|
højde på surround højttalerne |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
K_J ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-August-2014 Status: Offline Point: 148 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-December-2014 kl. 12:35 |
Jeg skal have placeret mine surround højttalere i mit 5,1 setup.
Jeg bruger ikke dipol, men bare en "normal" højttaler. dolby skriver at de skal sidde lige over ørehøjde, men thx skriver mindst 60cm over ørehøjde. Jeg har ikke rigtig mulighed for teste forskellige højder uden at lave huller i væggene, hvilket jeg ikke har lyst til. I hvilken højde har i jeres surround højttalere i et 5,1 setup. Er dipol i øvrigt at fortrække frem for normale i et 5,1 setup? |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kører dipol og ca. 1 meter over ørehøjde.
Det var det eneste sted de kunne placeres.
|
|
![]() |
|
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2124 |
Jeg følger Dolby og har almindelige højtaler hængene lige over ørehøjde.
Jeg mener at Dolby anbefaler almindelige højtaler. Redigeret af Steen6400 - 13-December-2014 kl. 14:26 |
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
|
Troelsfilm ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juli-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 399 |
De professionelle siger diskant 180cm over gulv.
MEN... nu hvor Atmos er ved at gøre sit indtog - og hvis man planlægger at sætte højttalere i loftet, så er der flere der leger med at sætte side og bagkanaler helt ned i 150 over gulv. Jeg kører med jbl synthesis S4ai og de er vendes på alle leder og kanter og er ret store ca 40*60cm Jeg har personligt leget med at rykke mine sidekanaler op og ned i små ryk fra ca øjrehøjde og op til 180. skud og lign lyder federe jo længere ned de kommer, men fly og andet der skal flyve henover hovedet klar lyder bedre lidt højre oppe. Jeg skruede en plade fast i væggen og så kunne jeg ellers rykke op og ned og frem og tilbage uden at lave mere end et sæt huller i væggen Jeg endte med at have mine sidekanaler med nedeste diskant i 155cm højde og mine bagkanaler i ca 165 pga indbygning i en reol. mvh Troels
|
|
![]() |
|
martin_p ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Maj-2011 Status: Offline Point: 852 |
Her kunne det være cool at lave et Boschskinne system, hvor man kunne regulere højden på sine højtalere, uden at skulle borer for mange huller i væggen
|
|
![]() |
|
Troelsfilm ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juli-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 399 |
Og kønt...
|
|
![]() |
|
martin_p ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Maj-2011 Status: Offline Point: 852 |
Hvis man havde muligheden og kunne gemme sine højtalere bag noget stof
|
|
![]() |
|
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
Jeg fik anbefalet diskant 80 cm over hørehøjde af en bruger herinde som havde eksperimenteret med mange placeringer.
Tror det er bedre at placere dem for højt end for lavt. I biografer som Imperial sider højtalere jo også meget højt opppe.
Redigeret af andmm - 22-December-2014 kl. 10:37 |
|
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Det der afgøre hvor højt en højtaler skal sidde, er afstanden til højtaleren. Det er korrekt at højtalerne i en biograf sidder meget højt, men tilgengæld sidder man også meget langt fra dem, med mindre man altså har fået de dårlige pladser helt ude i side. Surroundhøjtalere bør holde sig inden for 20 grader over øre højde.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |