recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - High Definition Music (Audiophile 96kHz/24bit)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHigh Definition Music (Audiophile 96kHz/24bit)

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 15:34
OK then
Vil du så, nu du er ekspert, så være venlig at forklare hvorledes High Definition er relevant for musikgengivelse og hvorledes det separerer sig fra "high fidelity"? For mig at se er det gammel vin på nye flasker, blot uden et fastformsmedie som base. Alt er jo analogt i sidste ende når det kommer ud af højttalerne. Man kan som bekendt ikke høre 0 og 1 -taller.

"Nu handler tråden hverken om rørforstærkere, mp3 eller om, hvorvidt folk køber højttalere i Føtex, men om, at man kan købe højopløst, digital musik, Og det begreb fik du galt i halsen og mente, det handlede om pixels og billedopløsninger.
"

Højopløst digital musik var udgangspunktet og OP har fået flere link svar. Det ændrer dog ikke på at vi er en flok mennesker som altid er på jagt efter den bedst mulige lydkvalitet og at OP's indlæg blot er et bevis på dette. Uden musikken er enhver diskussion om lyd jo kun af teoretisk karakter og således irrelevant. At man så har vidt forskellige holdinger til hvorledes den bør gengives i forhold til ens personlige lydfilosofi, er så en anden sag.

(hvorfor er det forresten så besværligt at kopiere dele af folks indlæg på det her forum, for at sætte dem ind i sit eget?)
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:

OK then
Vil du så, nu du er ekspert, så være venlig at forklare hvorledes High Definition er relevant for musikgengivelse og hvorledes det separerer sig fra "high fidelity"? For mig at se er det gammel vin på nye flasker, blot uden et fastformsmedie som base. Alt er jo analogt i sidste ende når det kommer ud af højttalerne. Man kan som bekendt ikke høre 0 og 1 -taller.

"Nu handler tråden hverken om rørforstærkere, mp3 eller om, hvorvidt folk køber højttalere i Føtex, men om, at man kan købe højopløst, digital musik, Og det begreb fik du galt i halsen og mente, det handlede om pixels og billedopløsninger.
"

Højopløst digital musik var udgangspunktet og OP har fået flere link svar. Det ændrer dog ikke på at vi er en flok mennesker som altid er på jagt efter den bedst mulige lydkvalitet og at OP's indlæg blot er et bevis på dette. Uden musikken er enhver diskussion om lyd jo kun af teoretisk karakter og således irrelevant. At man så har vidt forskellige holdinger til hvorledes den bør gengives i forhold til ens personlige lydfilosofi, er så en anden sag.

(hvorfor er det forresten så besværligt at kopiere dele af folks indlæg på det her forum, for at sætte dem ind i sit eget?)

Som jeg skrev, sikrer hd musik et større dynamik- og frekvensområde end det er muligt med CD'er med deraf følgende mulighed for forbedret kvalitet. Det har sådan set ikke noget med 'high fidelity' at gøre, eftersom selv en iPod eller et Føtex-anlæg overholder hifi-normen, som bl.a. af den grund ikke benyttes mere. Derfor er 'high fidelity' blot et luftigt kvalitetsbegreb. Og med de senere års udvikling inden for digital musikgengivelse kan man for alvor tale om, at man også kan få 'high fidelity' ad den vej.    
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 17:19
Men for at komme tilbage til det oprindelige emne, så er det altså ikke lutter lagkage med disse HD udgivelser. Det viser sig nemlig desværre, at nogle firmaer har øjnet en genvej til en smart indtægtskilde ved at sælge HD udgivelser, som blot er upsamplede cd'udgivelserne. Det samme har været tilfældet med nogle DVD-Audio- og SACD-titler. Og desværre er også hdtracks faldet for fristelsen, hvor det er blevet afsløret, at bl.a. Framptom Comes Alive og John Coltranes Lush Life rent teknisk overhovedet ikke adskiller sig fra cd-udgivelsen.

Det er trist, for derved ødelægges tilliden til disse firmaer og til branchen generelt.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 21:21

Hvis jeg har fattet så lidt, hvorfor er du så den første der kommenterer på det? Indirekte nedgør du jo så alle andre bidragyderes i denne tråds viden og intelligens.

Du er galt på den - vil jeg også gerne skynde mig at sige!
Betragt dette som værende sagt hurtigt, da hastigheden jo gør det mere sandt Confused

Nej, med dette nedgør jeg ikke andre i denne tråd.
.....
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 612
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 21:46

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Du er sjov LOL.

Så 96KHz/24bit vil ikke lyde bedre end 8KHz/8bit ?

Jo, men en vinylplade på en ordentlig pladespiller med en ligeså pick-up vil stadig lyde langt bedre Tongue

Nu er musik de sidste mange år blevet lavet digitalt og sjovt nok mixet i 24bit, så at købe det "rå digitale materiale" og holde det digitalt helt til d/a delen og forstærkingen vil så ALTID være 100 gange bedre en plade spiller versionen! - uanset hvor fin pickupen er;)
Til top
Holmberg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-August-2011
Sted: København
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 23:56
Kan godt anbefale HDTracks.com

Har sammenlignet en del 24Bit/96Khz derfra med de tilsvarende optagelser i 16Bit/44.1Khz.

Det lyder klart bedre, bedre dynamik, diskanten er mere finkornet og velopløst, bassen lyder som den går en oktav dybere, det er mere letflydende og nemt at lytte på.

Håber de får helt styr på hvad de udgiver, så man ikke køber upsamplede 16Bit, men Dave Chesky er jo et kendt og respekteret navn i audiofilkredse så jeg tror på hans seriøsitet.

Man skal også huske på hvad kildematerialet er, en hel del digitale masters er slet ikke i 24 Bit, men "kun" 20-22 Bit, så der kan være en flaskehals.

En del ældre digitale masters vil aldrig komme i HD format, fx. Donald Fagens "The Nightfly" for masteren til denne er kun 16Bit.

En hel del af kildematerialet er analoge masters, og her er det svært at sige hvilken opløsning der er tale om, men Tim De Paravicini har sagt at der skal 24Bit/384 Khz til for at matche opløsningen af de bedste analoge masters/LPér!

Desværre er udvalget ikke så stort endnu, men man kan da håbe på bedring.

Synes det er tankevækkende at tænke på at på billedsiden er det gået fremad:
VHS > DVD > Blu-Ray

Mens det på lydsiden er gået tilbage:
LP > CD > MP3

(Jeg taler ikke om brugerkomfort her eller flerkanals lyd)

Mvh.
Til top
TR-DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Maj-2008
Sted: Germany
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2011 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af Holmberg Holmberg skrev:

Kan godt anbefale HDTracks.com

Har sammenlignet en del 24Bit/96Khz derfra med de tilsvarende optagelser i 16Bit/44.1Khz.

Det lyder klart bedre, bedre dynamik, diskanten er mere finkornet og velopløst, bassen lyder som den går en oktav dybere, det er mere letflydende og nemt at lytte på.

Helt enig Clap
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2011 kl. 08:35
Nå ja, I er jo alle glade for HD musikken, og det er jo sådan set fint nok. Hver sin smag. Det er mig nu en gåde at man kan sammenlige digitale og analoge medier på baggrund af specifikationer som intet siger om det færdige resultat og "100 gange bedre end end en pladespiller" er et ,i mine ører,ret voldsomt statement.
Det skal i øvrigt liges siges at en af årsagerne til jeg holder fast i de "gammeldags" medier er udvalget af musik der findes derpå. Jeg er samler af musik der stort set ingen bevågenhed har haft i DK nogensinde, og som kun kan skaffes digitalt via ulovlige kilder.
Nå men det var et sidespring. Jeg står ved mine holdninger, og I ved jeres. OP har fået svar på sine spørgsmål (og flere links kan givetvis tilføjes). Jeg har ikke så meget mere at tilføje her. Wink
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2011 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Du er sjov LOL.

Jo, men en vinylplade på en ordentlig pladespiller med en ligeså pick-up vil stadig lyde langt bedre Tongue

Nu er musik de sidste mange år blevet lavet digitalt og sjovt nok mixet i 24bit, så at købe det "rå digitale materiale" og holde det digitalt helt til d/a delen og forstærkingen vil så ALTID være 100 gange bedre en plade spiller versionen! - uanset hvor fin pickupen er;)

Dit udsagn kunne ikke være mere forkert!

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2011 kl. 09:38
@Rumguf. Jeg går ud fra at det er en tastefejl, da du skrev at CD'en kom i 1992?

M.v.h.
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 612
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2011 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Du er sjov LOL.

Dit udsagn kunne ikke være mere forkert!

M.v.h.

Efter det argument er det svært det svært med et comeback;)

Lad os antage et en kunster er færdig med at mixe sin musik i et digitalt studie med 24 bit.
Han smider musikken på en e-shop i 24 bit 100 % samme kvalitet som i studiet.

Køberen gør følgene: digitalt ind i en god dac - analog forstærkning - højtaler

Så mener du det bliver bedre af: at blive d/a konverteret og komprimeret ned på plade - afspillet komprimeret - igennem en dekromprimering RIAA - forstærker - højtaler

Slog mig lige.. Man skal jo egentligt tænke over det på samme måde som en kok/kunster

Hvis en kok får et super godt stykke godt kød, krydrer det og giver det en gang på panden så er den bøf klar 24 bit

Så kan man så vælge et køre det direkte på tallerkenen (dac) og kæften.

Eller, man kan bede kokken hakke bøffen og lave bløde løg til. Det kan godt være mange bedre kan lide hakkebøffen, men det bliver aldrig den røde bøf igen (24 bit rå materiale)

Så det er vel egentligt en ligegyldig diskution og refference vs prefference?

Grunden til jeg ville vælge en plade er de mange gamle optagelser som er direkte lagt på plader, hvor cd'en er kørt igennem en masse dynamiske komprimeringer (ikke på grund af mediets begrænsning).

Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2011 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

@Rumguf. Jeg går ud fra at det er en tastefejl, da du skrev at CD'en kom i 1992?

M.v.h.

Oops! Ja, skift det ud med 1982 selvfølgelig.
Min far havde den klassiske cd-100

Skøn maskine! De havde kun fem cd'er til rådighed i den lokale fona da den kom LOL
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu