recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI DTS/DD passthrugh (HD4850)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI DTS/DD passthrugh (HD4850)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kongedam Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI DTS/DD passthrugh (HD4850)
    Sendt: 18-Januar-2009 kl. 01:53

Hejsa

Er der nogle som kan hjælpe mig med at sætte passthrugh op?

Jeg har et Gigabyte HD4850 grafikkort og køre med hdmi kabel til min Dennon reciever, jeg vil gerne have min Dennon til at håndtere signalet uden at windows har pillet ved lyden. Dennon recieveren er sat op til selv at finde ud af hvilken lyd der kommer (auto)

Jeg har forsøgt at bruge følgende driver (gigabyte "realtek" og Realteks HDMI drivere uden held.

Når jeg under egenskaber for Realtek HDMI Output / understøttede formater, forsøger at afspille DTS eller DD så skriver windows at den ikke kunne afspille test lyden og at den deaktiveres.

I mediaportal har jeg prøvet at bruge Cyberlinks audio decoder og MPA decoder, og jeg har forsøt at sætte kryds i "use ac3 filter (for some soundcards usind spdif out)"

Jeg har sågar forsøgt at bruge AC3Filter, men det virker som om at den kun virker med spdif og ikke HDMI....

HJÆLPPPPP Please.......
/Michael

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 07:31

Redigeret af Patriarken - 19-Januar-2009 kl. 09:23
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 12:18

Jeg har Powerdvd 8, men kan ikke få det til at virke.
Patriarken Kan du guide mig igennem opsætningen så den laver passthrugh?

Er de andre programmer nemmere eller bedre til det?
Så kan jeg jo bare købe dem.

mvh
Michael

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 14:15

Det dur bare ikke, nu har jeg under cyberlink options konfigureret den til at køre HDMI audio med passthrugh

Mediaportal er sat til at bruge Cyberlink audio render til lyd samt bruge Default HDMI Output.

Jeg har detsuden forsøgt at tilføje Cyberlink audio decoder under Post processing samt konfigureret den til Speaker HDMI audio med DTS/DD passthrugh.

nogle forslag?

mvh
Michael

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 05:19

Redigeret af Patriarken - 19-Januar-2009 kl. 09:22
Mit Setup
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 19:18

pis,

Kan bare ikke få det til at virke, vu køber jeg et Toslink kabel og forsøger via SPDIF udgangen.

Opfølginger følger....

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 05:19
Jeg har slettet mine indlæg da de var OT, da jeg havde misforstået spørgsmålet.

Du skal indstille dit lydkort(HDMI interface'et) til 48000khz digitalt stereo PCM og dit directshow filter til SPDIF.
Mit Setup
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 06:17
Lige præcist det grafikkort du har kan jo levere 7.1 LPCM lyd ud via HDMI, så det skal jo virke, såfrem man altså har gjort alt korrekt. Men det er jo elementært.

Man skal have den rigtige dongle ( DVI/HDMI) der helst skulle følge med grafikkortet ved køb. Ellers er den meget svær at skaffe. Men det har du måske nok? Men skriver du noget sted om du overhovedet får noget igennem?

Og ellers gå frem som Patriarken siger.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 14:39

Jeg har billed + stereo lyd, jeg kan har under konfigurere af højtalere for HDMI output, mulighed for at ændre lydkilden til:
Stereo
Kvartrofonisk
5.1
7.1

Men hvis jeg vælger eks. 5.1 så bliver lyden vist som multi channel indput, Det virker ikke som om at lyden kommer igennem via "passthrugh"
Jeg kan heller ikke høre min subvoofer under test. Men jeg har lyd i alle andre højtalere, jeg vil bare hellere have min forstærker til at afkode signalet og ikke windows.

Under egenskaber, kodede formater
Hvis jeg der forsøger at afspille dem via test knappen siger windows at den ikke kan afspille dem. men jeg kan godt slå dem til anyway. så de er slået til + 48khz.

Jeg har forsøgt at bruge ac3 filter, men den fortæller at SPDIF er slået fra så den ikke kan lave Passthough.

Hvordan sætter jeg mit Directshow til SPDIF?

Har for søgt at bruge audio indstillingen "HDMI" "Passthrugh" i Cyberlink 8, men den bliver ændret tilbage til PCM output.

mvh
Michael

PS. Jeg bruger original dongle

Redigeret af kongedam - 20-Januar-2009 kl. 14:39
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 14:44
Ok, jeg kan ikke helt sætte mig ind i problematikken, men måske kan det hjælpe at vide at codning fra en blu-ray plade, sker via et software program i Windows og er altså ikke noget der forgår på et lydkort.

Måske forsøger du noget du ikke kan?

Et lydkort kan så bruge det afkodede signal og konvertere til analog via en DAC (digital to analog converter), eller sende det allerede afkodede signal videre til en forstærker, der så igen er udstyret med en digital til analog kreds (DAC).

Betydningen af en selvstændig forstærker i denne sammenhæng er altså, at den forstærker man har kan have en betydelig bedre DAC end et lydkort kan have. Der kan være stor kvalitets forskel på dac, så den analoge lyd der kan hentes fra et lydkort (hvis nu den sourround forstærker man har understøtter analog modtagelse) ikke kan hamle op med den der kan fås ved digital modtagelse på samme forstærker.   

Men som sagt, kan ikke helt gennemskue problemet. Jeg har ellers et HD 4830, men ingen dongle.

Skulle min forklaring ikke holde vand, er der nok nogen der kommer på banen.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Ok, jeg kan ikke helt sætte mig ind i problematikken, men måske kan det hjælpe at vide at codning fra en blu-ray plade, sker via et software program i Windows og er altså ikke noget der forgår på et lydkort.

Måske forsøger du noget du ikke kan?

Et lydkort kan så bruge det afkodede signal og konvertere til analog via en DAC (digital to analog converter), eller sende det allerede afkodede signal videre til en forstærker, der så igen er udstyret med en digital til analog kreds (DAC).

Betydningen af en selvstændig forstærker i denne sammenhæng er altså, at den forstærker man har kan have en betydelig bedre DAC end et lydkort kan have. Der kan være stor kvalitets forskel på dac, så den analoge lyd der kan hentes fra et lydkort (hvis nu den sourround forstærker man har understøtter analog modtagelse) ikke kan hamle op med den der kan fås ved digital modtagelse på samme forstærker.   

Men som sagt, kan ikke helt gennemskue problemet. Jeg har ellers et HD 4830, men ingen dongle.

Skulle min forklaring ikke holde vand, er der nok nogen der kommer på banen.

Jeg læste det først som dig KEN, men kan nu se at det drejer sig udelukkende om at sende en AC3 stream over HDMI, hvilket ikke burde være et problem.

Windowstast +r
mmsys.cpl

tryk enter....

Indstil dit HDMI Digital som default device....

og sådan her:

og sådan her:

Indstil PowerDVD/FFDshow til HDMI/SPDIF...No resample...No 7.1 etc...SPDIF og optional til HDMI output device hvis du kan...

Redigeret af Patriarken - 21-Januar-2009 kl. 15:22
Mit Setup
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 15:19

@Ken

Mit lydkort skal udsende Det digitale signal uden om Computerens DAC da min DAC i forstærkeren er meget bedre.

Dvs. at den skal lave "Passthrugh"
Når man laver Passthrugh, så kan man ikke længere styre lyden fra windows, men lyden skal kan nu kun skrues op/ned på din forstærker.
Man kan kun lave Passthrugh med DTS/DD, de normale Stereo signaler de sendes stadig gennem Computerens lydkort og deres lysdstyrke skal så  reguleres med windows.

Jeg har haft PassThrogh til at virke med det indbyggede lydkort HD3300
Men da jeg har sat et HD4850 kort i, så bruger jeg self. HDMI stikket på det kort, og er derfor nød til at bruge lydchippen på det kort.

Dengang lavede jeg det ved at sætte windows egenskaber for HDMI output til Sterieo med muighed for at afkode DTS/DD signaler, derefter satte jeg MP op til at bruge powerdwd8 til audio dekoder med et keyds i "brug ac3 filter" til nogle lydkort med SPDIF output.

mvh
Michael 

Redigeret af kongedam - 21-Januar-2009 kl. 15:20
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu