recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HE-AAC i AC3, DTS på DR HD??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHE-AAC i AC3, DTS på DR HD??

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Boosterx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Emne: HE-AAC i AC3, DTS på DR HD??
    Sendt: 07-Januar-2010 kl. 17:54
Hej med jer derude i cyberspace.

Jeg ville høre jer om der er nogen der har fået AC3 eller DTS til at virke på DR HD?
Jeg tager DR HD via DVB-T, men umiddelbart burde man kunne få HE-AAC lyden konverteret til et lydspor i form af AC3 eller DTS, men jeg har ikke selv kunne finde nogen løsninger via Codec/software :-(

Jeg ved at men via digital bokse til dvb-t nettet, kan få AC3 eller DTS lydspor, ud fra et konverteret HE-AAC lydspor, med det hjælper jo ikke mig, nu når jeg har en HTPC.....

Se link til dvb-t bokse som kan konvertere HE-AAC til AC3 eller DTS:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71262&PN=2&title=51-lyd-p-dr-hd

Redigeret af Boosterx - 08-Januar-2010 kl. 00:32
HTPC 1, GA-P31-S3L, Core 2 Duo E4300 1.8 GHz, ATI HD4350, Cinergy 2400i DT, Technisat cablestar, hFX® Classic
HTPC 2, GA-P35C-DS3R, Quad Q8400 2.66 GHz, AMD Radon 5750, Nova-DT dual, Silverstone
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 18:42
På DTT nettet konverteres HE-AAC til DTS for at konvertering ikke ødelægger bits rate for meget.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 18:52
Det bliver lavet om til dts fordi ingen forstærker kan decode he AAC lyd.
det har ikke noget med bitraten af gøre.

men på htpc er det noget andet.
Jeg har endnu heller får min forstæker til at skifte til dts.
ved i vlc player kan man skifte mellem sound track
det kunne du prøve og se om du kan hører forskel
men afspiller via en popcorn c-200 og vælger nummer 2 lydspor og den skifter til multi channel.
der er tydelig forskel på de to lydspor
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 19:24

Gunden til man skal konvertere lyden er som du skriver fordi ingen forstærkere kan decode HE-AAC lyd, MEN grunden til at man konvertere til DTS er fordi HE-AAC lyd har en lavere bits rate end f.eks. DD og derfor kan det bedst betale sig at bruge DTS til HE-AAC og  AC3 til DD.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Gunden til man skal konvertere lyden er som du skriver fordi ingen forstærkere kan decode HE-AAC lyd, MEN grunden til at man konvertere til DTS er fordi HE-AAC lyd har en lavere bits rate end f.eks. DD og derfor kan det bedst betale sig at bruge DTS til HE-AAC og  AC3 til DD.

det forstår jeg ikke helt hvad du mener. Når man køber en boks til dvb-t konventer boks til DTS.
men et DTS spor indeholder som regel en større bitrate end DD(ac3).
Men man kan ikke sammenligne he aac og DTS på dvd.

men som sagt har det ikke meget med problemet at gøre på en HTPC

Redigeret af xcardman - 07-Januar-2010 kl. 19:45
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 20:16

Det jeg mener er at: Det komprimerede lyd format på DTT er HE-AAC som laves om til DTS fordi det giver en bedre kvalitet end AC3, når vi snakker om DTT nettet. På Satelit kan det betale sig at bruge AC3 som konverteres til DD, men det vil fylde alt for meget.

Redigeret af urup - 07-Januar-2010 kl. 20:18
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 22:10
AC3=DD - der er ingen konvertering involveret...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 13:00
Hej xcardman

Dvs. det er kun DTS som HE-AAC kan laves om til? Jeg havde håbet at det også kunne laves om til AC3, i det men forstærker kun er AC3 :-(

Jeg bruger DVBviewer og der kan jeg på nogle af mine optagelser se flere lydspor, når jeg optager DR HD, men det kommer alt sammen ud som stereo, uanset hvad jeg vælger. Jeg har også lige prøver VLC player og der kan jeg finde et 5.1 lydspor, men det kommer stadig kun ud som stereo, så nu er jeg løbet tør for ideer.
HTPC 1, GA-P31-S3L, Core 2 Duo E4300 1.8 GHz, ATI HD4350, Cinergy 2400i DT, Technisat cablestar, hFX® Classic
HTPC 2, GA-P35C-DS3R, Quad Q8400 2.66 GHz, AMD Radon 5750, Nova-DT dual, Silverstone
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 16:23

Jeg løber også rundt i det med HE AAC lyd

optager selv via dvb-t og har mulighed for canal digtial i TS format. Men de sender ikke 5.1 lyd.
når man har en boks bliver HE-AAC lavet om til DTS. Foreudsat at ens forstærker understøtter DTS.
har ikke selv prøvet via min bærbar til forstærker, men som sagt bruger jeg en popcorn c200 til afspilling.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2010 kl. 00:33
Xcardman

Du skriver du kan vælge forskellige lydspor på din popcorn c-200, men kommer det ud som konverteret DTS surround?

For mig virker det som om men skal bruge en rimelig avanceret codec for at få HE-AAC til at blive konverteret til DTS / AC3. Først skal codec'en lave HE-AAC 5.1 lyd, derefter skal samme codec have indbygget en konverter til DTS / AC3.
Det kan godt være jeg har misfortsået noget, men det må da være noget i den stil der skal til, før det virker.

Jeg har i flere tråde læst at der ikke rigtigt findes surround forstærkere som kan afkode HE-AAC 5.1 lyd, så man er en smule på spanden, hvis man gerne vil have DR HD i digital surround.

Men det kan da godt være jeg skal til at se noget mere live tv, via en DVB-T boks der kan konvertere HE-AAC 5.1 lyd til AC3
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2010 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af Boosterx Boosterx skrev:

Xcardman

Men det kan da godt være jeg skal til at se noget mere live tv, via en DVB-T boks der kan konvertere HE-AAC 5.1 lyd til AC3
DVB-T Bokse konverterer IKKE TIL AC3, men til DTS!!
HE-AAC 5.1 lyd bliver i DVB-T bokse konverteret til DTS. På satelit er det lidt anderledes fordi der sender canal digitalt i AC3 som bliver til Dolby Digital eller lign. Men på DVB-T bliver lyden konverteret til DTS
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2010 kl. 10:24
AC3 er Dolby Digital (det er to navne for det samme).

Eller rettere - AC3 er oprindeligt et brand navn, der blev brugt måden at sende Dolby Digital lydspor på det ene analoge lydspor på en LaserDisc (AC3 betød "Analogue Channel 3").
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu