recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - High Definition Music (Audiophile 96kHz/24bit)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHigh Definition Music (Audiophile 96kHz/24bit)

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 20:37
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 00:59
Stort tak for linket!!! Det var lige hvad jeg har ledt efter i anden sammenhæng (Lydoptagelse til video) men sandelig også brugbart i denne sammenhæng. Også til min egen musikkonvertering.

Fantastisk teknisk på et letforståelig måde.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
TR-DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Maj-2008
Sted: Germany
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 14:14
Har lige hentet:

"Black Coffee" med Louise Rogers"

i 192/24 ................... 13 numre ............. i alt 2,5 GB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 15:39
Ret godt det med "Har lige hentet: " ...

Her hvor jeg opholder mig ville det tage mere end en dag at hente 2,5 GB. :)
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
TR-DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Maj-2008
Sted: Germany
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Ret godt det med "Har lige hentet: " ...

Her hvor jeg opholder mig ville det tage mere end en dag at hente 2,5 GB. :)

Har en VSDL 50/10 fra DTAG - så det er fart på :-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 16:11
Ja jeg havde en lille 100/100 før jeg tog 12.000 km fra til DK. :)
Nu sker det jævnligt at jeg får timeout bare ved at hente mail. :)

MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 16:12
Kan så lige sige, at jeg lige har fået nyheds mail fra Hdtracks, om at Metallica`s album "Metallica" nu kan købes i 96/24 Thumbs Up  Har det i alm. 16 bit .Flac, så nu skal der A-B testes når jeg får lidt tid til det. Link til album

Redigeret af SilverLine - 12-August-2011 kl. 16:13
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 612
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Kan så lige sige, at jeg lige har fået nyheds mail fra Hdtracks, om at Metallica`s album "Metallica" nu kan købes i 96/24 Thumbs Up  Har det i alm. 16 bit .Flac, så nu skal der A-B testes når jeg får lidt tid til det. Link til album

Fedt.. Hva spiller du på af grej?:)
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Fedt.. Hva spiller du på af grej?:)

Da jeg ikke har den store pengepung, er det ikke noget vildt.

En squeezebox Touch, med hjemmelavet liniær psu
En DIY Dac
Nad c352 forstærker
Dali Blue 5005 LE højtalere.

Btw. Så fik jeg hentet albummet , 1,31GB fylder det. Har ikke fået lyttet så meget endnu, men DET ER bedre end deres alm. cd indspilning.

Redigeret af SilverLine - 12-August-2011 kl. 22:33
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:

Øhh, der er der noget der slet ikke stemmer her Wink
Hvordan kan FLAC albums fylde mere end end tilsvarende albums på cd  - sidst jeg kiggede efter var FLAC et komprimeret format hvor fordelen skulle være at man ikke mistede vitale data på trods af den mindre størrelse. CD er i wav som ikke er komprimeret.
Der er opstået så meget begrebsforvirring omkring musikformater men High Definition music er dog det mest vanvittige jeg endnu har set. De snakker på siden om "opløsning" (resolution). Musik består altså ikke af linier og pixels! LOL
I musiksammenhænge hedder det "High Fidelity" og er et begreb der har eksisteret sind man opfandt stereolyden. HD, surround og andre tv/filmbegreber har ingen relevans i forbindelse med musik. Desværre har de fleste under 30 aldrig hørt et rigtigt stereoanlæg i 20.000+ klassen med seperate lydkilder og ordentlige højttalere på spikes og/eller standere, stationær CD-afspiller, pladespiller m.m.
Vil man ha' "HD" så er det den vej - alt andet er andet er ligegyldigt. God lyd tager plads i stuen - det er en grundregel.

Hvis du spørger mig er den side en total joke der kun handler om at få penge ud af folk der ikke ved bedre Wink

Det er fint nok, at der er begreber, man ikke har kendskab til. Men så virker det en anelse komisk, når man forsøger at kloge sig på det, man helt åbenlyst ikke har fattet.
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Maj-2010
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Det er fint nok, at der er begreber, man ikke har kendskab til. Men så virker det en anelse komisk, når man forsøger at kloge sig på det, man helt åbenlyst ikke har fattet.

Hvis jeg har fattet så lidt, hvorfor er du så den første der kommenterer på det? Indirekte nedgør du jo så alle andre bidragyderes i denne tråds viden og intelligens.
Tekniske termer interesser mig ikke voldsomt, da lydkvalitet i sidste ende er (let omskrevet) "in the ears of the beholder"  - et rørforstærker kan sagtens lyde bedre end et superdigital tingest med som dækker et frekvensområde mellem 2 og 200.000 hz.
Men skal vi være tekniske, så er formatet fløjtende ligegyldigt hvis musikken alligevel ender med at komme ud med overstyret volumen og igennem nogle højttalere eller hovedtelefoner købt i Føtex. Og let's face it. Det gør den jo hos langt de fleste i dag.
Jeg har været samler af vinyl og cd'er i over 25 år og haft en hel del hi-fi udstyr i hænderne efterhånden. I gennem de år har jeg oplevet en fra producenternes side mindre og mindre fokus på lyden. I stedet vælger man at koncentrere sig om fysisk størrelse, portability og kompatibilitet med alverdens computersystemer og mediecentre. Fint nok sådan set. Men det lyder altså af lort, har man hørt ægte Hi-fi.
Jeg er villig til at vædde en månedsløn på at tager man en tur en i f.eks "Audio Consult" i Kbh og begynder og snakke om FLAC el. lign, så får man hurtigt at vide hvor døren er!
En helt anden ting er så de konstant ændrede formater vi oplever hele tiden. For år tilbage var mp3 verdens ottende vidunder, nu er det noget folk ikke vil røre med en ildtang - det er selvfølgelig fordi plads ikke er et problem i moderne computere.
.....MEN: Computere går ned. Styresystemer ændres, standarder skiftes ud og "alt udvikles til det bedre" - og vinyler består. CD'en kom på markedet i 1992, og bortset fra CD-R fra visse mærker, har ingen cd'er mistet den information de blev lavet til at opbevare. Jeg har en 29 år gammel cd der fulgte med Phillips cd-100 (første afspiller på markedet) og den lyder som den gjorde den gang.

Lad os se om FLAC stadig er så fantastisk når vi når til Windows 10 LOL og så husk - mastering is key!! Intet har betydning hvis musikken ikke er behandlet ordentlig i redigeringsfasen. Vinyl eller FLAC eller ej

Redigeret af rumguf - 13-August-2011 kl. 14:38
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hvis jeg har fattet så lidt, hvorfor er du så den første der kommenterer på det? Indirekte nedgør du jo så alle andre bidragyderes i denne tråds viden og intelligens.
Tekniske termer interesser mig ikke voldsomt, da lydkvalitet i sidste ende er (let omskrevet) "in the ears of the beholder"  - et rørforstærker kan sagtens lyde bedre end et superdigital tingest med som dækker et frekvensområde mellem 2 og 200.000 hz.
Men skal vi være tekniske, så er formatet fløjtende ligegyldigt hvis musikken alligevel ender med at komme ud med overstyret volumen og igennem nogle højttalere eller hovedtelefoner købt i Føtex. Og let's face it. Det gør den jo hos langt de fleste i dag.
Jeg har været samler af vinyl og cd'er i over 25 år og haft en hel del hi-fi udstyr i hænderne efterhånden. I gennem de år har jeg oplevet en fra producenternes side mindre og mindre fokus på lyden. I stedet vælger man at koncentrere sig om fysisk størrelse, portability og kompatibilitet med alverdens computersystemer og mediecentre. Fint nok sådan set. Men det lyder altså af lort, har man hørt ægte Hi-fi.
Jeg er villig til at vædde en månedsløn på at tager man en tur en i f.eks "Audio Consult" i Kbh og begynder og snakke om FLAC el. lign, så får man hurtigt at vide hvor døren er!
En helt anden ting er så de konstant ændrede formater vi oplever hele tiden. For år tilbage var mp3 verdens ottende vidunder, nu er det noget folk ikke vil røre med en ildtang - det er selvfølgelig fordi plads ikke er et problem i moderne computere.
.....MEN: Computere går ned. Styresystemer ændres, standarder skiftes ud og "alt udvikles til det bedre" - og vinyler består. CD'en kom på markedet i 1992, og bortset fra CD-R fra visse mærker, har ingen cd'er mistet den information de blev lavet til at opbevare. Jeg har en 29 år gammel cd der fulgte med Phillips cd-100 (første afspiller på markedet) og den lyder som den gjorde den gang.

Lad os se om FLAC stadig er så fantastisk når vi når til Windows 10 LOL og så husk - mastering is key!! Intet har betydning hvis musikken ikke er behandlet ordentlig i redigeringsfasen. Vinyl eller FLAC eller ej

Nu handler tråden hverken om rørforstærkere, mp3 eller om, hvorvidt folk køber højttalere i Føtex, men om, at man kan købe højopløst, digital musik, Og det begreb fik du galt i halsen og mente, det handlede om pixels og billedopløsninger.

Cd-formatet blev faktisk skabt med convenience for øje, og det indebar bl.a. en bitdybde på 16 bit og en samplingsfrekvens på 441. KHz. Det betyder et begrænset frekvensområde og et begrænset dynamikområde. Det kommer man ud over med de højopløselige lydformater (24 bit/96 KHz), og med de lave priser på lagringsmedier og store båndbredder på forbrugernes netforbindelser kan vi måske glæde os over en fremkomst af digital musik, som rent teknisk er på et højere niveau end cd'en. Om det slår igennem, er en anden sag, for du har dog så meget ret i det, du  i øvrigt skriver, at forbrugerne i dag ikke stiller så store krav til lydkvalitet. Men det ænder ikke ved det faktum, at du med dit første indlæg demonstrerede en afgrundsdyb uvidenhed om begrebet HD musik.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu