recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hifi Lyd??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hifi Lyd??

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Apple har lavet en rost lille usb-dac der helt ukarakteristisk for apple kun koster 79 kroner og er så lille at den ikke er til besvær
https://www.apple.com/dk/shop/product/MU7E2ZM/A/usb-c-til-35-mm-jack-mellemstik-til-hovedtelefoner

Den skulle være meget tæt på lydkvalitet i forhold til eksempelvis Dragonfly.

Bluetooth giver ikke rigtig nogen mening hvis man benytter tidal Hifi og Flacfiler.Bluetooth har ikke båndbredde nok, så benyttes bluetooth, er reduceres bitaraten til hvad der svarer til ca 320 kpbs.

Det er ikke en DAC - blot en konverter fra én stiktype til en anden. Det stadig telefonens DAC, der bliver anvendt. Og det er nok ikke så ringe endda.

Hvis det giver jer en god mavefornemmelse mht kvalitet og musiknydelse, så køb en ekstern DAC til nogle hundrede kroner fx den som T-Duck anbefaler.

Hvis I gerne vil gå mere videnskabeligt til værks, så må I jo lave en blindtest af om I kan høre forskel på telefonens indbyggede DAC og en ekstern DAC til få hundrede kroner. Min påstand vil være, at det kan I ikke, men det kan aldrig blive andet end en påstand.

Og så alligevel: Hvis hovedtelefonerne kræver et "strømstærkt signal" er det da muligt, at en ekstern kan levere et bedre output end den indbyggede. Fx kan Sennheissers DT 770 fåes i både 250 og 80 ohms versioner. 250 ohm til "almindeligt" brug, og 80 ohm, som i nogle tilfælde vil være bedre ved direkte tilslutning til laptops eller telefoner. Men så er det dét, I skal være obs på - altså om den DAC i bruger kan levere strøm nok til de pågældende hovedtelefoner. Mere end selve kvaliteten af konverteringen fra Digital til Analog

Men fuldstændig korrekt at Bluetooth i de fleste tilfælde komprimerer lyden ved overførsel, så det giver ikke meget mening sammen med HI-RES streaming.

Jeg er nu ret sikker på det er en DAC. Så så vidt jeg forstår har telefonen ikke behov for en indbygget  dac, da den ikke har en analog udgang. 
USB er så vidt jeg forstår en digital udgang, så derfor er det netop en dac. Det er ikke kun stiktypen der konverteres men også det digitale signal. DAC = Digital to Analog Converter

https://www.kenrockwell.com/apple/lightning-adapter-audio-quality.htm

Alle telefoner har indbygget dac - ellers kunne de jo ikke afspille lyd på den højtaler, der er indbygget i telefonen.

Jeg kender ikke det konkrete produkt. Men jeg kender til gengæld deres lightning->minijack adaptor, som jo så kun kan bruges til Apples egne telefoner. Den minder meget om den i pris og design - blot har den jo så et ligtning-stik i stedet for USB-C

Jeg tror, at anmelderen i dit link tager fejl i, at der er en indbygget DAC i den. Men jeg er ikke helt sikker.



Hvis det ikke er en DAC, så sender usb-c et analogt signal ud.
Han er i øvrigt bare en af mange anmeldere
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Ved at forbinde digitalt forbigår man telefonens indbyggede DAC.
Fungerer på samme vis som den du nævner.

Skulle være fin! Man bør bare sikre sig at den er ægte, da der vist er nogen kopier billigt til salg...

Googlede lige lidt (det kunne jeg jo have gjort før mit forrige indlæg).
Jeps! Det ER en DAC. Sorry!

Fandt også en test, der sammenlignede lightning->minijack adaptoren med den indbyggede DAC i en iPhone 5. Konklusionen var, at de var ret ens. Så når anmeldere roser dimsen er det jo samtidig en ros til den DAC der er indbygget i en iPhone. Her må jeg formode at DAC'en i ligtning->minijack og USB-C->minijacken er den samme.

Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1072
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Vil det med blindtest, i al fremtid, komme i alle tråde der omhandler opgradering af audioudstyr? LOL

Det kunne blive lidt trættende?! Jeg orker ikke en tur mere..... Wink


Selvfølgelig
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
aeblemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2015
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aeblemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 19:34
sidst jeg rodede med bedre lyd på android, var der noget med at man på android ikke kunne omgå den indbyggede audiomixer upsampling på system niveau? så bit-perfect er ikke muligt fra apps som streamer musik, men kun via apps som UAPP som bruger egen usb driver til afspilning af offline filer? har man fået fikset det i nyere android versioner?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Har hørt at Audioquest Dragonfly er go'e. Ejer ikke en selv men har set flere test og anmeldelser.


og med denne adapter:

Til prisen er det svært at sige noget dårligt om dem

...Det samme gælder den mindre kendte men faktisk billigere Cyrus soundkey, hvis man i forvejen er til den lidt mere analytisk åben lyd, detalje og seperation som parametrene er det et bedre valg end især de mindre Dragonfly produkter. Omvendt kan Dragonfly produkterne, særligt DragonFly Cobolt, være rarere og mere musikalsk balancerede til gevinst i længden, end den meget åbne og afslørende Cyrus soundkey som i længden hurtigere kan blive trættende til længere sessioner hvor musikken bare mere harmonisk skal flyde uden fokus på analyse. Så er det lidt mere at vælge imellem :-)  

https://www.whathifi.com/cyrus/soundkey/review 


Redigeret af TBC1 - 07-April-2021 kl. 19:58
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:


Jeg tror, at anmelderen i dit link tager fejl i, at der er en indbygget DAC i den. Men jeg er ikke helt sikker.

Det er i allerhøjeste grad en DAC, og en rigtig god en. Jeg bruger den selv på min Asus laptop, og på en Raspberry Pi 3.
Denne Apple dongle til 79 kroner er bedre, på alle parametre, end f.eks. AudioQuest Dragonfly Red, der pt. koster 1499 kr. hos Hifiklubben.

Se mere her: 

Test af Apple USB-C headphone dac (vs. Google USB-C dac):

Test af Dragonfly Red dac (vs. Dacportt HD):


Redigeret af jensgk - 07-April-2021 kl. 21:14
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 21:37
Jeg har den gamle version af Earstudio es100, som der linkes til tidligere.
Jeg er rigtig glad for den. Den fungere både som bluetooth modtager og som USB DAC/amp. Jeg købte den oprindeligt til min PC. Men bruger den mest til mobilen 

Hvor højt spiller Apple dac'en? Jeg tænker, at den kunne være en fin kompakt løsning.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hvor højt spiller Apple dac'en? Jeg tænker, at den kunne være en fin kompakt løsning.

Den giver ikke voldsomt meget power, men er fin til almindelige hovedtelefoner (ca. 30-70 ohm).


Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af jensgk jensgk skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:


Jeg tror, at anmelderen i dit link tager fejl i, at der er en indbygget DAC i den. Men jeg er ikke helt sikker.

Det er i allerhøjeste grad en DAC, og en rigtig god en. Jeg bruger den selv på min Asus laptop, og på en Raspberry Pi 3.
Denne Apple dongle til 79 kroner er bedre, på alle parametre, end f.eks. AudioQuest Dragonfly Red, der pt. koster 1499 kr. hos Hifiklubben.

Nu skulle et digitalt produkt der udkommer et halvt årti senere jo også gerne være bedre end den gamle dragonfly Red - Det er vel den nyere Cobalt det ville være mere interessant at sammenligne med. Men Apple donglen er faktisk forbløffende imponerende, særligt til prisen - Prisen er jo i sig selv en helt forbløffende pris for et Apple produkt til at starte med - og så er der ingen gang logo på og den har fået lov til at virke i Windows?!? Shocked Hvad er der dog sket i Apples lab og forretningsgang ifht. dette produkt Question ...Det må de gerne finde på mere af!

Trådstarter der skal bruge en DAC til en huawei P30Pro skal bare være opmærksom på at den ikke er så ligetil kompatibel med Android telefoner, som anmelderen også kommer ind på kan den ofte finde på bare at route lyden fra telefonens DAC igennem donglen og så har man ikke vundet noget som helst, kun tabt på ekstra kabeltræk Ouch

Men til en f.eks. Mac og Windows PC ville det næsten være dumt at gå uden om produktet til den pris! ...Den kommer jeg med den pris til at anbefale mange der ikke sidder med de mest svulgstige hovedtelefoner.
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hvor højt spiller Apple dac'en? Jeg tænker, at den kunne være en fin kompakt løsning.
Anmelderen skriver at han har skruet op på 18 ud af 100 i Windows volume panel på hans AKG K92 (en rigtigt god value hovedtelefon), så mon ikke den spiller højt nok til folk der ikke vil have høreskader?

Sålænge man ikke sidder med relativt store high-impedance høretelefoner, som f.eks. de 300 ohm Sennheiser HD-650 anmelderen siger dræber DAC'ens performance, så er der for alle andre end de øverste segmenter ingen grund til ikke at starte med de 80 kr den DAC koster til høretelefoner af mere moderat kaliber hvis man sidder på Mac, Windows eller iPhone - Det er sku da en genial pris og imponerende hvad man der får for pengene Clap


Redigeret af TBC1 - 07-April-2021 kl. 22:17
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af aeblemanden aeblemanden skrev:

sidst jeg rodede med bedre lyd på android, var der noget med at man på android ikke kunne omgå den indbyggede audiomixer upsampling på system niveau? så bit-perfect er ikke muligt fra apps som streamer musik, men kun via apps som UAPP som bruger egen usb driver til afspilning af offline filer? har man fået fikset det i nyere android versioner?
usb player pro kan det.bruger det på min mobil
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
aeblemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2015
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aeblemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

   usb player pro kan det.bruger det på min mobil


Så intet har ændret sig, usb player pro virker med tidal, men det er fordi tidal har implementeret usb driver, der er stadig ingen generel løsning.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af aeblemanden aeblemanden skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

   usb player pro kan det.bruger det på min mobil


Så intet har ændret sig, usb player pro virker med tidal, men det er fordi tidal har implementeret usb driver, der er stadig ingen generel løsning.
du kan høre bit perfect via tidal på usb player pro, og du kan hører musik på lokalt netværk via dlna. er det ikke nok?
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu