du fik begge udbyderes 768 kbps DD+ signal indeholdende metadataene -og her er det så kun bitstreaming du med sikkerhed kan regne kompatibelt med recievere der ikke er kompatible med Atmos og DTS:X

....Håber det giver mening, ellers må du spørge igen.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _

EDIT:

Måske punktform giver bedre overblik?:

ATV 4K: Kan afgive [transcoded] legacy DD (ringere kvalitet end kilden) eller PCM (med eller uden Dolby MAT 2.0)

Non-Atmos kompatible recievere: Er kompatible med bitstreaming, inkl både lossy (Netflix, iTunes) og lossless (BluRay) bitstreams med objektbaseret lyd (de objektbaserede informationer kasseres blot og bitstreamets grundlæggende 5.1 eller 7.1 lyde afspilles bagudkompatibelt som vanligt). Er også kompatible med dekodet PCM uden MAT 2.0, men er ikke kompatible med dekodet PCM med Dolby Atmos MAT 2.0. ("ATV problemet")

Bedste og nemmeste løsning: Bitstreamende enheder og et EDID der åbner alle sluser mht. lydformater.

Højeste suboptimale løsning med færrest tradeoffs (men dog nogle, da man får ringere lydspor fra streamingudbyderne): EDID med PCM UDEN objektbaserede lydformater (mangler umiddelbart i f.eks. Dr. HDMI) da man så også kommer til at mangle EDID for DTS-HD MA og Dolby True HD hvis man vælger en af profilerne uden objektbaseret lyd - men den skulle potentielt kunne programmeres til denne mellemvej = ? 

Laveste suboptimale løsning: Nøjes med transcoded legacy DD fra ATV'et i lavere lydkvalitet.

ps. og med venlig hilsen Smile: Opdagede lige at du var den samme bruger som tidligere. https://forum.recordere.dk/4k-projektor-tilslutning-til-ikke-4k-receiver_topic159996.html?KW= Det var rent tilfælde/held at jeg faldt over din nye tråd - Det er langt mere sandsynligt at man fanger nogle allerede deltagende meddebatører ved at bruge den originale tråd. Det giver også et langt mere overskueligt forum når emner ikke fragmenteres over forskellige tråde.

Redigeret af TBC1 - 19-Januar-2020 kl. 04:38
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 16:42
Tak for din uddybende beskrivelse. Jeg er ikke helt med på hvad manglende objektbaserede kilder og lydspor betyder, men vil spørge dig om jeg behøver HD Fury Dr. HDMI 4K og blot kan nøjes med HDfury AVR Key for at splitte lyden fra ATV 4K til henholdsvis receiveren og tabsfrit billede til projekteren, da du tidligere har skrevet at hvis jeg kun har en kilde (i mit tilfælde ATV 4K) vil HDfury AVR Key, være det oplagte valg?

Sorry for at starte en ny tråd, men jeg tænkte at overskriften "HDMI 4K audio extractor der virker" gav mere mening i forhold til det specifikke emne der handler om folks erfaringer med A/V extractors, da jeg som sagt synes at det var for dyrt at smide 1113 kr. efter en løsning, som andre havde erfaringer med fungerede optimalt til mindre penge. 

Det er jo lige før man overvejer at købe en ny receiver der understøtter 4K/UHD, HDR10, HLG og Dolby Vision til 3899 kr. som fx https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x1600h-surround-receiver/ frem for at bruge penge på at optimere sin 10 år gamle NADT765 HD receiver, selvom den fungerer upåklageligt so far Tongue



Redigeret af ms.nielsen - 20-Januar-2020 kl. 16:55
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 04:37
OK, kan godt se at mit indlæg blev lidt komplekst.

Skåret ind til benet:

Da jeg skrev at HD Fury AVR Key ville være det oplagte valg hvis du kun havde én kilde, var det på et tidspunkt jeg antog at du selv havde taget højde for lydkompatibiliteterne. 

Det eneste sikre valg vil være en ny reciever eller en anden bitstreamende streamingenhed. Afhængigt af HDfury AVR Key's EDID i dit setup og din recievers kompatibiliteter kan du med et ATV let risikere at du sidder med et Dolby MAT 2.0 signal som din reciever ikke er kompatibelt med og ikke kan bruge - og i så fald kan du blive nødt til at lade ATV'et transcode til legacy Dolby Digital, med det kvalitetstab det nu indebærer.

Havde din streaming enhed derimod kunne bitstreame, så kunne du med sikkerhed have brugt 
HDfury AVR Key og dens "force all audio formats" funktion med din nuværende reciever. Du ville med sikkerhed kunne bruge HD Fury'en med f.eks en Shield eller en BluRay afspiller, men kan ikke vide dig sikker på din kædes kompatibiliteter med et ATV med hang til Dolby MAT 2.0. Man skulle i menuen på ATV'et ellers godt kunne slå "fordybende lyd" fra, men det lystrede den bare aldrig og blev ved med at sende Dolby MAT 2.0 til min reciever ved Atmos titler. Jeg kunne f.eks. ikke med succes bruge min HD Fury DR HDMI 4K i mit setup sammen med mit ATV 4K til titler med Atmos, som jeg kan med mine bitstreamende enheder som min Shield 2019, min BluRay afspiller, en ældre ChromeCast og min HTPC.

Redigeret af TBC1 - 24-Januar-2020 kl. 05:33
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 08:21
@ ms.nielsen. -  HDMI 4K audio extractor der virker - skal tilsluttes ATV 4K.

Tror ikke de HDMI audio extractor der kan købes nu, er fremtids sikkert.

Der må givetvis komme en Apple TV 4K boks med HDMI 2.1- HDCP 2.3 - Understøttelse af 4K Ultra HD,
Dolby Vision, HLG, HDR10 og 3D-gennemgang. eARC (Enhanced Audio Return Channel), der tillader
tabfri transmission af surround sound formater (som Dolby TrueHD og Atmos) fra TV-apps ved hjælp af
et enkelt HDMI-kabel.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 10:55
Ja, jeg har efterhånden indset at det sikre valg må være en ny receiver, så jeg satte min NADT765 til salg og fik den solgt i går eftermiddag. 

Jeg har set på mange alternativer til mit nuværende setup og er landet på valget mellem 
Denon avr-x2600. 

Sony'en er 1000 kr. billigere, men ser ud til at være mindst ligeså god som denon, så jeg tror det bliver Sony og et køb af Optoma UHD 4k projektor. 

Håber at jeg kommer i mål med de nye lyd- og billed formater uden problemer med dette setup.

Hvilken receiver ville du vælge? og tror du jeg får problemer med ATV med din beskrivelse af ATV med hang til Dolby MAT 2.0 og det med at sende Dolby MAT 2.0 til din receiver ved Atmos title?




Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 11:29
Kiggede lige lidt på sonyen.


5x65W


Hvad havde du i din NAD?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 20:43
Jeg tror ikke lige jeg er med på dit spørgsmål - du skriver: 5x65 og så: hvad er din NAD? 

Min NAD er på papiret: 7 x 80W Minimum Continuous Power into 4/8 ohms, all channels driven simultaneously, 20Hz – 20kHz at 0.05%THD (NAD Full Disclosure Power)
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 20:45
Tak for svar - ja det må man håbe, men som du kan se er jeg gået så vidt som til at skifte receiveren.
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 21:12
Det jeg mener er at du skal være opmærksom på at Sony forstærkeren ikke besidder de samme muskler som du er vant til at have i din NAD.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 21:23
Nej, det tænker jeg hellerikke, men tror alligevel det passer med mit setup og brugsstil og jeg skal helt sikkert nok komme med en bedømmelse, når jeg har besluttet hvilken en det bliver Smile
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
svenlind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2009
Status: Offline
Point: 107
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenlind Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2020 kl. 14:57
Umådeligt mange tak til TBC for dit lange indlæg. Jeg har udstyret nævnt i min signatur, TV'et er nyt, og jeg  har kæmpet med at få optimal lyd ud fra mit Apple TV 4k. Jeg har nøjagtigt de problemer, som du nævner i dit indlæg, og det er jo altid rart at høre at andre også har samme problem.Wink

Omskifteren fungerer rigtig godt med min Oppo (som snart skal udskiftes). Hvis DVD'en har Atmos får jeg 7.1 lyd ud, og det er sådan set ok. Alle andre lydformater gengives korrekt via omskifteren.

Jeg har indset, at jeg nok må købe en ny surround receiver, og jeg kan vel forvente at ATV fungerer optimalt med en sådan, hvis receiveren kan klare Atmos?

Et tillægsspørgsmål: Mit nye TV har kun ARC, og hvis jeg køber en receiver med eARC kan de så spille sammen? Naturligvis kun med ARC kvalitet.

Er det der kommer ud af ARC samme kvalitet, som det der kommer ud af fjernsynets optiske lydudgang?
Panasonic TX-65GZ950. Denon AVR3600H. MKSoundsystem 750 som 5.1.2.
Panasonic UB 820 4K. Apple TV4K. Harmony 900. Intel "Next
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu