recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI størrelse og trækning i rør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI størrelse og trækning i rør

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Draco Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 274
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI størrelse og trækning i rør
    Sendt: 08-November-2006 kl. 22:12
Har i en tidliger tråd spurgt lidt ang. Scart og HDMI her:

Nu har vi så en kunde, som skal have en træk på 20-25m fra den ene ende af huset til den anden, hvor han kan koble sin Fladskærm i køkkenet til mediacentret i stuen, Dem som har planlagt TV/media/højrtaler (vist nok hifi klubben) har sagt til ham der skal trækkes et VGA kabel (D-Sub) igennem et 20mm flex rør som løber i hul muren sammen med andre kabler/rør.

Problemet jeg ser ved sådanne et langt træk er at det er VGA og støj, har prøvet at bruge dobbelt skærmede VGA kabler, og bare de er over 3m så kommer der ghostning (skygger) og det er jo heller ikke det man vil bruge til et helt nyt hus med helt ny installation.
Han har afvist composite, S-vhs, da det skal være i orden, derfor vga

Det bedste ville være at bruge HDMI, da flere grafikkort har den mulighed idag, men problemet er jo bare så få det trukket igennem det 20mm flesx rør (selvrøret er 20mm, men inder målet er nok kun 17mm), men er dette muligt?

Kan jo ikke selv eftermontere HDMI stik, så findes der et HDMI mini stik, som kan lave "normal" HDMI om til et mini og derfra til normal igen?

En anden mulighed ville være at bruge DVI (der skal kun overførs billede, da højtalerne er indbygget i loftet i hele huset), men ved ikke hvor godt det er at trække 20-25m og eftermontere stik?

Nogle foreslag?
Til top
FDNi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 01:42

Mig bekendt er der ikke HDMI-kabler  på over 12 m. som er godkendt med certifikat, og jeg kender kun til at det er Supra og måske enkelte andre der er det på nuværende tidspunkt.

Mvhh

Freddy

Til top
FDNi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 01:44

Lige en tilføjelse, der skal stå ind til 12 m.

Freddy

Oprindeligt skrevet af FDNi FDNi skrev:

Mig bekendt er der ikke HDMI-kabler  på over 12 m. som er godkendt med certifikat, og jeg kender kun til at det er Supra og måske enkelte andre der er det på nuværende tidspunkt.

Mvhh

Freddy

Til top
Draco Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-April-2005
Point: 274
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 06:21
AV-Connection der kan man købe HDMI kabler op til 25m?

Hvad så med DVI ang. skærmning og påmontering af DVI stik (kan jo ikke trække kablet med SVI stik på monteret igennem et 20mm rør)

Redigeret af Draco - 09-November-2006 kl. 06:23
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 07:16

Problemet med så lange kabler er at det er ekstremt apparat-afhængigt om det kommer til at fungere - og sandsynligheden for at det virker er ret lille. Jeg synes det lyder mærkeligt at du ikke kan trække et 20 meters VGA-kabel uden deciderede skygger, men jeg er ikke ekspert i lange kabeltræk. Hvis du vil have en stensikker løsning, så skal du have et optisk DVI eller HDMI-kabel, men det koster kassen...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Magosa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 08:48

Hej

Jeg har bestilt følgende et Supra High-end HDMI-DVI-D Kabel (12 meter) fra av-connection. Nu er jeg kommet i tvivl er kablet for langt, dvs. vil jeg kunne opleve problemer?

Jeg skal bruge det til at forbinde en PC og et LCD-tv.

Til top
SPooL Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-September-2006
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 09:25
supra kabler er godkendt med certificat på op til 12 meter. jeg har dog selv 15 meter supra og det fungere fint
På vej mod min egen hjemmebio efter 10 år med projektor i stuen - det blir' vildt :)
Til top
FDNi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Magosa Magosa skrev:

Hej

Jeg har bestilt følgende et Supra High-end HDMI-DVI-D Kabel (12 meter) fra av-connection. Nu er jeg kommet i tvivl er kablet for langt, dvs. vil jeg kunne opleve problemer?

Jeg skal bruge det til at forbinde en PC og et LCD-tv.

Som du kan se af SPool's svar der Suprakablernes kvalitet OK, jeg kom i skønningen til at modsige mig selv i mit indlæg.

Jeg mente selvfølgelig at op til 12 m er de kodkendt, og jeg ikke i tvivl om at 15m også er OK, jeg skulle selv have et på 12 m i sin tid, og blev opmærksom på de problemer med godkendelse af længderne, og er udmærket tilfreds med mit 12 m Supra.

Freddy

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 14:44

Som udgangspunkt er 4.5 meter det største træk du kan lave med HDMI/DVI. Som med USB tillader standarten ikke mere.

Der er dog massere af undtagelser som du kan se.

Du kan dog enten benytte en booster eller en extender.
Personligt er jeg til extenderløsningerne, da man med rette produkter kan overføre signalet tabsfrit på op til flere hundrede meter.  Her kan dog også benytte et PDS-kabel, som er langt lettere at trække.

En extenderløsning koster dog også noget mere, og kræver en "boks" i hver ende af PDS-kablet.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 14:46
Der er forskel på HDMI og DVI specifikationen med hensyn til maksimal kabellængde.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 14:50

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der er forskel på HDMI og DVI specifikationen med hensyn til maksimal kabellængde.

Som videostandart er HDMI og DVI idenstiske. Så med mindre lyddelen i HDMI gør at det "officielt" kan trækkes endnu kortere, er der ingen forskel. HDMI kan ikke køre længere i hvert fald.

Igen, der skal skilnes efter hvad standarten lover, og hvad der til tider kan lade sig gøre i virkeligheden. Men som udgangspunkt hedder de begge 4,5 meter.

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Som videostandart er HDMI og DVI idenstiske. Så med mindre lyddelen i HDMI gør at det "officielt" kan trækkes endnu kortere, er der ingen forskel. HDMI kan ikke køre længere i hvert fald.

Igen, der skal skilnes efter hvad standarten lover, og hvad der til tider kan lade sig gøre i virkeligheden. Men som udgangspunkt hedder de begge 4,5 meter.

Og for at rette mig selv er det heller ikke helt korrekt.

HDMI kan også hede 15 meter. Men det kan DVI også.

En del nye udstyr supporterer 15 meter.

Redigeret af ZackGem - 09-November-2006 kl. 14:55
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu