|
Hegel H80 ingen løft i lyd |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
LarsCL ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-Juli-2015 Status: Offline Point: 53 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-Maj-2016 kl. 10:35 |
Hej Forum.
Ja det her er nok en af de lidt mere mærkelige indæg, men jeg undres over min nye forstærker. Sagen kort: Jeg solgte hele min hjemmebiograf for at gå tilbage til stereo. Jeg havde købt mine nye Rega Rs7 højtalere der spillede på in gamle NAD T747 forstærker indtil denne blev solgt. Den blev solgt og jeg fandt en Hegel H80 på nettet som jeg købte. Men jeg kan næsten ikke høre forskel på min gamle NAD og min nye Hegel??? Jeg kan godt høre at Hegel har meget bedre fat i bassen og kan bedre tumle mine HT når man skruer op. Men selve lyden er ikke blevet bedre, måske tværtigmod blevet lidt dårligere. Jeg syntes at Hegel skærer lidt i mellemtonen og kan være lidt skarp at høre på i længden. Er det mig der er helt gal på den? Det kan da ikke passe at en fesen gammel NAD lyder bedre end en moderne Hegel der koster langt mere. Jeg spiller kun mp3, flac osv i høj oplæsning gennem usb mellem computeren og Hegel. Mit setup er: Rega RS7 med speaker jumpers af QED Super Ruby Anniversary Hegel H80 Intel NUC med KODI Supra High Performance USB 2.0 mellem Intel og Hegel Van Den Hul cs-122 Jeg håber nogen kan give nogle indput til hvad jeg kan prøve at ændre eller om jeg har en flaskehals et sted. Mvh Lars
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19817 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dine højttalere sætter 70% af lyden, rummet 20%, din lydkilde 9% og elektronikken/kabler den sidste 1%.
Din gamle 747 har rumkorrektion og equalizer, din nye Hegl har intet. Derfor er der forskel. Så skal jeg lige høre: Har du brugt 700 kroner på et USB kabel? Klaus |
|
![]() |
|
Aha, så du mener det er mit lytterum jeg skal ud og have kigget på på som det næste?
Nej, kablet koster 200-300 kr tror jeg. Og ja jeg kender debatten om dyre vs billige usb kabler. Men jeg havde faktisk ikke noget usb kabel, så jeg valgte at bruge et par hundrede kr på et kabel som jeg af god kvallitet. Så ved jeg også det holder de næste mange mange år.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19817 |
Til dels. Men også om det ikke vitterligt er dine højtalere der er "problemet". Et problem som din NAD kunne skjule. Klaus |
|
![]() |
|
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
Du skulle hellere returnere den Hegel og bruge pengene på akustikforbedringer, hvis du har mulighed for det. Det giver meget, meget mere bang for buck.
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
Da jeg skulle have en ny forstærker, blev jeg frarådet en Hegel H80 af sælger i Lydportalen ( føres i butikken ). Kan ikke huske beskeden ordret, men noget i stil med, at den har perfekte måledata, men mangler musikalitet. Kogt ned til, lyder ikke særlig godt.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Nexeren ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-August-2005 Sted: Nørresundby Status: Offline Point: 605 |
Så har man hørt det med...
Synes personligt at Hegel er en af de mest musikalske integrerede jeg har hørt. Og hvorfor overhovedet sælge noget, man ikke kan står inde for? Alt er selvfølgelig individuelt og en Hegel er om noget meget neutral. Så kommer man fra noget der ikke er så virker den sikkert livløs. Men ligefrem at sige at den ikke lyder særlig godt. Hvis du ikke er tilfreds med den og vil prøve noget andet så er jeg interesseret i din H80 :)
|
|
![]() |
|
8sen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-December-2009 Sted: dk Status: Offline Point: 69 |
"Hegel har meget bedre fat i bassen og kan bedre tumle mine HT når man skruer op" - citat slut. Så ER der jo umiddelbart sket en lydforbedring på det punkt.
NAD har helt grundlæggende en varm lyd, som passer til dine højttalere og din smag, derfor vil du opleve, at Hegels neutrale klangkarakter bliver et skridt i den forkerte retning. Det betyder ikke, at Hegel er dårlig, men derimod, at forstærkeren ikke passer til dine højttalere og din smag. Når du skal sætte et anlæg sammen, er det vigtigt at enhederne passer sammen i forhold til din smag. Start med at find dig de højttalere, du synes lyder bedst i forhold til dit budget. Derefter kan du gå på jagt efter de øvrige komponenter. Find nogle gode forhandlere og lån så noget grej med hjem, så du kan afprøve det i din egen stue, inden du køber. Redigeret af 8sen - 01-Maj-2016 kl. 16:36 |
|
![]() |
|
Ja der er uden tvivl sket noget, men at den har bedre kontrol over bassen havde jeg også regnet med pga den kraftigere strømforsyning. Men med forandring havde jeg mere tænkt at den ville spille en del bedre end min NAD gjorde kontra den store prisforskell. Jeg er rigtig glad for mine Rega højtalere, de kan altså noget helt særligt syntes jeg. Men at finde en forstærker der passer til er åbenbart ikke nogen nem opgave ![]() Jeg har ikke råd til at købe nyt, så den med at låne med hjem fra forhandler og prøve kan jeg ikke. Jeg må finde brugt. Kan det være en idé at jeg kigger efter noget Rega eller Rotel istedet for?
|
|
![]() |
|
Jeg er også selv meget forundret over at jeg faktisk blev en kende skuffet over den forstærker når man tænker på de mange gode anmeldelser den har fået på nettet. Men det må jo være et spørgsmål om smag og behag der træder i kraft. Det kan være den ryger til salg igen inden længe :-)
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Rotel er også neutral i lyden. Hvis du er vænnet til NAD's lyd, er der ikke andet der dur. Havde selv en NAD hjemme, da jeg havde en Pioneer A9 i setuppet, og det var et no go. Kunne simpelthen ikke klare den forherligelse af bassen, læs kraftig bas.
|
|
![]() |
|
Nexeren ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-August-2005 Sted: Nørresundby Status: Offline Point: 605 |
Som KlausDM skriver så har rummet meget at sige og man kan komme rigtig langt med kalibrering. Men samtidig kan et rum også næsten ødelægge oplevelsen af en forstærker og højttaler der bare formilder uden at trække fra eller lægge til hvis man har en lidt klinisk stue.
Har ikke hørt din højttaler så det er svært at sige hvordan den formidler musikken. Men hvis den selv er ret neutral og gennemsigtig og så bliver parret med et stykke elektronik der også er. Så nærmer du dig reference en smule og det kan jo nogle gange virke lidt tamt hvis man er vant til en lidt varm eller fyldigere lyd. Eller i den anden retning, noget mere analytisk. Reference er ikke altid det mest spændende :) Men det er korrekt :P
Redigeret af Nexeren - 01-Maj-2016 kl. 18:44 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |