Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
corder
Junior bruger
Oprettet: 13-November-2004
Status: Offline
Point: 46
|
Emne: Hdmi kabel guld eller?? Sendt: 12-Februar-2007 kl. 18:31 |
Jeg har købt en hdd optager med hdmi udgang til fjernsynet. Jeg har købt et almindeligt hdmi kabel (120 kr). Vil jeg opleve en væsenlig forskel hvis jeg købte et guldkabel (450 kr.)? og hvis ja, hvad vil jeg opleve til forskel fra det billige kabel?
|
 |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Point: 2585
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 18:47 |
Det har tidligere været diskuteret om der er kvalitetsforskel på kabler til digital overførsel, men uden at folk kom frem til en entydig konklusion.
Hvad angår materialet, så er jeg ikke ekspert, men det er vigtigt med en god afskærmning, eftersom at digitale signaler også kan blive forstyret af andre udefrakommende signaler.
Jeg køber altid rimelig gode kabler, for så er jeg i hvert fald sikker på at det ikke er det der er problemet. Jeg ville nok vælge et Supra HDMI kabel.
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
 |
Ulrikwich
Guld medlem
Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 18:52 |
Du skal også huske at tænke på at dit system aldrig vil være bedre end den dårligste del. Dvs. hvis udgangen på din enhed/indgang på tv er dårlig kvalitet kan det være nok så ligegyldigt hvilket stik du bruger. Så køb noget i samme kvalitet som resten af dit udstyr, så undgår du at snyde dig selv
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 19:07 |
Nej - du vil ikke opleve en væsentlig forskel hvis vi taler billedkvalitet
Der er ikke forskel i billedkvalitet på et dyrt og et billigt digital kabel, kun forskel i om du er istand til at overføre signalet uden forstyrrelser eller ej.
Hvis dit nuværende kabel er istand til at overføre det digitale signal uden udfald eller andre åbenlyse problemer der kan tilskrives kablet, vil du ikke kunne se nogen forskel på selve billedkvaliteten ved at købe et dyrere kabel.
Kabler af bedre kvalitet kan være nødvendige for at sikre at det digitale signal overføres eks. ved længere afstande eller lign. - men sålænge alle ettaller og nuller overføres er der ingen forskel overhovedet. Hele princippet i digital overførsel er netop at der ikke sker forringelse eller ændring af billedinformationen sålænge den digitale information overføres - der bliver ikke dårligere farver eller mindre skarpt billede eller dårligere kontrast eller andet.
Du skal altså ikke købe et særligt dyrt "guld hdmi" kabel for at få bedre billedkvalitet hvis det du har allerede virker efter hensigten, men kun gøre det hvis du oplever problemer med udfald eller manglende forbindelse, problemer der måske kan løses med et kabel i bedre kvalitet.
PS: dette er en entydig konklusion 
Redigeret af spawn - 12-Februar-2007 kl. 19:11
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 19:21 |
Min egen erfaring:
Købte et billigt "guldbelagt" 1m kabel til min DVD og købte et billigt "guldbelagt" DVI/HDMI til mellem computer og TV (5m). Kablet på de 5 meter ligger i en kabelbakke med andet godt og skidt.
Begge kabler er noname guldbelagte discount kabler.
Oplever ingen støj/udfald eller andet. Kun ultra super overfed billedekvalitet!
Morale? Køb de billigste gode kabler. Fejler de, så gå et trin op. Jeg kunne måske forestille mig at 10 meter kræver mere.. men op til 5 meter tror jeg altså det er hip som hap.
|
 |
corder
Junior bruger
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 19:43 |
Tak for gode råd. Grunden til jeg overvejer guldkabler, er fordi jeg syntes at kvaliteten af udsendelserne på hddoptageren ikke er så god, som når jeg ser det på Tv'ets tuner. Mit fjernsyn er et philips 329731 d/10 og en pioneer 545 hx. Det virker som om den digitale tuner er bedre på tv'et end hdd'eren.
Kan der være andre grunde end kabler?
|
 |
Ulrikwich
Guld medlem
Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 19:45 |
Nu kommer der et dumt spørgsmål, men kan det tænkes at optagelses kvaliteten du har valgt er meget lav?
|
 |
corder
Junior bruger
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 19:48 |
Ulrikwich skrev:
Nu kommer der et dumt spørgsmål, men kan det tænkes at optagelses kvaliteten du har valgt er meget lav? |
Nej den står til SP - 2. bedste optagerkvalitet. Men det er også når jeg blot ser en udsendelse på Pioneerens tuner. eks. tv 2 eller dr 1. Jeg har sat den til 1080 x 1920, kan det være problem i forhold til tvët?
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 12-Februar-2007 kl. 20:27 |
Din skærm er jo ikke 1920x1080 og det er signalet heller ikke.
Signalet er kun 720x576, dette opskalerer du så til 1920x1080 i recorderen, hvorefter TV'et igen skal nedskalere til 1366x768. Det er der ingen grund til at gøre.
Prøv istedet at lade være at opskalere i recorderen, men blot vælge 576i eller 576p, så sker der kun en skalering, nemlig den i TV'et som der også gør når du bruger TV'ets tuner.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |