recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI og lyd - jeg er mystificeret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI og lyd - jeg er mystificeret

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Habanero Habanero skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg tror faktisk, at Habanero har ret - jeg har været ude i samme ærinde og checkede i den sammenhæng manualer for flere af de billigere forstærkere (kan specifikt huske, at jeg så på Cambridge 540).

Typisk fungerer HDMI-interfacet kun som en HDMI-switch, hvor lyden sendes til Tv'et men ikke til surround-forstærkeren.

Hvad hulen skulle ideen så være med HDMI på receiveren?

Det giver ingen som helst mening, overhovedet. Hvis det er for at give et LCD konfiguration til receiveren, så ville det være væsentlig bedre med et S-video signal.

HDMI er billede OG lyd. Afviger man fra dette, så har man afviget fra standarden, og det er totalt gakket!

HDMI stikkene kan vel stadig bruges til en del på en sådanne receiver...Men hvad er problemet med at køre  lyden over coax og billede over HDMI?

Problemet er at HD lyd ikke kan transporteres på andet end HDMI - der er ikke båndbredde nok i de andre kabeltyper.

Hvad! Mener du virkelige at et optisk kabel ikke har båndbredde nok til HD lyd?

Til top
Habanero Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2008
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:32

@rhsin

Hmmm.... umiddelbart synes jeg også at jeg læser HD lyd fra HDMI. Jeg kommer dog lige fra hifi-klubben som sagde noget andet - jeg skulle helt op i 10K før de havde noget.

Ahh, nu skal du passe på du ikke roder tingene sammen. Hvis du siger HD lyd, så skal du blive enig med dig selv om, hvorvidt du mener HD lyd, altså Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio formaterne, eller om du bare mener lyd via HDMI.

Som nævnt så kan min Yamaha receiver det hele, undtagen de to sidstnævnte lyd formater. Min receiver kostede sidste år lige godt 4300,- mener jeg det var.

Dolby TrueHD og DTS-HD receivere er oftest lidt dyrer, men mener Onkyo er nede i en mere prisvenlig pris for receivere som kan dette.

Jeg mener faktisk begge ting.

1) Jeg vil gerne have TrueHD - altså er HDMI et must. Måske jeg ikke lige har gennemskuet om de dekodere faktisk ligger i de nævnte modeller i mit oprindelige indlæg.

2) Jeg undrer mig dog stadigvæk over at en forstærker med HDMI indgang ikke kan tage alm. surround lyd ud af denne indgang. Det kan de ikke i flg. hifi-klubben - det er et par timer siden jeg undrende forlod forretningen. De 2 nævnte modeller SKAL have surround lyd ind via coax eller optisk. Alternativt som analogt signal hvilket betyder det er dekodet inden.

Mit bundkort/lydkort er indkøbt med fokus på HDMI og ikke at skulle levere 6 analoge lydudgange.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:32

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg tror faktisk, at Habanero har ret - jeg har været ude i samme ærinde og checkede i den sammenhæng manualer for flere af de billigere forstærkere (kan specifikt huske, at jeg så på Cambridge 540).

Typisk fungerer HDMI-interfacet kun som en HDMI-switch, hvor lyden sendes til Tv'et men ikke til surround-forstærkeren.

Hvad hulen skulle ideen så være med HDMI på receiveren?

Det giver ingen som helst mening, overhovedet. Hvis det er for at give et LCD konfiguration til receiveren, så ville det være væsentlig bedre med et S-video signal.

HDMI er billede OG lyd. Afviger man fra dette, så har man afviget fra standarden, og det er totalt gakket!

HDMI stikkene kan vel stadig bruges til en del på en sådanne receiver...Men hvad er problemet med at køre  lyden over coax og billede over HDMI?

Problemet er at HD lyd ikke kan transporteres på andet end HDMI - der er ikke båndbredde nok i de andre kabeltyper.

Hvad! Mener du virkelige at et optisk kabel ikke har båndbredde nok til HD lyd?

JA!

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:36

Mener du virkelige at et optisk kabel ikke har båndbredde nok til HD lyd?

Selve det optiske kabel har båndbredde nok.

Men standarden for lyd via optisk/coax er kun lavet til 2 lydkanaler.

På de 2 lydkanaler kan der så også sendes 5.1 eller 6.1 lyd hvis det er komprimeret, som ved Dolby Digital og DTS.

Men 8 lydkanaler, som er nødvendig for at overføre HD-lyd (Dolby TrueHD og DTS-HD MA) er kun muligt på HDMI (samt analog)

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:45

2) Jeg undrer mig dog stadigvæk over at en forstærker med HDMI indgang ikke kan tage alm. surround lyd ud af denne indgang. Det kan de ikke i flg. hifi-klubben - det er et par timer siden jeg undrende forlod forretningen. De 2 nævnte modeller SKAL have surround lyd ind via coax eller optisk. Alternativt som analogt signal hvilket betyder det er dekodet inden.

Det er nok et simpelt spørgsmål om økonomi - hvis receiveren skal 'behandle' HDMI-signalet (læs: trække lyden ud) kræves en masse licenser og hardware (=penge!) - hvis de bare 'looper' HDMI-signalet igennem en indbygget switch, kan det formodentlig gøres forholdsvist billigt.

Og hvis recieveren alligevel ikke kan dekode HD-formaterne (TrueHD osv.) er det 'nok' med en optisk/coax lydindgang.

Så skal recieveren bare switche HDMI-signalet samtidig med lydsignalet - så vil det funke fint!

Ulempen er at skærmen formodentlig får lyden med i HDMI-signalet, så den skal "mutes" for at man ikke får lyd både på skærmen og i surround-højtalerne...

-Kent

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:52

På denon´s 1908 kan du få lyden med over via HDMI 1.3a men det er rigtigt at forstærkeren ikke understøtter True HD samt DTS HD.

Men alle andre lydformater skal den fint enten kunne sende videre eller selv dekode (DD DTS osv.) og altså spytte ud til de højtalere som er tilsluttet.
Vil man have HD lyden med skal man enten have en blue ray der dekoder det også køre med alm kabler over på hver enkelt kanal i forstærkeren.. så det er altså godt noget du kan få efterfølgende hvis du vælger dine afspillere med omhu

(har spurgt nogle som siger de er klogere )

Redigeret af rhsin - 29-April-2008 kl. 15:54
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:52

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Så skal recieveren bare switche HDMI-signalet samtidig med lydsignalet - så vil det funke fint!

Ulempen er at skærmen formodentlig får lyden med i HDMI-signalet, så den skal "mutes" for at man ikke får lyd både på skærmen og i surround-højtalerne...

-Kent

AARRGGHHH.... det bliver værre og værre :) Mute TV'et! Endnu et argument for at køre HDMI og kun HDMI.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

På denon´s 1908 kan du få lyden med over via HDMI 1.3a men det er rigtigt at forstærkeren ikke understøtter True HD samt DTS HD.

Men alle andre lydformater skal den fint enten kunne sende videre eller selv dekode (DD DTS osv.) og altså spytte ud til de højtalere som er tilsluttet.
Vil man have HD lyden med skal man enten have en blue ray der dekoder det også køre med alm kabler over på hver enkelt kanal i forstærkeren.. så det er altså godt noget du kan få efterfølgende hvis du vælger dine afspillere med omhu

Jeg syned det du siger lyder logisk, men jeg synes ikke det fremgår at det citat du tidligere klippede ind. Desuden påstår hifi-klubben som sagt noget andet.

Helt generelt: Er det HDMI versionen, f.eks 1.3a der beskriver hvad der er inkluderet? Altså her billede OG surround lyd? Hvad betyder det så når det er version 1.2?

Jeg vil gerne vide hvad jeg skal kigge efter i specs. for at sikre mig at HDMI faktisk er med surroundlyd inkluderet.

Til top
Gammelstrup Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-April-2008
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 16:03
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 16:05

Jeg syned det du siger lyder logisk, men jeg synes ikke det fremgår at det citat du tidligere klippede ind. Desuden påstår hifi-klubben som sagt noget andet.

Helt generelt: Er det HDMI versionen, f.eks 1.3a der beskriver hvad der er inkluderet? Altså her billede OG surround lyd? Hvad betyder det så når det er version 1.2?

Jeg vil gerne vide hvad jeg skal kigge efter i specs. for at sikre mig at HDMI faktisk er med surroundlyd inkluderet.

Se denne blog om HDMI

Den information jeg har er fra Hifiklubben, så måske ham du har talt med ikke har vidst/forstået spørgsmålet... ham jeg talte med var selv helt sikker og spurgte en anden samme sted som var enig.. den kan køre lyd via HDMI (bare ikke i HD formaterne som du også spurgte på, men de øvrige formater ingen problemer)

edit version 1.3 understøtter også HD lydformaterne, det er bare forstærkeren som ikke gør.. den kan formentligt ikke dekode dem.. dertil skal der nok dyrere indhold i pt.

edit 2 sakset fra Otto´s blog

"Dolby TrueHD og DTS-HD

Med HDMI 1.3 har afspillerne mulighed for at overføre lyden fra skiverne ubehandlet til surround-processoren. Dette er reelt ikke af direkte betydning, da det ikke vil gøre nogen som helst forskel, om afkodningen fra TrueHD eller DTS-HD til PCM sker i afspilleren eller i receiveren, fordi formaterne er lossless. Det er en direkte konvertering, der ikke påvirker lyden. Den eneste reelle forskel er derfor at man kan spare softwaren til dekodning af TrueHD og DTS-HD i afspilleren væk. Der er ingen lydmæssig gevinst ved denne forskel, og bør derfor heller ikke direkte afgøre f.eks. hvilken surround-receiver man køber. Køber man en receiver uden TrueHD eller DTS-HD, skal man ”bare” sikre sig at sin afspiller kan dekode til multikanals PCM. "

Redigeret af rhsin - 29-April-2008 kl. 16:18
Mvh

René
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 16:15

På Onkyo 605 (som kan dekode lyden fra HDMI) kan man selv bestemme, om lyden skal sendes videre til TV'et (så man ikke skal bekymre sig om mute).

Mht. Cambridge Azur 540R (v.3) skrives i den danske manual (afsnit to er understreget i PDF'en):

"Som regel kommer lyden til fjernsynet/skærmen også fra kildeenheden via HDMI-forbindelsen. Denne lyd adskilles fra den lyd, som 540R v3-enheden dekoder.

For at 540R v3-enheden kan modtage lyd (bl.a. surround sound) fra HDMI- (eller DVI-) kilder, skal der være en koaksial (SPDIF) eller optisk (Toslink) digital forbindelse fra hver kilde til 540R v3-enheden."

/lars
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 16:24

@rhsin

Har lige læst i den blog du henviser til. Ohhh intet er simpelt her i livet :)

Jeg læser så flg:

"Køber man en receiver uden TrueHD eller DTS-HD, skal man ”bare” sikre sig at sin afspiller kan dekode til multikanals PCM."

Æhhh..... så spørger jeg nok dumt, men.... betyder det at det afkodede signal kan gå ind i recieveren via HDMI eller er det her man så har fået det afkodet til analogt og derfor behøver separate indgange til hver kanal?

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu