recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI og lyd - jeg er mystificeret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI og lyd - jeg er mystificeret

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Habanero Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2008
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

På Onkyo 605 (som kan dekode lyden fra HDMI) kan man selv bestemme, om lyden skal sendes videre til TV'et (så man ikke skal bekymre sig om mute).

Mht. Cambridge Azur 540R (v.3) skrives i den danske manual (afsnit to er understreget i PDF'en):

"Som regel kommer lyden til fjernsynet/skærmen også fra kildeenheden via HDMI-forbindelsen. Denne lyd adskilles fra den lyd, som 540R v3-enheden dekoder.

For at 540R v3-enheden kan modtage lyd (bl.a. surround sound) fra HDMI- (eller DVI-) kilder, skal der være en koaksial (SPDIF) eller optisk (Toslink) digital forbindelse fra hver kilde til 540R v3-enheden."

Så den er god nok: HDMI indgangen kan ikke bruges til surroundlyd!

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Habanero Habanero skrev:

@rhsin

Har lige læst i den blog du henviser til. Ohhh intet er simpelt her i livet :)

Jeg læser så flg:

"Køber man en receiver uden TrueHD eller DTS-HD, skal man ”bare” sikre sig at sin afspiller kan dekode til multikanals PCM."

Æhhh..... så spørger jeg nok dumt, men.... betyder det at det afkodede signal kan gå ind i recieveren via HDMI eller er det her man så har fået det afkodet til analogt og derfor behøver separate indgange til hver kanal?

Sådan som jeg forstår det... men skal være ærlig er lidt usikker her... så kører du ind i forstærkeren som PCM, forstærkeren sender det så ud i højtalerne som eks. DD eller dts efter hvad du nu har sat den til, og bruger du den bare som scwitch bør den bare sende signalet videre også er det op til det du sender det videre til om at dekode det.

edit eller kører direkte ind i forstærkerens 5.1/7.1 port såfremt "afsenderen" har de modsvarende udgange (feks den nye Panasonic BD 50 har indbygget True HD dekoder også sender du lyder direkte fra den over i 5.1/7.1 indgangen på forstærkeren.. og der mener jeg ikke du bør være bekymret over kvaliteten, bare du bruger nogle ok kabler)

Redigeret af rhsin - 29-April-2008 kl. 16:33
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Oprindeligt skrevet af Habanero Habanero skrev:

@rhsin

Har lige læst i den blog du henviser til. Ohhh intet er simpelt her i livet :)

Jeg læser så flg:

"Køber man en receiver uden TrueHD eller DTS-HD, skal man ”bare” sikre sig at sin afspiller kan dekode til multikanals PCM."

Æhhh..... så spørger jeg nok dumt, men.... betyder det at det afkodede signal kan gå ind i recieveren via HDMI eller er det her man så har fået det afkodet til analogt og derfor behøver separate indgange til hver kanal?

Sådan som jeg forstår det... men skal være ærlig er lidt usikker her... så kører du ind i forstærkeren som PCM, forstærkeren sender det så ud i højtalerne som eks. DD eller dts efter hvad du nu har sat den til, og bruger du den bare som scwitch bør den bare sende signalet videre også er det op til det du sender det videre til om at dekode det.

edit eller kører direkte ind i forstærkerens 5.1 port såfremt "afsenderen" har de modsvarende udgange (feks den nye Panasonic BD 50 har indbygget True HD dekoder også sender du lyder direkte fra den over i 5.1 indgangen på forstærkeren.. og der mener jeg ikke du bør være bekymret over kvaliteten, bare du bruger nogle ok kabler)

Og 5.1 lydindgangen på forstærkeren..... er det 6 separate stik? Udgangene på min HTPC er optisk eller HDMI.

Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 21:27
Det er slet ikke så svært som i gør det til.

Hvis man har en afspiller der selv kan dekode True HD/DTS HD/DTS HD Master er det ikke nødvendigt med en receiver der kan dekode disse formater. Det kræves blot at HDMI indgangen på receiveren kan klare PCM lyd.

True HD/DTS HD/DTS HD Master er tabsfri komprimering, lidt som en zip. fil på computeren du kan pakke ud, uden at der mangler data.

PCM lyd betyder ikke at lyden sendes analogt. Bare om lyden er pakket ud eller ej. Hvis din receiver modtager et PCM signal, så er det digitalt og det er din receiveres D/A-konvertere der klarer at omsætte til analogt, forstærke osv. for til sidst at ende i højtalerne.

De fleste afspillere der kan dekode disse formater selv, har så også en analog udgang som man så kan bruge, hvis man har en receiver af ældre dato som har analog 5.1 eller 7.1 input. Her er det afspilleren D/A-konvetere der er på arbejde for at lave signalet analogt, og forstærkeren er "bare en forstærker".

Har man derimod en afspiller der ikke kan dekode True HD/DTS HD/DTS HD Master til PCM, men kun bitstreame disse formater, kræves det at man har en receiver med HDMI med indbygget True HD/DTS HD/DTS HD Master dekodning.

Formålet med HDMI er både lyd og billedet, digitalt - afløseren for det analoge SCART stik.

Hvis man ikke kan hive lyd ud af HDMI kablet på sin receiver, er det sandsynligvis fordi receiveren kun er lavet til at behandle billedet i form af opskalering eller blot en switch som kan sende lyd/billede videre til TV'et.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2008 kl. 22:07

Tak Eiberg! Og til jer andre der har bidraget. Begyder at forstå lidt!

Dekodningen af HD lyd.... foregår det normalt på en HTPC. Jeg ser jo ... er det H.264 nævnt ofte? Er det kun billede eller også HD lyd der bliver dekodet?

Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu