recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hdmi eller ik..???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHdmi eller ik..???

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
gillua Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2006 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af superkdx superkdx skrev:

Okay.. Tak for hjælpen..

Men er jo nød til, at bruge det stik der hedder Audio L/R (ext3) på tv`et, og så ned til min L+R på min dvdafspiller, da den digital udgang jeg har på dvdafspilleren er brugt til min forstærker..

1. Hva stik skal jeg bruge.. Et lineout-stik eller..???

2. Hva bruges de stik der hedder H-V (ext 3) til..??

1. Du skal bruge det der hedder et minijack stik - det samme som sidder på mange hovedtelefoner. En radioforretning burde kunne hjælpe dig med et minijack til Stereo RCA. Tag manualen fra tv'et med, så kan selv Fona da ikke tage fejl (Prøv for sjov at spørge efter et bananstik i Fona og se dem se underlige ud i ansigtet)

2. H og V skal bruges sammen med Component stikkene hvis du vil tilslutte en computer via VGA. Her skal man bruge et special kabel der splitter VGA ud i fem komponenter. Ikke sådan at anbefale.

Se i øvrigt dunlup's link mht. kabler. Her er der endelig en sælger der vedgår at med mindre man skal bruge lange kabler eller har et elektrisk støjfyldt miljø, så som Nordisk films produktionsmiljø, er det ikke nødvendig med mere end "discount kabler".

Her er i øvrigt en mere nørdet version af forskellen på RGB og Component og hvad de hver især er for nogle størrelser: http://www.poynton.com/papers/Discreet_Logic/index.html

Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2006
Point: 1069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2006 kl. 19:43

Hey..

Mange tak for hjælpen til alle..

Men har dog lige et sidste spørgsmål..

Nu når jeg har sat det over, component, hva opløsning kan jeg så forvente at få..

720p, 1080i ?? Eller er det kun hdtv..!!!

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2006 kl. 19:45

Altså når jeg ser dvd film eller andet på tv`et..

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2006 kl. 22:06

Du kan kun få den opløsning som dvd-afspilleren kan sende til skærmen - du kan altså ikke få 720p/1080i hvis ikke du kan vælge det på din dvd-afspiller.

Typisk kan du på din dvd-afspiller vælge mellem 576i eller 576p - hvor p er progressivt.

Du kan altså ikke få HD hvis ikke du inputter et HD signal. Signalerne vil være det du inputter, og derefter skaleres de af skærmen til fuld skærm

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2006 kl. 16:37

Okay..

Så hvis jeg nu køber en dvd-afspiller med hdmi udgang, ville jeg altså få hd-signal..??

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2006 kl. 16:55

Njeej, ikke som sådan.

Et ægte HD signal vil du kun få hvis du tilslutter en ægte HD enhed, enten en HD selector eller en kommende HD-DVD eller BlueRay. HD kan kun fås fra et materiale der originalt er HD opløsning. Det er en dvd ikke uanset hvordan det overføres.

HDMI betyder blot at signalet sendes digitalt istedetfor analogt, det betyder ikke at det er HD.

Køber du en dvd-afspiller med HDMI, vil du kunne tilslutte den digitalt via HDMI, og afhængig af dvd-afspilleren vælge om den skal outputte i standard 576i eller standard 576p, eller evt. med opskalering til 720p eller 1080i - nogen dvd-afspillere med HDMI har indbygget opskalering, andre har ikke - disse er godt nok HD opløsninger, men reelt er det stadig en standard opløst dvd hvor du blot vælger om en indbygget scaler i dvd-afspilleren skal opskalere til en kunstig HD opløsning, istedetfor at den indbyggede scaler i skærmen automatisk opskalerer. Du vælger altså blot hvor noget af skaleringen skal ske, og kvaliteten af dette vil så afhænge af hvilken scaler der er bedst. Det behøver ikke nødvendigvis være dvd-afspillerens scaler.

Skærmen opskalerer også når du inputter et almindeligt 576i eller 576p signal, du kan bare ikke på skærmen vælge noget omkring opskaleringen, den opskalerer automatisk til panelets 1367x768 opløsning.

Væger du en dvd med HDMI og opskaleringsmulighed, kan du her vælge eks. 720p som er 1280x720 progressivt. Når det sendes ind i skærmen skal der stadig skaleres til panelets 1367x768, men skaleringen er anderledes end hvis du sender et 576p (720x576 progressivt) signal. Det kan være en fordel, men ikke nødvendigvis.

Teoretisk er det dog en fordel at sende signalet via HDMI, uanset scaling, da du så overfører et rent digitalt signal der ikke har været igennem digital til analog, og analog til digital konvertere.

Men om dit billede på en given skærm bliver bedre fra en dvd-afspiller med HDMI og opskalering, end fra en dvd-afspiller med HDMI uden opskalering, er næsten umuligt at svare på. Det afhænger af både dvd-afspiller og skærm og hvordan de hver især håndterer de forskellige muligheder.

Jeg beklager det skal være så indviklet, og at jeg ikke kan give et mere entydigt svar - jeg ville ønske man bare kunne sige, A er altid bedre end B, men desværre.

Redigeret af spawn - 30-Juli-2006 kl. 17:04
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2006 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Væger du en dvd med HDMI og opskaleringsmulighed, kan du her vælge eks. 720p som er 1280x720 progressivt.

Troede egentlig ikke at der fulgte en "bredde" med på 720p/i standarden. 720p/i betyder vel blot at der er 720 linjer i højden - bredden kan vel i princippet være hvad som helst. Det er klart at hvis det skal være 16:9 så skal det være 1280x720.

Forstår egentlig ikke de fjernsyn som er 1367x768 i opløsning og som siger at de kan køre 1080i/p og 720i/p?!? Man får jo ikke ægte 1080/720 - man kan vel lige så godt skrive at man kan vise 1000000p/i da det jo i disse tilfælde altid er en nedskalering af kvaliteten!!!

Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu