recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI til pc monitor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI til pc monitor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
t0PPy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI til pc monitor
    Sendt: 23-December-2006 kl. 14:37

Hejsa

Jeg bor i en lille lejlighed med en stue og et soveværelse. Jeg er ikke interesseret i at have min htpc som skal være kraftig nok til gaming, stående i nogle af rummene. Jeg gider ikke høre på den når jeg sover og heller ikke når jeg ser film i stuen :)

Derfor overvejer jeg at installere den oven på et af skabene ude i mit køkken. Det betyder dog at der kommer til at være omkring 6 meter kabel ind til mit skrivebord og ca. 7 til mit tv.

Så vidt jeg ved er den anbefalede max kabellængde for DVI 5 meter og så er der jo heller ikke lyd med. Så derfor er min idé at benytte HDMI.

Det leder mig til to spørgsmål:

1. Findes der en "splitter" af en slagt, som kan splitte HDMI til HDMI og SPDIF? Jeg skal jo ha lyden ind i min surround receiver inde i stuen, og stadig have HDMI til min PV60'er.

2. Som computer monitor forestiller jeg mig at investere i en 24" LCD. Kan det lade sig gøre at få et skarpt billede fra 1080p HDMI på sådan en? Jeg har kigget på en DELL UltraSharp, men den har jo en opløsning på  1920 x 1200. Vil det give mig problemer i form af skalering? BenQ producere en monitor med 1080 vertikale pixels - vil det være bedre?

Ud over at jeg skal have video og lyd til mit tv og mit skrivebord, så skal jeg jo også have mulighed for at styre computeren. Derfor er min plan at trække USB til mit skrivebord og sætte en hub der. Min plan er at tilslutte en mus, et keybord, et eksternt lydkort, en ekstern dvd-brænder og ir-reveiveren til min mce remote.

Vil det give problemer når kabellængden bliver 6-7 meter? (har set at man kan få 5 meter usb kabler med repeater på)

Håber der er nogle som gider at læse hele mit post, og som kan lede mig i den rigtige retning.. :)

/Olav

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 14:51

Oprindeligt skrevet af t0PPy t0PPy skrev:

1. Findes der en "splitter" af en slagt, som kan splitte HDMI til HDMI og SPDIF? Jeg skal jo ha lyden ind i min surround receiver inde i stuen, og stadig have HDMI til min PV60'er.

Ja, men de er ret pebrede i pris:  Gefen HDMI splitter

2. Som computer monitor forestiller jeg mig at investere i en 24" LCD. Kan det lade sig gøre at få et skarpt billede fra 1080p HDMI på sådan en? Jeg har kigget på en DELL UltraSharp, men den har jo en opløsning på  1920 x 1200. Vil det give mig problemer i form af skalering? BenQ producere en monitor med 1080 vertikale pixels - vil det være bedre?

1080P - det kan TV'et jo ikke vise.

Men jo - enhver skalering ses. Især når du bruger Dell skærmen som en computerskærm. Formatet er også forkert - 1920x1200 er ikke 16:9 - så du får en geometrisk forvridning.

Vil det give problemer når kabellængden bliver 6-7 meter? (har set at man kan få 5 meter usb kabler med repeater på)

Ja, køb de USB kabler med en repeater/booster på.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
mainleif Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2006
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2006 kl. 10:00

Du kan godt få hdmi længere end 5 meter. Jeg gad også have en løsning som din med placering i køkkenet. Den mest væsentlige forhindring er at jeg ikke vil bore 3 - 4 cm huller i mine ret så tykke vægge. Desuden skal man nok også tænke på at miljøet i køkkenet med damp og røg måske ikke er det mest ideelle for en computer. 

Til top
Stay_Bamboocha Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Februar-2006
Point: 956
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 15:25

Hejsa

Jeg bor i en lille lejlighed med en stue og et soveværelse. Jeg er ikke interesseret i at have min htpc som skal være kraftig nok til gaming, stående i nogle af rummene. Jeg gider ikke høre på den når jeg sover og heller ikke når jeg ser film i stuen :)

Derfor overvejer jeg at installere den oven på et af skabene ude i mit køkken. Det betyder dog at der kommer til at være omkring 6 meter kabel ind til mit skrivebord og ca. 7 til mit tv.

Så vidt jeg ved er den anbefalede max kabellængde for DVI 5 meter og så er der jo heller ikke lyd med. Så derfor er min idé at benytte HDMI.

Det leder mig til to spørgsmål:

Ud over at jeg skal have video og lyd til mit tv og mit skrivebord, så skal jeg jo også have mulighed for at styre computeren. Derfor er min plan at trække USB til mit skrivebord og sætte en hub der. Min plan er at tilslutte en mus, et keybord, et eksternt lydkort, en ekstern dvd-brænder og ir-reveiveren til min mce remote.

Håber der er nogle som gider at læse hele mit post, og som kan lede mig i den rigtige retning.. :)

/Olav

Jeg er præcis i samme situation, leder efter i grafikkort med HDMI udgang så jeg kun skal tilslutte ET kabel til mit Plastma PV60 med HDMI-indgang - og skal primært KUN bruge det til Audio/Video, ikk til spil.

har kigget på disse kort, hvad er bedst til mit behov; http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=214041 , http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=224192 eller dette kort som jeg kan bruge på det MB hart har allerede med AGP x8 http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250062

ellers hvis i har andre forslag, lige pt er mit system AMD Sempron 2200Mhz og 512Gb ram 400Mhz og alm ATA-133 HD - men er en AMD processor ok??

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu