recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDTV og Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDTV og Plasma

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Emne: HDTV og Plasma
    Sendt: 15-Marts-2005 kl. 10:58

Hej Alle

Jeg er klar over at der er skrevet mængder om dette emne - derfor måske endnu mere uoverskueligt. Bær over med mig men jeg er stadig lidt i tvivl !

Når leverandører m.f skriver "forberedt for HDTV" ! Hvad mener de så ?
Jeg vil gerne købe et 42" Plasma fjernsyn som også kan bruges i fremtiden. Er det så ok at købe et som "kun" har 852x480 ?

Se fx. http://www.curio.dk/pdf/md35798hd.pdf

HJÆÆÆLP :-)

Jeg forstår godt at man kan købe et dyrt fjernsyn som har den fysiske opløsning til at dække HDTV men er de andre løsninger også anvendelige selvom det er noget "software" som laver opløsningen ?

Mvh/ Karsten

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 12:28

Oprindeligt skrevet af PioKRU PioKRU skrev:

Når leverandører m.f skriver "forberedt for HDTV" ! Hvad mener de så ?

Som regel bare at tv'et er i stand til at modtage og vise et HDTV signal - hvilket groft sagt alle fladskærme kan. Det siger intet om hvor god den vil være til det, og du kan risikere at tv'et kun kan gøre det via component, og da nogle stationer har meldt ud at de kun vil lade HD være tilgængeligt via HDMI, er det ikke sikkert det i praksis kan bruges fuldt ud.

Der er for nyligt kommet en fælles standard, "HD Ready", der giver en noget bedre sikkerhed for at et tv kan udnytte HD optimalt. Den kræver kort sagt at tv'et har minimum 720 fysiske vandrette linier når det kører 16:9 (dvs. et 16:9 tv på 1024x768 opfylder kravet, men et 4:3 tv på 1024x768 gør ikke), samt at det skal kunne modtage 720P og 1080i i både 50 og 60 Hz, både via component og enten HDMI eller DVI med HDCP (som er kompatibelt med HDMI).

Men iøvrigt gælder det stadig at et godt tv med lav opløsning er at foretrække frem for et dårligt tv med høj opløsning.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 12:33

Hej Otto

Tak for svaret. Det lyder fornuftigt. Vil det så være anbefalelsesværdigt at købe et plasma tv med fx 1024x1024 ?

Hvad er HDMI ? Er det en port eller et format for det som tuneren modtager ?

Skal der også være en digital tuner i ?

Mvh/ Karsten

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 13:30

Hej PioKRU

HDMI er den nye standard for at sende signaler (video + lyd) imellem forbrugerelektronik. Det er en videreudvikling af DVI som kendes fra PC'en. Både billede og lyd overføres digitalt, og lyden kan være flerkanals (5.1).

Fremtidens recorder kunne tænkes at have både ind- og udgange. F.eks. modtage HDMI fra en digital setop-box (dekodning af Digital TV) og sende i HDMI op til fladskærms-TV'et.

Det forventes også at komme til PC'en på et tidspunkt som beskredet i denne nyhed:

HDMI - High Definition Multimedia Interface - også på vej til computeren
  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af PioKRU PioKRU skrev:

Hej Otto

Tak for svaret. Det lyder fornuftigt. Vil det så være anbefalelsesværdigt at købe et plasma tv med fx 1024x1024 ?

Hvad er HDMI ? Er det en port eller et format for det som tuneren modtager ?

Skal der også være en digital tuner i ?

Mvh/ Karsten

Det er vigtigt at gore sig klart at hvis det TV man har valgt kun understotter HD i eksempelvis 60 Hz,saa bliver det altsaa bare flimmer paa skaermen hvis der sendes i 50 Hz.

Derfor det er ultra vigtigt naar vi taler HD, at du vaelger et TV maerket HD Ready og med et W-XGA panel. Saadanne modeller kommer i maj/juni maaned, og naar de kommer har de et kanont billede ogsaa paa almindelig antenne. Hvis ikke HD er vigtig for dig kan du godt kobe en skaerm med lavere oplosning. Saa ville jeg bare kigge paa kvaliteten af produktet, eksempelvis er det kvalitetes maerket med BEAB Approved, er det en klasse B plasma (klasse B betyder den er afskaermet) og har denen billedteknologi som Pixel Plus eller Dynapix.

Hovjeg glemte oplosningen 1024 x 1024 er ikke en eksisterende oplosning da skaermen saa ville vaere kvadratisk. En 1024 x 1024 er reelt kun 1024 x 512 da man skriver 1024 x 1024i (i for interlaced).

Derfor vil du ikke kunne se maerkbar forskel paa 1024 x 512 eller 852 x 480



Redigeret af BrianJVC
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 16:05

Hej Brian
Tak for svaret. Så er spørgsmålet bare om man køber "katten i sækken".
Jeg kan godt leve med det billede vi har i dag (Er ikke fanatisk HIFI) men jeg vil da heller ikke gå glip at tv kanaler ! Vil nogle overgå til kun at vise HD eller vil der i mange år fortsat være "almindeligt" tv ?
Mvh/ Karsten

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 16:27

Jeg er sikker paa der vil vaere almindeligt TV i mange aar endnu,men det er klart naar de skyder HD igang, saa vil de sende alt det sjove her, for at traekke folk. Canal Digital har jo allerede bebudet at de kommer med en HD kanal. Danmarks Radio vil satse paa at den nye TV-by paa Amager skal vaere HD Ready. Ikke at de sender i det, men at de vil begynde at optage i HD. Lidt aergeligt er det jo at Kronikken ikke blev skudt i HD, og kronprinse brylluppet blev heller ikke skudt i HD, saadanne events vil man nok lave i HD fremover, for at have noget man i forvejen har set, og saa efterfolgende kan se loftet paa HD oplosningen.

I maa undskylde jeg ikke bruger de rigtige danske bogstaver men jeg sidder i produktmode i Tyskland paa min firma PC som har engelsk tastatur.   

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 16:31

Det lyder fornuftigt. Der er jo nok heller ikke nogen tvivl om hvad et 42" ægte HD tv vil koste :-) ..

Godt produktmøde

Karsten

Til top
satyr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 18:47

Flertallet af 42 tomme HD-ready modellerne er næsten allesammen kun 1024x768 og de er godt nok HD-ready men de er ikke egentlige HDTV apparater.  De mangler ca. 20 % af et 720 HDsignalet.

Det er lidt nemmere med 50 tomme skærmene der er mange af dem 1366x768 og de er egentlige HDTV. Ellers er der jo LCD skærmene. De har jo højere opløsning til mindre penge. Men personligt mener jeg at LCD har et lidt "dødt" eller upersonligt billede i forhold til en god plasma.

Jeg er meget enig i, at der er bedre med et godt tv med lav opløsning end et skidt med høj. Har i USA set et HDTV og et SDTV begge med HD signal. På tæt hold er der synlig kvalitetsforskel. Men på 3-4 meter er det ikke så nemt at pege det rigtige HDTV ud.

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 18:52
Det er ogsaa kun fordi man ikke har set det bedste indenfor LCD endnu. Og netop oplosningen tror jeg vil vaere med til at booste LCD fremfor plasma, da der er meget faa W-XGA 42" plasma paneler. Og skal de forst saettes i produktion, skal der mange igennem forend vi faar priser at se der er lig idag. 
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
r_eram Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:


Det er vigtigt at gore sig klart at hvis det TV man har valgt kun understotter HD i eksempelvis 60 Hz,saa bliver det altsaa bare flimmer paa skaermen hvis der sendes i 50 Hz.

Derfor det er ultra vigtigt naar vi taler HD, at du vaelger et TV maerket HD Ready og med et W-XGA panel. Saadanne modeller kommer i maj/juni maaned, og naar de kommer har de et kanont billede ogsaa paa almindelig antenne.


Jeg står (ligesom mange andre) også tøvende og overvejer om at investere i noget "HD-Ready", og den del af din besked sprang frem i øjnene. Er der et bestemt modelnummer eller fabrikant man skal holde øje med?

Mvh Reza

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2005 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af r_eram r_eram skrev:

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:


Det er vigtigt at gore sig klart at hvis det TV man har valgt kun understotter HD i eksempelvis 60 Hz,saa bliver det altsaa bare flimmer paa skaermen hvis der sendes i 50 Hz.

Derfor det er ultra vigtigt naar vi taler HD, at du vaelger et TV maerket HD Ready og med et W-XGA panel. Saadanne modeller kommer i maj/juni maaned, og naar de kommer har de et kanont billede ogsaa paa almindelig antenne.


Jeg står (ligesom mange andre) også tøvende og overvejer om at investere i noget "HD-Ready", og den del af din besked sprang frem i øjnene. Er der et bestemt modelnummer eller fabrikant man skal holde øje med?

Mvh Reza

Hvis HD Ready er vigtig for dig, kan du holde oje med JVC.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu