recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDTV - Spørgsmål ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDTV - Spørgsmål ?

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 12:01

Ja på nuværende tidspunkt kan du være ligeglad med DVB-C og DVB-T.

Her er en lille beskrivelse af Aptura.  I dokumentet kaldes det ClearLCD, det er hvad Philips kalder denne funktion.

Kort sagt giver det mindre slør, bedre kontrast samt en bedre vinkel. Ting som Lars ofte oplyser som ulemper ved LCD.

Ja Aptura skulle komme her i Q2.

HD-ready kan vise HD, men siger intet om det er i fuld opløsning.
Mange producenter er nu begyndt at benytte "True HD", hvilke skulle betyde at TV'et faktisk kan vise HD i fuld opløsning.

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Ja på nuværende tidspunkt kan du være ligeglad med DVB-C og DVB-T.

Her er en lille beskrivelse af Aptura.  I dokumentet kaldes det ClearLCD, det er hvad Philips kalder denne funktion.

Kort sagt giver det mindre slør, bedre kontrast samt en bedre vinkel. Ting som Lars ofte oplyser som ulemper ved LCD.

Ja Aptura skulle komme her i Q2.

HD-ready kan vise HD, men siger intet om det er i fuld opløsning.
Mange producenter er nu begyndt at benytte "True HD", hvilke skulle betyde at TV'et faktisk kan vise HD i fuld opløsning.

Vi har allerede lanceret teknologi lignende, det hedder Clear Motion Drive, og fungerer helt perfekt, det er på modellen LT-37M60.

Med hensyn til True HD, kræver det en opløsning på min. 1920 x 1080, ellers bliver det aldrig den fulde HD. Så TV med lavere opløsning og mærket True HD på, er nok ikke så særlig True på HD billedet, det vil være nedskaleret.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 13:05

Ja, nu har jeg undersøgt det lidt på "nettet" og forstår nu hvad ClearLCD og Aptura er. Det er altså Philips kommende nye teknologi, der skal reducere slør og forbedre kontrast.

Men her er JVC, som Brian også siger - forest i feltet med en teknologi, der modsvarer ClearLCD, nemlig Clear Motion Drive. Denne teknik skulle være mere effektiv en ClearLCD, der ikke engang er på markedet endnu. For at citere Brian fra en e-mail:

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

ClearLCD er Philips nye billedteknologi. Vi har med LT-37M60 lanceret Clear Motion Drive, som er tilsvarende og faktisk mere effektivt, vi så Philips systemet på IFA i Berlin, og det var ikke specielt overbevisende, hvorimod Clear Motion Drive er særdelses tydelig på bevægelser fra side til side, også bare ryk med hovedet kan du se detaljerne følge med istedet for der sker efterslæb, skygger i billedet eller at gengivelsen hakker unødvendigt. Så JVC er de første på banen med revolutionerende billedteknologi.

Og også lige et citat fra JVC Norge:
 
Citér JVC (Victor Company of Japan, Ltd.) er stolt over å presentere det nye 37” LCD TV-apparatet LT-37M60 med neste generasjons DynaPix-teknologi.

Opplev enestående visuell underholdning med DynaPix widescreen LCD TV-apparater med D.I.S.T. bildeforbedringsteknologi for det ypperste innen bildekvalitet. I likhet med andre DynaPix-modeller er LT-37M60 tilstrekkelig avansert til å utføre all nødvendig prosessering til å sikre bilder med høyeste mulige oppløsning. Brukeren får i tillegg skarpe farger og god kontrast samt kraftige audiofunksjoner som garantert vil glede sansene.

Denne seneste DynaPix-modellen er utstyrt med to nye D.I.S.T bildeforbedringsteknologier, 1) en prosessor som reduserer RF-støy og 2) en LCD-driver med kodenavn Clear Motion Drive. RF-støyreduksjonsprosessoren er konstruert for automatisk detektering og reduksjon av unødvendig støy fra innkommende analoge bakkesignaler. Clear Motion Drive er derimot en ny teknologi som bidrar til å redusere uskarphet når det er rask bevegelse i bildene over skjermen, et fenomen som er vanlig hos LCD-skjermer.

I tillegg til disse nye teknologiene er LT-37M60 fullstendig kompatibel med minimumskravene for HD-forberedelse som er fastsatt av EICTA og betegnet som ”HD ready” eller HD-forberedte skjermer. Dette innebærer at den har en minimumsoppløsning på 1366 horisontale x 768 vertikale bildeelementer i bildeforholdet 16:9, i tillegg til at den er utstyrt med komponentinngang (analog YPBPR) og HDMT™-inngang inklusive HDCP-støtte. Dessuten har den HD-kapable innganger som er kompatible med både 720p 50/60Hz- og 1080i 50/60Hz-signaler.

Fra analoge bakkesignaler til det seneste innen HD-sendinger er denne nye 37” DynaPix-modellen konstruert for å gi det beste innen bildekvalitet uansett signalstyrke, hovedsakelig til bruk til for hverdagslig TV-titting eller som del av et avansert DVD-hjemmekinosystem.

Så der er ingen grund til at vente på ClearLCD  Ved at købe LT-37M60 får man allerede fremtiden ind i stuen idag.  Jeg er nu blevet mere overbevist om at LT-37M60 er et af de bedste LCD på markedet, hvis ikke det bedste.

Om man skal vente på HD-true opløsning på 1920 x 1080? Tja - digitalt tv bliver jo nok sendt med en opløsning på 720, så det skal ikke være derfor. Spørgsmålet er så om film på Blu-ray bliver med en opløsning på 1080, men, selv i så fald vil en opløsnig på 720 på fjernsynet vel være kanon flot.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 15:47

Glimrende at de allerede har taget denne teknologi til sig.
Om Clear Motion Drive er ClearLCD overlegen er nok mest et spørgsmål om hvem man spørger, dog vil Clear Motion Drive / ClearLCD lukke en del af hullet op til de snart forældede Plasma skærme......

Thorvald det kunne være du skulle starte et fælleskøb på denne JVC skærm....

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 16:19
Ja, tanken har strejfet mig...  Der sker jo ikke noget ved at se om der er nogen, der er interesserede.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Insaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 395
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2006 kl. 10:10
Jeg står og skal til at købe et LG 26LX2R (er mit valg faldet på pga 1:1 pixelmapping). Jeg har TDC KabelTV og ville egentlig benytte mig af deres Selector-tilbud til 595kr så jeg kan modtage signalet digitalt, men jeg ved jo deres ny Selector med HDMI er på vej, som vel er mere fremtidssikret, men som jeg har forstået det ved at læse denne tråd, så kan jeg ligeså godt købe den nuværende Selector (Sagem 60) til LCD TVét? Er det korrekt forstået at kvaliteten på kanalerne vil være den samme med den nuværende boks og den kommende boks, når det kun drejer sig om kanalerne TV2, TV3, Kanal5 og Discovery?

Det er vel kun på betalingskanaler som Canal+ osv, som HDTV hvor der vil være noget at hente med den nye HDTV-Selector boks ik?

Jeg synes det er lidt forvirrende at finde rundt i alle de begreber osv, så håber i lige vil bøje det i neon

På forhånd tak.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2006 kl. 10:55

Oprindeligt skrevet af Insaniac Insaniac skrev:

JEr det korrekt forstået at kvaliteten på kanalerne vil være den samme med den nuværende boks og den kommende boks, når det kun drejer sig om kanalerne TV2, TV3, Kanal5 og Discovery?

Ja, og dog (se nedenfor).

Oprindeligt skrevet af Insaniac Insaniac skrev:

Det er vel kun på betalingskanaler som Canal+ osv, som HDTV hvor der vil være noget at hente med den nye HDTV-Selector boks ik?

Ja, hvad angår HDTV.

Men den nye Selector har en fordel, som kan give en ekstra fordel: En HDMI udgang for digital overførsel af billede+lyd. Så man slipper forkonverteringen til/fra analog, som vil give kvaliteten et lille løft.

Omvendt, så forvent at den nye Selector koster en del mere. Måske 3000 kr. Og det skal man jo også lige have med i overvejelserne.

Hvis jeg var dig, og du overvejer at bruge de 3000 kr, så ville jeg nok vælge at bruge de 3000 kr. i et bedre LCD TV. Ikke at LX2 er dårlig, men du får mere billed-kvalitet for pengene ved at købe et 3000 kr. dyrere TV end ved at købe den dyre Selector.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2006 kl. 10:57

Oprindeligt skrevet af Insaniac Insaniac skrev:

Jeg står og skal til at købe et LG 26LX2R (er mit valg faldet på pga 1:1 pixelmapping). Jeg har TDC KabelTV og ville egentlig benytte mig af deres Selector-tilbud til 595kr så jeg kan modtage signalet digitalt, men jeg ved jo deres ny Selector med HDMI er på vej, som vel er mere fremtidssikret, men som jeg har forstået det ved at læse denne tråd, så kan jeg ligeså godt købe den nuværende Selector (Sagem 60) til LCD TVét? Er det korrekt forstået at kvaliteten på kanalerne vil være den samme med den nuværende boks og den kommende boks, når det kun drejer sig om kanalerne TV2, TV3, Kanal5 og Discovery?

Det er vel kun på betalingskanaler som Canal+ osv, som HDTV hvor der vil være noget at hente med den nye HDTV-Selector boks ik?

Jeg synes det er lidt forvirrende at finde rundt i alle de begreber osv, så håber i lige vil bøje det i neon

På forhånd tak.


Hej,

Ja hvad angår de almindelige stationer, vil du ikke opleve nogen særlig forskal på den eksisterende selector og den nye med HD facilitet. Måske vil der være et lille løft i kraft af HDMI stikket på den nye boks, så der sker en ren digital proces fra boks til skærm, men jeg tror det vil være i småtings afdelingen. Det eneste sted du oplever kæmpe forskel er når der kommer flere kanaler i HD, eksempelvis VM i fodbold, Canal +, måske Discovery eller hvad der nu kan tilbyde sig senere hen.

Men tænk også på at den nye boks, bliver ret så meget dyrere end den eksisterende model, så det er billigt for den model der kører nu, og så kan man jo senere hen se hvornår man vil være med på HD, udfra kanaludbuddet.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2006 kl. 11:40

Spørgsmål:

Denne snak omkring DVB-C / T osv er godt nok kompliceret

Jeg er indehaver at kabel-tv igennem boligforeningen - fællestv. (kender ikke lige udbyderen) men kunne forestille mig det er TDC.

Hvis jeg skal se på et logisk køb af TV skal jeg så vente med at købe til man kan få DVB-C og kan den godt modtage DVB-T hvis den har det første?

Umiddelbart er det utrolig uoverskueligt, hvad man skal vælge, og hvornår.

Som jeg kan læse, så varer det formentlig op til 2-3 år før man skal forvente at kunne bruge og modtage digitalt tv?

Det er nok gentagelse af hvad I i forvejen har skrevet, men må indrømme mig max forvirret lidt pt

Mvh.

Casper
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2006 kl. 12:06
Nu skriver du HDTV i overskriften men nævner det ellers ikke, så lad os lige
slå det fast:

Digitalt TV (DVB-C, DVB-T eller DVB-S) er ikke nødvendigvis HDTV, og
der sendes hverken HDTV via DVB-T eller DVB-C endnu.

Dog har bl.a. TDC planer om enkelte HDTV kanaler i løbet af året via kabeltv.

Derudover skal du nok ikke vente at der kommer ret mange tv med DVB-C.
Standarden har været brugt i årevis, og kun enkelte tv er dukket op med
DVB-C.
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2006 kl. 12:17

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu skriver du HDTV i overskriften men nævner det ellers ikke, så lad os lige
slå det fast:

Digitalt TV (DVB-C, DVB-T eller DVB-S) er ikke nødvendigvis HDTV, og
der sendes hverken HDTV via DVB-T eller DVB-C endnu.

Dog har bl.a. TDC planer om enkelte HDTV kanaler i løbet af året via kabeltv.

Derudover skal du nok ikke vente at der kommer ret mange tv med DVB-C.
Standarden har været brugt i årevis, og kun enkelte tv er dukket op med
DVB-C.

Det vil sige at man som kabel-tv kunde ikke skal forvente at kunne modtage digitalt tv? (altså i hvert fald før om et godt stykke tid)

DVB-T kan jeg godt se ideen i, når man så kan bruge det senere hen, hvis man flytter et sted hen med antenne, men igen kan man måske få et godt tilbud på et ikke DVB-T, når nu det bliver standard.

Så vidt jeg kunne forstå, så afvikles det analoge signal i 2009 - men det vil stadig være analogt fra kabel-tv?

Mvh.

Casper
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2006 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Det vil sige at man som kabel-tv kunde ikke skal
forvente
at kunne modtage digitalt tv? (altså i hvert fald før om et godt stykke tid)



TDC kabeltv har sendt digitalt i mange år, men det kræver en ekstern
DVB-C
tuner, som de kalder Selector.

Kun få tv har indbygget DVB-C tuner.

Hvornår TDC eller andre kabeloperatører dropper det analoge net, er der
nok ingen der ved, men TDC sender i dag en del kanaler analogt, som
oprindeligt er digitale.

Men måske de hellere vil udnytte pladsen til andet, når nu folk fra 2009
heller ikke kan forvente at modtage analogt via antenne.

Redigeret af lunddal - 03-April-2006 kl. 12:22
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu