recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI eARC/ARC til gammel receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI eARC/ARC til gammel receiver

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Slå CEC fra på alle enheder.
Vær opmærksom på at det ikke nødvendigvis hedder CEC på de forskellige producenters udstyr.

Klaus

Det ender jeg også med at gøre, og fortsætter med at få lyd ud optisk. 
Venlig hilsen
KB
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

CEC er påkrævet til ARC under HDMI-standarden. Men receiverens opsætningsmenu må da næsten kunne lukkes eller deaktiveres i dagligdagen?

Men der er tale om eARC. På mit Panasonic TV kan man godt have eARC slået til og Viera link (HDMI cec) slået fra, på samme tid.

Det skal siges at jeg også bøvlede med det før jeg fandt ud af det OG jeg har heller IKKE noget kabel fra AVR HDMI out til TV HDMI in. Jeg har KUN et HDMI kabe fra TV eARC out til > eARC extractor > AVR HDMI in.

Skal ikke kunne sige om Kombinationen af LG og Anthem kan komme til at virker dog.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Som bemærket tidligere har jeg heller ikke kunnet få HDMI cec til at virke. Med det mener jeg der sker alt muligt uforudset og utilsigtet, - primært at TV skifter til forkert input af sig selv. Den eneste løsning jeg har kunnet finde er, at gå alle menuer igennem og slå ALT HDMI cec fra. Så holder det op, men, man mister som nævnt mulighden for at nøjes med een forbetjening.


Det er sikkert det samme som sker hos mig. Tv slår HDMI-CEC til, og skifter input. 
Jeg kan ikke slå HDMI-CEC fra igen på tv. 


Ok. Lyder besynderligt at man ikke kan slå HDMI cec permanent fra. Det er velkendt at cec er en af de dårligst implementerede "standarder" i forbrugerelektornik, som tit og ofte laver flere problemer end den løser. Hvis ikke man kan dét, så ved jeg ikke hvad du kan gøre, andet end at prøve at fjerne HDMI kablet mellem AVR HDMI out til TV HDMI in, som nævnt oven for.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ok. Lyder besynderligt at man ikke kan slå HDMI cec permanent fra. Det er velkendt at cec er en af de dårligst implementerede "standarder" i forbrugerelektornik, som tit og ofte laver flere problemer end den løser. Hvis ikke man kan dét, så ved jeg ikke hvad du kan gøre, andet end at prøve at fjerne HDMI kablet mellem AVR HDMI out til TV HDMI in, som nævnt oven for.
Man kan ikke slå HDMI CEC fra uden også slå eARC fra på LG tv.

Jeg har opgivet og sendt konverteren retur. Selv om jeg fjerner HDMI kabel mellem receiver og tv kommer der ingen lyd ud. 



Redigeret af Brixen - 26-Januar-2023 kl. 17:50
Venlig hilsen
KB
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 18:11
Ok, - det er sku da æregerligt :-/
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ok. Lyder besynderligt at man ikke kan slå HDMI cec permanent fra. Det er velkendt at cec er en af de dårligst implementerede "standarder" i forbrugerelektornik, som tit og ofte laver flere problemer end den løser. Hvis ikke man kan dét, så ved jeg ikke hvad du kan gøre, andet end at prøve at fjerne HDMI kablet mellem AVR HDMI out til TV HDMI in, som nævnt oven for.
Man kan ikke slå HDMI CEC fra uden også slå eARC fra på LG tv.

Jeg har opgivet og sendt konverteren retur. Selv om jeg fjerner HDMI kabel mellem receiver og tv kommer der ingen lyd ud. 

På mit Panasonic Oled TV er CEC slået fra, og iøvrigt på alle tilsluttede bokse. Men ARC fungerer glimrende mellem TV og reciever. Mens TV er tændt, kan jeg tænde reciever Marantz SR 7011, og lyden blir sendt via ARC til reciever, mens TV højttaler automatisk afbrydes.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ok. Lyder besynderligt at man ikke kan slå HDMI cec permanent fra. Det er velkendt at cec er en af de dårligst implementerede "standarder" i forbrugerelektornik, som tit og ofte laver flere problemer end den løser. Hvis ikke man kan dét, så ved jeg ikke hvad du kan gøre, andet end at prøve at fjerne HDMI kablet mellem AVR HDMI out til TV HDMI in, som nævnt oven for.
Man kan ikke slå HDMI CEC fra uden også slå eARC fra på LG tv.

Jeg har opgivet og sendt konverteren retur. Selv om jeg fjerner HDMI kabel mellem receiver og tv kommer der ingen lyd ud. 

På mit Panasonic Oled TV er CEC slået fra, og iøvrigt på alle tilsluttede bokse. Men ARC fungerer glimrende mellem TV og reciever. Mens TV er tændt, kan jeg tænde reciever Marantz SR 7011, og lyden blir sendt via ARC til reciever, mens TV højttaler automatisk afbrydes.

Det kan jeg så ikke gøre af flere årsager:

Først, så understøtter min receiver hverken ARC eller eARC. det kræver den konverter som Mefisto skrev om, for at det understøttes.

Det andet problem er mit LG tv, som kun vil sende lyd ud af eARC, når HDMI CEC er slået til.

Når HDMI CEC er slået til på tv, skifter det selv input, og jeg kan ikke slå tilbage til det input, jeg selv ønsker. 
Venlig hilsen
KB
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 19:53
Nu er det selvfølgelig for sent, men hvis du vitterlig ikke kan slå cec fra uden også at slå eARC fra, så kunne du måske have reddet det med en "HDMI cec less" adapter (lille dims til 100,- man sætter på enden af et HDMI kabel, som afbryder pin 13, som fører cec signalet). Så får cec i TV ikke et signal at reagere på. Workaround to workaround .. I know Ermm

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ok. Lyder besynderligt at man ikke kan slå HDMI cec permanent fra. Det er velkendt at cec er en af de dårligst implementerede "standarder" i forbrugerelektornik, som tit og ofte laver flere problemer end den løser. Hvis ikke man kan dét, så ved jeg ikke hvad du kan gøre, andet end at prøve at fjerne HDMI kablet mellem AVR HDMI out til TV HDMI in, som nævnt oven for.
Man kan ikke slå HDMI CEC fra uden også slå eARC fra på LG tv.

Jeg har opgivet og sendt konverteren retur. Selv om jeg fjerner HDMI kabel mellem receiver og tv kommer der ingen lyd ud. 

På mit Panasonic Oled TV er CEC slået fra, og iøvrigt på alle tilsluttede bokse. Men ARC fungerer glimrende mellem TV og reciever. Mens TV er tændt, kan jeg tænde reciever Marantz SR 7011, og lyden blir sendt via ARC til reciever, mens TV højttaler automatisk afbrydes.

Det kan jeg så ikke gøre af flere årsager:

Først, så understøtter min receiver hverken ARC eller eARC. det kræver den konverter som Mefisto skrev om, for at det understøttes.

Det andet problem er mit LG tv, som kun vil sende lyd ud af eARC, når HDMI CEC er slået til.

Når HDMI CEC er slået til på tv, skifter det selv input, og jeg kan ikke slå tilbage til det input, jeg selv ønsker. 
Jo men når to Panasonic TV ejere skriver at det kan lade sig gøre på deres TV. Så er det for at du skal vælge det mærke næste gang, og de er ikke engang dyrere en LG’s Wink
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jo men når to Panasonic TV ejere skriver at det kan lade sig gøre på deres TV. Så er det for at du skal vælge det mærke næste gang, og de er ikke engang dyrere en LG’s Wink
Har du et godt bud på et godt Panasonic 55” til under 9.999 kr?
Og om 6 år eller mere, hvad findes der så?



Redigeret af Brixen - 26-Januar-2023 kl. 21:22
Venlig hilsen
KB
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jo men når to Panasonic TV ejere skriver at det kan lade sig gøre på deres TV. Så er det for at du skal vælge det mærke næste gang, og de er ikke engang dyrere en LG’s Wink
Har du et godt bud på et godt Panasonic 55” til under 9.999 kr?
Og om 6 år eller mere, hvad findes der så?

Ikke lige nu, men JZ 980 har været nede 7000,- i slut 2022. Du kan holde øje med tilbudene på flatpanels.


Redigeret af Munch - 26-Januar-2023 kl. 23:28
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2023 kl. 04:57
55" Panasonic JZ1000 har også været solgt til 6.666 kroner nærmest lige siden Black Friday og frem til midten af januar.

Hvis I vil følge lidt med i prisudviklingen på TV-skærme, så har vi som Munch nævner Tilbudsjagten på Flatpanels. Den opdateres hver uge.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu