recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Helt ny i NAS - What to do?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Helt ny i NAS - What to do?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Mike270183 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mike270183 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Helt ny i NAS - What to do?
    Sendt: 29-December-2012 kl. 16:29
Hej.
Som overskriften siger, så er jeg helt ny vedr. NAS. Vi er hjemme i det lille hus blevet enige om at det kunne være en smart ide med et fælles sted af lager billleder, dokumenter og primært musiksamlingen Smile Men hvad skal man gå efter? Jeg har kunne læse mig frem til at QNAP og Synology virker til at være gode bud, men jeg ved dog stadigvæk ikke helt, hvad man skal gå efter Smile Derfor vil jeg lige sprøge de kloge mennesker herinde til råds. Jeg er kommet frem til nogle krav til NAS'en og måske der så kan komme nogle anbefalinger ud af dette.
 
Krav:
Støjsvag
ikke bruge så meget strøm
ikke ligne en 100% øjebæ (Konens krav Smile)
Have mulighed for en fiks måde, hvorpå at tage backup
Skal kunne sættes op med både til tablets (Asus transformer), PC, playstation og evt. mobil/ny receiver ift. streaming af musik
 
og sidst, men ikke mindst, hvilken HDD skal man gå efter SSD eller alm. og hvilke kan anbefales?
 
Mvh.
Michael
Panasonic TX-P55VT60
PS3
PS4
Denon AVR-X2300W
Scandyna Podspeakers 5.1 setup
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 09:36
Du har vidst set rimeligt rigtigt. Gå efter en lille QNAP eller Synology.
De kan begge alt hvad du her behov for, sådan lidt sat på spidsen, så giver QNAP mere direkte adgang til at tweake meget i opsætningen, mens synology servere det hele på en ekstremt brugervenlig måde - som måske begrænser en smule i detalje-pilleriet.

Jeg har selv mest brugt Synology de sidste par år, og det fungere bare, hvis jeg skulle anbefale noget til jeres brug ville det være en lille synology DS213 eller DS212J med et par WD red diske i - så er i rigtigt godt kørende.

/ask



Redigeret af jacobask - 30-December-2012 kl. 09:38
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 09:54
Jeg kan blive helt ærgelig over at der gang på gang, ukritisk, bliver anbefalet 2 bay's NAS! Sorry Jacob.
 
Ang mærke er der vidst ikke tvivl om at syn og qN er de sikre valg. Men meget væsenligt syntes jeg også er om hvilket lagringsbehov man har nu og i fremtiden, samt budget. Med en 2bay løsning låses man fast på lidt plads eller ingen sikkerhed :-(
 
Selv kunne jeg ikke finde på at gå under 4 bay og et ufravigeligt krav ville være RAID 5. Jeg siger ikke at OP skal vælge ud fra mine krav, bare at der skal vælges med lidt omhu. Det er altid billigst at vælge den rigtige 1. Gang.
 
BS
Til top
Mike270183 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mike270183 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:


Jeg har selv mest brugt Synology de sidste par år, og det fungere bare, hvis jeg skulle anbefale noget til jeres brug ville det være en lille synology DS213 eller DS212J med et par WD red diske i - så er i rigtigt godt kørende.
 
Tak for rådet Wink Hvad er forskellen på disse to?
Panasonic TX-P55VT60
PS3
PS4
Denon AVR-X2300W
Scandyna Podspeakers 5.1 setup
Til top
sskova Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juni-2009
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sskova Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 10:06
Enig med jacobask. Jeg har haft Synology NAS siden 2007. De supporterer dem med opdateringer i 4 år, og modelnavnets sidste to cifre henviser til modellens lanceringsår. Så du bør gå efter en 12'er eller helst en 13'er. Desuden bør du nok også gå efter en med (minimum) 2 diske i, så du kan sætte spejling af diskene op (RAID-1). Mange oplever, at de flytter data til NAS'en istedet for at have dem på PC'erne, da data ellers ikke er tilgængeligt i nyeste version alle steder fra i husstanden. Derfor RAID-1, men RAID-5 er også god, hvis du har stort behov for data. Det kræver dog en 4xx-model eller højere. Med alt jeres data på NAS'en, bliver den vigtig, så overvej at have en flytbar disk, du bruger som backup af NAS'en og opbevarer på en anden fysisk adresse.

RAID: http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Synology's hjemmeside er fin og giver et godt overblik over de forskellige muligheder med NAS'en, så tag og brug noget tid derinde.

Mht diske, så bør du overveje at respektere kompatibilitetslisterne. Der har været diverse historier fremme over de sidste par år omkring diske, der ikke har det godt efter en strømafbrydelse.

Personligt overvejer jeg at opgradere min CS-407 og få tilsluttet nogle USB TV tunere... Kunne være lækkert at kunne se TV på min iPad :-)
Til top
Mike270183 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mike270183 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg kan blive helt ærgelig over at der gang på gang, ukritisk, bliver anbefalet 2 bay's NAS! Sorry Jacob.
 
Ang mærke er der vidst ikke tvivl om at syn og qN er de sikre valg. Men meget væsenligt syntes jeg også er om hvilket lagringsbehov man har nu og i fremtiden, samt budget. Med en 2bay løsning låses man fast på lidt plads eller ingen sikkerhed :-(
 
Selv kunne jeg ikke finde på at gå under 4 bay og et ufravigeligt krav ville være RAID 5. Jeg siger ikke at OP skal vælge ud fra mine krav, bare at der skal vælges med lidt omhu. Det er altid billigst at vælge den rigtige 1. Gang.
 
BS
Tak for input. Mht. lagringsbehovet, så ville det pt. nok ikke være meget større end 2TB, men med to små piger, så kunne dette jo nok blive større i fremtiden, så god pointe. Hvormeget er maks. kapaciteten på de to synology diske? RAID 5, er det noget om, hvordan data lagres over flere diske?
Panasonic TX-P55VT60
PS3
PS4
Denon AVR-X2300W
Scandyna Podspeakers 5.1 setup
Til top
Mike270183 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mike270183 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af sskova sskova skrev:

Enig med jacobask. Jeg har haft Synology NAS siden 2007. De supporterer dem med opdateringer i 4 år, og modelnavnets sidste to cifre henviser til modellens lanceringsår. Så du bør gå efter en 12'er eller helst en 13'er. Desuden bør du nok også gå efter en med (minimum) 2 diske i, så du kan sætte spejling af diskene op (RAID-1). Mange oplever, at de flytter data til NAS'en istedet for at have dem på PC'erne, da data ellers ikke er tilgængeligt i nyeste version alle steder fra i husstanden. Derfor RAID-1, men RAID-5 er også god, hvis du har stort behov for data. Det kræver dog en 4xx-model eller højere. Med alt jeres data på NAS'en, bliver den vigtig, så overvej at have en flytbar disk, du bruger som backup af NAS'en og opbevarer på en anden fysisk adresse.

RAID: http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Synology's hjemmeside er fin og giver et godt overblik over de forskellige muligheder med NAS'en, så tag og brug noget tid derinde.

Mht diske, så bør du overveje at respektere kompatibilitetslisterne. Der har været diverse historier fremme over de sidste par år omkring diske, der ikke har det godt efter en strømafbrydelse.

Personligt overvejer jeg at opgradere min CS-407 og få tilsluttet nogle USB TV tunere... Kunne være lækkert at kunne se TV på min iPad :-)
Okay, jeg vil lige tage et kig på Synologys hjemmeside. Jeg har lært på den hårde måde, at det kan være smart at have backup mere end et sted, så NAS'en skal virke i kombination med måde en ekstren HDD og dropbox Smile
Panasonic TX-P55VT60
PS3
PS4
Denon AVR-X2300W
Scandyna Podspeakers 5.1 setup
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 10:22
I og med at syn og qN er så gode til at holde deres modeller så up to date vil det være hovedløst IKKE at medtænke fremtidens lagringsbehov.
 
RAID 5 fordeler data over minimum 3 diske, har du brug for mere plads smider du en ekstra disk i af samme størrelse (hvis du har plads) og udvider arrayet med denne disk. Har du disknedbrud rykker du den disk ud og smider en ny tilsvarende i og genopbygger arrayet. Du er kørende hele tiden og har adgang til dine data.
 
En mulig løsning, hvis budgettet tillader er at starte med en 4 bay NAS og 2x 3tb diske som du konfigurerer til RAID 1. Dette giver 3tb plads med sikkerhed for disknedbrud. Du kan så senere smide en 3tb disk mere i og ændre til RAID 5 ( det kræver dog lidt manuelt arbejde med at flytte data lidt frem og tilbage) og så har du 6tb med sikkerhed for diskndebrud. Der kan senere hen udvides med yderligere en 3tb disk der giver mere plads (ikke alle 3tb ekstra).
 
Med en 2 bay er du låst til de 3tb.
 
BS
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 11:40
Har selv QNAP, derfor følger jeg med på deres forum, og der er meget kritik af den seneste firmware.
Jeg er selv gået tilbage til 3.7.3. Så mon ikke Synology er bedst i dag.


Venlig hilsen
KB
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 12:27
Alle jeg kender der har synology er glade for dem, 2 disk løsning er fint, der kan du spejle din disk (sikring af data på disk) for alle systemer er der ikke noget der sikrer for nedbrud på boxen, så en 2 disk løsning, passer nok fint til dig. Synology er meget nem at administrere ,og har en hel del fine apps, så hvis man ikke har den store viden/lyst til at rode for meget rundt SYNOLOGY ! Ps.har selv 2.netgear duo 512.mb ram opgraderet, og en ultra 2, som jeg er meget glad for ,men deres frontend er lidt mere "gammeldags" at administrere. Good luck (nas kan køre nas og dag, uden nogle tiltag) Smile
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 12:51
Jeg har lige investeret i en Synology 213+ med 2 stk. 3 TB diske,og jeg kommer ikke til at mangle plads forløbigt,men der er selvfølgelig kun én sikkerhedskopi...
Ellers nem at arbejde med.
Fik den sat op af en ven der ved en masse om den slags,men den ene disk var defekt,så jeg klarede selv restore og efterfølgende opsætning.
Den er nem at have med at gøre og fin til mit behov.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 13:12
Husk nu at nas IKKE er standalone backup, men kan bruges i en backup plan.

Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu