recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Helt ny i NAS - What to do?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Helt ny i NAS - What to do?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Husk nu at nas IKKE er standalone backup, men kan bruges i en backup plan.

 
Hmmm.   Hvorfor ikke??Tongue
 
Der er jo to diske i min, og chancen for at de begge står af samtidig er vel forholdsvis lille?
 
Er selv helt ny på området,så jeg lytter gerne til råd.Tongue
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanzoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:


Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Husk nu at nas IKKE er standalone backup, men kan bruges i en backup plan.




 
Hmmm.   Hvorfor ikke??Tongue
 
Der er jo to diske i min, og chancen for at de begge står af samtidig er vel forholdsvis lille?
 
Er selv helt ny på området,så jeg lytter gerne til råd.Tongue

I tilfælde af brand/tyveri, så ryger din backup. Derfor er det en god ide at have en backup liggende på en anden lokation.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Hanzoy Hanzoy skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:


Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Husk nu at nas IKKE er standalone backup, men kan bruges i en backup plan.




 
Hmmm.   Hvorfor ikke??Tongue
 
Der er jo to diske i min, og chancen for at de begge står af samtidig er vel forholdsvis lille?
 
Er selv helt ny på området,så jeg lytter gerne til råd.Tongue

I tilfælde af brand/tyveri, så ryger din backup. Derfor er det en god ide at have en backup liggende på en anden lokation.
 
SelvfølgeligWink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg kan blive helt ærgelig over at der gang på gang, ukritisk, bliver anbefalet 2 bay's NAS! Sorry Jacob.
 
Selv kunne jeg ikke finde på at gå under 4 bay og et ufravigeligt krav ville være RAID 5. Jeg siger ikke at OP skal vælge ud fra mine krav, bare at der skal vælges med lidt omhu. Det er altid billigst at vælge den rigtige 1. Gang.


Både og. Hvis du læser OPs nuværnde behov så lugter det langt væk af at 2 disk NAS vil være nok (for nu). Jeg ville selv hellere købe en ordentlig 2-bay NAS (ikke j) og så bruge den så længe det giver plads nok (har selv levet med 2-bar de sidste 2-3 år og har stadigt nok plads, da jeg endnu ikke er startet med at rippe alle mine film).

Hvis der senere bliver behov for mere plads (og sikket også mere kraft), så kan man på det tidspunkt købe en ordentlig 4-bay NAS som opfylder de behov man så har. Har man så tidligere købt en synology kan den som regel godt sælges til en fornuftig pris.

Det er rigtigt at det kan være billigst at købe rigtigt første gang, men det kan også være dyrt at købe "for stort" for aldrig at få behov for de muligheder det giver.

/ask
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:20
Det er netop derfor jeg bruger udtrykket "ukritisk". Du antager en helt masse men har reelt ikke et billede af hvad OP ønsker. Jeg ved det heller ikke men mener det er bedre at oplyse om muligheder og faldgruber. Derudover mener jeg stadig ikke en 2 bay NAS er pengene værd.
BS 
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:28
Så må du jo selv spørge hvad Op. skal bruge den til når du nu selv siger der kun er "1" valg ! 
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:36
Hvorfor?
 
Jeg gav nogle oplysninger så OP kan træffe sit valg :-)
 
Hvis jeg skal træffe valget for nogen bliver det IKKE igennem et forum.
 
BS
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:40
F.eks har jeg flere boxe, fordi at jeg vil sikre både diske OG box mod nedbrud, og hvis det er performance,stabilitet og sikkerhed så skal man jo i virkligheden ha et system med 6.diske fuld spejling redundancy og rentabilitet i forhold til disk udnyttelse ,da 4 diskes kapacitet kan fuldt udnyttes og en kan fejle og du kan skifte on the fly.Wink   
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:41
Men var det ikke også det vi andre gjorde  ?Smile

Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:42
Thumbs Up
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hvorfor?
 
Jeg gav nogle oplysninger så OP kan træffe sit valg :-)
 
Hvis jeg skal træffe valget for nogen bliver det IKKE igennem et forum.
 
BS
Thumbs Up (med citat skulle det være)
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:54
Synology er formentlig det rigtige valg hvis man er usikker. Jeg vil anbefale dig som du ogsåselv nævner, at kombinere med ekstern backup, som kan være en fysisk disk eller dropbox. Jeg selv bruger Crasplan og vil gerne anbefale den løsning, den er rimelig i pris og sættes op til automatisk at kopiere dine valgte foldere som backup.
Jeg har konfigureret så kun de data der bare ikke må mistes kopieres, og kan oplyse de 300gb tog ca. 3 uger at få kopieret ud, måske upload hastighed er forøget nu, det er 3 år siden jeg startede med Crasplan og har enkelte gange haft behov for restore og det virker bare, prøv at google dem.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu