Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
berliz
Bruger
Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 13:53 |
Tak skal du ha' - nu tror jeg, det er forstået. Jeg synes ikke, ekspedienterne i forretningerne er særlig gode til at forklare teknikken; men måske er mine spørgsmål for kringlede. berliz
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 14:22 |
De skulle da meget gerne vide hvad der er det rigtige, ellers vi man da hurtigt handle et andet sted.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
Guests
Gæst
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 15:13 |
berliz skrev:
Tak skal du ha' - nu tror jeg, det er forstået.Jeg synes ikke, ekspedienterne i forretningerne er særlig gode til at forklare teknikken; men måske er mine spørgsmål for kringlede. berliz |
De burde kunne forstå det, men det er et kringlet spørgsmål. Det er fordi du blandet analoge dvd recordere sammen digitale tv signaler. Det er noget gris :) Du siger en moderne dvd recorder, jeg vil sige dvd recordere på nuværende tidspunkt er fortidslevn sammen med VHS og betamax.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 16:18 |
Ja, DVD Recordere hører faktisk fortiden til, de er erstattet af PVR enheder.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
berliz
Bruger
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 18:16 |
Jeg kan forstå på det hele, at jeg vist skal holde liv i de apparater jeg har så længe som muligt. Bortset fra, at jeg kunne tænke mig en større skærm, er jeg godt tilfreds med det jeg har. Tak for svarene. berliz.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 18:33 |
Ja hvis man virkelig vil holde sig til gammelt Analogt udstyr, så er det om at passe godt på museumsgenstandene.
|
|
 |
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 20:00 |
berliz skrev:
HD tænker jeg slet ikke på.
berliz. |
Men udover 3D er HD det eneste, som fabrikkerne tænker på - man kan jo normalt ikke sælge nyt udstyr til "Den Gamle By".
Det med at redde sit gamle udstyr - det er der samlet set ikke mange penge i, hverken for dig og slet ikke for samfundet.
Du har jo selv valgt - og du har absolut ingen garanti fået omkring holdbarheden af dit 'set-up'. Et frit samfund tillader også, at man dummer sig.
Du må forstå, at samfundet - os alle - ikke i længden kan eller vil fastholdes i at skulle bruge en gammel, dyrere og dårligere standard, blot fordi du og ret få andre kun ser på deres egne forhold. Ofte forveksler I jeres personlig udgifter med de samlede udgifter ved et skift til nyt og bedre. Jeg er tilfreds, jeg har lige købt - helt fint, men kun når det ikke forhindre alle os andre i at få det nye og bedre.
Det skal så medgives, at der er grimme eksempler på, at nyt er valgt og indført, uden at en god og dyb analyse har været gennemført - IC4, DAB, Nordisk Datanet eller fiber-bredbånd blot for at nævne nogen.
Digitalt fjernsyn er imidlertid vejen frem, selvom man kunne have ønsket sig lidt mere teknisk og økonomisk forståelse og fremsyn hos de besluttende - og 'lidt' færre markeds-lobbyister.
Lars
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
 |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 21:15 |
@reslfj 100% enig! , en af dine bedre....
|
 |
berliz
Bruger
|
Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 00:32 |
Som mine ovenstående spørgsmål jo nok bærer præg
af, har jeg været lidt blåøjet og ved mine anskaffelser hver gang
ladet mig vild- og vejlede af ekspedienter, som bare skulle have
solgt noget.
I 2005 købte jeg en Panasonic
fladskærm med analog tuner, uden at få noget at vide om det digitale sendenet. For at ”følge med tiden” købte jeg i 2007 så en
digitalboks (Strong) MPEG2, så den næsten nye fladskærm stadig kunne gøre nytte.
Senere samme år anskaffede jeg så en Sony
DVD-optager med digital tuner, også med MPEG2. Nu ville jeg være på
den sikre side og spurgte, om der ikke var noget med, at man ville gå
over til MPEG4 inden længe. Jo, det var rigtig nok; men jeg blev beroliget med,
at man snart kunne købe et modul til Sony'en, fransk vistnok, som kunne
konvertere MPEG2 til MPEG4. Men det var jo en fuser.
Her i foråret erstattede jeg så min Strong modtager, MPEG2, med en Sagem
digitalmodtager med MPEG4, som jeg nu hører også snart er forældet,
p.g.a. DVB-T2.
Min Sony DVD-optagers tuner med MPEG2
går jo i sort om 10-11 uger, hvor den så bliver degraderet til at optage danske programmer, altså
”danne par” med min Sagem digitalmodtager. Det vil da heldigvis fortsat fungere, i hvert fald et stykke tid, regner jeg med.
Jeg føler ikke, jeg selv er skyld i
alle fejlkøbene, og synes faktisk, jeg har grund til at være lidt
tilbageholdende med at investere i nyt - sagt med Lars' ord: ”at redde
mit gamle udstyr”. - Eller som Radiomanden udtrykker det: "passe godt på museumsgenstandene" -  Jeg synes - trods jeres bemærkninger ovenfor - at jeg i høj grad har været med til at støtte branchen uden at få fuld valuta for pengene.
berliz.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19814
|
Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 06:10 |
berliz skrev:
Jo, det var rigtig nok; men jeg blev beroliget med,
konvertere MPEG2 til MPEG4. Men det var jo en fuser. |
JA, sådan et kort var der store forhåbninger til mange steder - selv kunne jeg også godt bruge et.
berliz skrev:
p.g.a. DVB-T2. |
Du skriver selv at du tager gratiskanalerne. Så er det jo lige meget med DVB-T2. For øvrigt var der i foråret ingen planer om DVB-T2, så det havde været svært at rådgive dig til andet.....
Klaus
|
|
 |
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 09:41 |
KlausDM skrev:
berliz skrev:
Jo, det var rigtig nok; men jeg blev beroliget med,
konvertere MPEG2 til MPEG4. Men det var jo en fuser. |
JA, sådan et kort var der store forhåbninger til mange steder - selv kunne jeg også godt bruge et.
|
Men vi var faktisk flere, der kraftigt advarede mod dette - også her på recordere.dk. Men folks lyst til et mirakel gav anledning til mange sure bemærkninger til sådanne indlæg. Det var jo velkendt, at den ide havde sygeligt mange problemer. Men mange valgte, at tro på 'snake oil sælgere' - undskyld marketingfolk - sådan lidt efter "vi finder bare en anden ekspert, der er enig med os", så kan vi igen tro på det evige liv.
KlausDM skrev:
berliz skrev:
p.g.a. DVB-T2. |
Du skriver selv at du tager gratiskanalerne. Så er det jo lige meget med DVB-T2. For øvrigt var der i foråret ingen planer om DVB-T2, så det havde været svært at rådgive dig til andet.....
Klaus
|
Men rigtigt mange ønsker fortsat TV2 - der nu kommer som en ekstra komprimeret SD kanal - og som TV2 HD via DVB-T2. Det er da nu helt  at købe andet end en DVB-T2 modtager - og køb den så sent som muligt. I øvrigt bør man altid købe udstyr, der fortsat giver valgmuligheder, selv om man pt. ikke ønsker Boxer kunne der jo komme et godt tilbud i morgen. Det er imidlertid helt forkert, at der ikke i foråret var planer og tanker om DVB-T2. Man havde blot ikke besluttet sig til, hvordan man nøjagtigt ville skifte til DVB-T2 og hvornår . Et helt klassisk tilfælde af at holde forbrugerne i uvidenhed - det værste, der kan ske, er jo at forbrugerne skal ud at købe nyt udstyr en gang til  - dejlig ekstra omsætning DR har også ønsker om at bruge DVB-T2 - men har pt. ikke nogen ledig mux kanaler og der er nok også lidt pengeproblemer. Det er fx offentligt kendt, at MUX8 i praksis vil gøre DVB-T2 nødvendig. Her har staten og EU nogle principper om at være teknologineutral og overlade beslutningen til den, der vinder MUX8. Men det er jo stadig lige nødvendigt og indlysende at anvende DVB-T2. Lars
Redigeret af reslfj - 24-Oktober-2011 kl. 09:42
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 10:10 |
reslfj skrev:
Det er imidlertid helt forkert, at der ikke i foråret var planer og tanker om DVB-T2. Man havde blot ikke besluttet sig til, hvordan man nøjagtigt ville skifte til DVB-T2 og hvornår .
|
Jeg ved godt det er en gammel traver, men jeg mener at et af problemerne er at der ikke er andet end butikkerne til at informere den almindelige bruger. Jeg siger ikke at det er i orden at vildlede kunderne, slet ikke, men faktum er at de fleste forretninger vil gå så langt ud til kanten de kan. Derfor ville det være rart med et fagblad/medie, der tog sig af forbrugernes hensyn - i stedet for som det er i dag at eks. Jyllandsposten bringer anmeldelser fra et norsk medie, fordi ingen i Danmark er i stand til at levere dem. Når JP reelt har lukket AV pressen ned, og bare videregiver udenlandske anmeldelser, så mangler de også journalister der har fingrene nede i stoffet, og kan levere aktuel og faktuel information der rent faktisk vedrører danskerne.
|
 |