Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Neser
Ny bruger
Oprettet: 26-August-2006
Status: Offline
Point: 3
|
Emne: Hdmi eller Progressive Scan Sendt: 26-August-2006 kl. 18:03 |
Jeg leder efter et dvd afspiller med indbygget surround reciever, da jeg ikke vil have for meget hardware under mit fjernsyn.
De forskellige jeg har set på har enten hdmi udgang eller også har de progressive scan med scart udgang.
Mit spørgsmål er, hvad er bedst til et 32" lcd fjernsyn hdmi eller progressive scan (primært brug til film)
Jeg ved godt at man kan få nogle med begge dele, men den prisklasse synes min kæreste ikke er interessant for mig.
Prisen skulle gerne ligge på 4K eller under.
Har set på et Pioneer DCS 353 i Elgig. til 2999.- med hdmi. Eller Yamaha PianoCraft RDX-700 med scart
Er meget åben overfor andre forslag.
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Point: 1758
|
Sendt: 26-August-2006 kl. 18:07 |
Neser skrev:
Jeg leder efter et dvd afspiller med indbygget surround reciever, da jeg ikke vil have for meget hardware under mit fjernsyn.
De forskellige jeg har set på har enten hdmi udgang eller også har de progressive scan med scart udgang.
Mit spørgsmål er, hvad er bedst til et 32" lcd fjernsyn hdmi eller progressive scan (primært brug til film)
Jeg ved godt at man kan få nogle med begge dele, men den prisklasse synes min kæreste ikke er interessant for mig.
|
Det er ikke et spørgsmål om enten-eller. HDMI kan være både med og uden progressive scan, men er i praksis altid med progressive scan. Dvs. vælger du en afspiller med HDMI, så har du også progressive scan. Til gengæld er scart _aldrig_ (minus KISS, der har opfundet sine egne standarder) med progressive scan - de afspillere der har progressive scan har det ikke via scart, men via component, som er noget helt tredje.
Kort sagt: HDMI er i princippet bedst - men kvaliteten af afspillerens progressive scan kredsløb er mere vigtigt end om afspilleren har progressive scan eller ej!
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 26-August-2006 kl. 18:17 |
Otto, TC skrev:
Til gengæld er scart _aldrig_ (minus KISS, der har opfundet sine egne standarder) med progressive scan - de afspillere der har progressive scan har det ikke via scart, men via component, som er noget helt tredje.
|
Component Video - med eller uden progressive scan - via scart-udgangen er vist alligevel ikke helt så sjældent et fænomæn, som vi gerne vil tro. Jeg har da efterhånden ejet et par elektronik-produkter ude fra fjernøsten, som godt kunne dét lille trick med scart-udgangen:
En YAMADA DVD-afspiller.
En MUSTEK DVB-T tuner
En DANDIG DVB-T tuner.
Det kræver blot at man har en adapter, som sættes i scart-udgangen på afspilleren.
Redigeret af musicus - 26-August-2006 kl. 18:21
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 26-August-2006 kl. 18:19 |
Progressive scan vil sige at DVD afspilleren kan sende helbilleder til dit TV (DVD formatet er lagret interlaced, dvs. som halvbilleder; progressive scan aka de-interlacing er en teknik til at danne helbilleder ud fra DVDens halvbilleder). Progressive scan er generelt en fordel for fladskærme (LCD og plasma), da de opdaterer hele skærmen på en gang.
Et progressivt billede kan leveres via HDMI eller component. SCART kan kun levere et interlaced signal (det samme gælder S-video). Men det er ikke nok at der er HDMI eller component udgang; DVD afspilleren skal også kunne de-interlace/have progressive scan.
Det undrer mig lidt at du skriver at DVD afspilleren med HDMI ikke har progressive scan. Prøv at checke igen, jeg er ret sikker på at du tager fejl, da HDMI typisk kommer sammen med progressive scan og eventuelt opskalering. Står der ikke et eller andet om 576p? p=progressiv.
Hvis jeg skal foreslå noget må det blive at købe DVD afspiller og surround receiver som to separate enheder. Kan du ikke smide nogle af kærestens nipsting ud, så der bliver plads til det hele?
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 26-August-2006 kl. 18:24 |
musicus skrev:
Component Video - med eller uden progressive scan - via scart-udgangen er vist alligevel ikke helt så sjældent et fænomæn, som vi gerne vil tro. Jeg har da efterhånden ejet et par elektronik-produkter ude fra fjernøsten, som godt kunne dét lille trick med scart-udgangen: |
Er det en SCART udgang, som i en setup menu kan konfigureres til en component udgang? (hvor f.eks. R, G og B lederen i SCART bruges til component signalet).
Redigeret af JesperLund - 26-August-2006 kl. 18:26
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 26-August-2006 kl. 18:32 |
JesperLund skrev:
Er det en SCART udgang, som i en setup menu kan konfigureres til en component udgang? (hvor f.eks. R, G og B lederen i SCART bruges til component signalet).
|
Jeg kan ikke gøre rede for, hvordan det helt præcist fungerer, rent teknisk. Men i setup menuen på MUSTEK DVB-T300 kan scart-udgangen konfigureres til 1) CVBS + RGB og 2) RGB P-SCAN.
Uden den nævnte adapter får man dog bare noget grønt flimmer på skærmen, når man vælger "RGB P-SCAN".
Redigeret af musicus - 26-August-2006 kl. 18:43
|
 |
Neser
Ny bruger
|
Sendt: 26-August-2006 kl. 19:25 |
Har lige hentet manualen til Pioneer DCS-353 den har progressive scan så vidt jeg kan se. Er Pioneer kendt for at have et godt eller skidt kredsløb til progressive scan.
Smider lige et udklip fra manualen med, mit lcd er 32" Toshiba fra fælleskøb.
HDMI Resolution
(HDMI-opløsning)*
(Se Tilslutning ved
hjælp af HDMI på
side 21.)
* Standard ændres
med tv-formatet (PAL/
NTSC).
1920x1080i Indstilles, hvis dit fjernsyn understøtter 1920 x 1080 pixel
inte rlace-video.
1280x720p Indstilles, hvis dit fjernsyn understøtter 1280 x 720 pixel
pr ogressive-scan-video.
720x480p (NTSC) /
720x576p (PAL)
Indstilles, hvis dit fje rnsyn understøtter 720 x 480 pixel
(NTSC)/720 x 576 pixel (PAL) progressive-scan-video.
720x480i (NTSC) /
720x576i (PAL)
Indstilles, hvis dit fje rnsyn understøtter 720 x 480 pixel
(NTSC)/720 x 576 pixel (PAL) interlace-video.
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
|
Sendt: 27-August-2006 kl. 11:14 |
musicus skrev:
Component Video - med eller uden progressive scan - via scart-udgangen er vist alligevel ikke helt så sjældent et fænomæn, som vi gerne vil tro. Jeg har da efterhånden ejet et par elektronik-produkter ude fra fjernøsten, som godt kunne dét lille trick med scart-udgangen:
En YAMADA DVD-afspiller.
En MUSTEK DVB-T tuner
En DANDIG DVB-T tuner.
Det kræver blot at man har en adapter, som sættes i scart-udgangen på afspilleren.
|
Fair nok, men det er stadig ikke en del af standarden. Og spørgsmålet er også hvor meget det er værd på den slags afspillere - progressive scan delen i KISS afspillerne er så ringe at jeg ikke har fantasi til at forestille mig hvilket tv det skulle give en forbedring på.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
|
Sendt: 27-August-2006 kl. 11:16 |
Neser skrev:
Har lige hentet manualen til Pioneer DCS-353 den har progressive scan så vidt jeg kan se. Er Pioneer kendt for at have et godt eller skidt kredsløb til progressive scan. |
De er kendt for at det svinger _meget_, alt efter produkt.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
Neser
Ny bruger
|
Sendt: 27-August-2006 kl. 11:28 |
Hvad med den nye Kiss DP-600 er progressive scan delen også dårlig i den.
Er blevet lidt lun på den eftersom, hvad jeg kan læse mig til ikke har så mange fejl som nogle af deres andre produkter f.eks. DP-558
|
 |