recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI - Kvalitet, Egenskaber og pris
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI - Kvalitet, Egenskaber og pris

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 22:46

zulfo.

Hvor har du fundet den tekst du citerer?
 
Og du vil have eksempler på fejl i billedet - tæller grønne "nister/sne"?
 
M.v.h.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

zulfo.

Hvor har du fundet den tekst du citerer?
 
Teksten er fundet i TapeConnections nyeste katalog...
 
Citér
Og du vil have eksempler på fejl i billedet - tæller grønne "nister/sne"?
 
M.v.h.
 
Det vil jeg da tro de gør.... kan disse nister/sne også opstå på et fejlmonteret dyrt kabel?
 
Jeg prøver at finde frem til hvad de dyre kabler gør så meget bedre - og hvordan de gør det...
 
Der må jo være en årsag til at et 5 meter HDMI kabel kan koste 7000 kroner.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

zulfo.

Hvor har du fundet den tekst du citerer?
 
Teksten er fundet i TapeConnections nyeste katalog...
 
Smid gamle ting ud! Det katalog er halvanden år gammelt, og er udgivet af den tidligere ejer!
 
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Og du vil have eksempler på fejl i billedet - tæller grønne "nister/sne"?
 
M.v.h.
 
Det vil jeg da tro de gør.... kan disse nister/sne også opstå på et fejlmonteret dyrt kabel?
 
Kablet var IKKE fejlmonteret. Men ja, det var et mellemklasse kabel, det ene...
 
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg prøver at finde frem til hvad de dyre kabler gør så meget bedre - og hvordan de gør det...
 
Personligt tror jeg det handler om opbygning og afskærmning...
 
M.v.h.


Redigeret af Henrik B. - 27-August-2010 kl. 10:42
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 15:34
Jeg synes absolut, at man skal holde fast i en pragmatisk indgang til valg af HDMI-kabler - og her kan trial-and-error metoden sikkert være den billigste. Jeg bruger selv billige kabler til korte træk - og har kun brugt et kabel af bedre kvalitet til et langt træk (15[m]), fordi jeg på forhånd vidste, at det var besværligt at lave om efterfølgende...
 
Når det er sagt, kan det måske stadig interessere nogen at vide lidt om, hvorfor der faktisk er forskel på kablerne  - uanset længden - men det kommer naturligvis mest til udtryk på store længder. Der er tale om vel forståede fysiske fænomener, som ingeniøer med viden om signalbehandling og transmissionslinier bør være bekendt med. Jeg har fundet et par links frem, der giver lidt ekstra information.
 
Here goes:
 
Konstruktion af kabler er et ganske omfattende emne - og det er korrekt, at isoleringsmaterialet ("dielektrikum") påvirker signalet - ligesom ledernes udformning og f.eks. længden af kablet gør.
 
Der er IKKE noget i vores (analoge, kontinuerte) verden, der er digitalt: Nullerne og etterne, som vi ofte opfatter som "firkantsignaler" ser kun firkantede ud, når vi arbejder på "logisk niveau". Firkanterne opbygges jf. Fourier af en række sinuskurver med forskellig frekvens og amplitude.
 
Dette kan illustreres således:

 
Læs evt mere om Fourier-serier her.
 
Da kablet kan opfattes som en kombination af kapacitanser (kondensatorer), induktanser (spoler) og resistans (modstand), vil forskellige frekvenser ikke rejse gennem kablet med samme fart. Det betyder i sidste ende, at firkanterne ikke er så firkantede mere, når de når frem til modtageren.
 
Det kan igen betyde, at kanterne på firkanterne detekteres forkert (hvis et sådant system anvendes) eller at firkanterne bliver runde - bl.a. fordi de høje frekvenser ikke kommer lige så hurtigt frem som de lave frekvenser. På illustrationen ovenfor er det tydeligt, hvad der sker, hvis man fjerner de høje frekvenser på aflæsningstidspunktet.
 
Hvis der ikke er samme forsinkelser på alle par i parsnoede kabler (f.eks. pga. forskelle i snoningerne og ensartethed i dielektrikum), opstår der jitter. Jitter medfører øget BER (Bit Error Rate). Øget BER kommer til udtryk som fejl i billede eller lyd. Det er derfor vigtigt, at lederparene er ens snoet og at det valgte dielektrikum er ensartet gennem kablet.
 
Man kan læse mere om forsinkelser som funktion af frekvensen og valgt dielektrikum her.


Redigeret af bantam - 27-August-2010 kl. 22:02
/lars
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2010 kl. 22:50
Okay, man skulle nok have taget et par år ekstra på skole bænken.

Jeg stod af rimelig tidligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu