recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio - en ny start
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio - en ny start

Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 17:11
Så er den første måling/justering kørt igennem. Der var ikke så meget tid, og da det var første gang, var det mere en test af hvordan jeg skulle gøre. Nu har jeg så nogenlunde styr på det til næste gang, hvor jeg vil prøve at køre flere og mere præcise målinger.

Selv denne hurtige førstegangs justering gav et ret markant løft. Faktisk er jeg ret imponeret. Jeg har fået en graf der viser hvor meget der er rettet op, den vil jeg lige finde ud af hvordan jeg får lagt ind. Når jeg skal vurdere ved bare at lytte, så virker det som om bassen er blevet meget mere detaljeret og præcis. Den er gået fra at jeg faktisk syntes det var ret skidt, til at være ret god. Med lidt mere tweak, flere målinger, mere omhyggelighed med målingerne osv., så er jeg ikke i tvivl om det bliver kanon godt. Jeg har ikke kørt Audyssey på receiveren endnu, det var bare en ren sub eq og så testede jeg hurtigt med en film og cd. Så når det hele er kørt igennem skal det nok blive rigtigt godt.

Men (der er næsten altid et men), de Kef højttalere jeg har købt, de spiller rigtigt godt, bare ikke særligt dybt. SVS'en siger de skal skæres ved 120hz. Når højttalerne skæres så højt, så resultere det i at subben bliver nemmere at retningsbestemme. F. eks. kan en meget dyb mandestemme godt ramme ned i subben og da subben står ovre til højre side, så høres det altså. Det gælder også andre lyde selvfølgelig. Det er der et par forskellige løsninger på. Skift højttalerne, køb en sub mere (så der er en i hver side) eller stil subben midt under billedet. Hvad der bliver løsningen ved jeg ikke helt endnu. Men jeg tænker en sub mere, når der bliver råd, og ind til da finde en løsning hvor jeg måske kan få den nuværende sub placeret midt under billedet.

Det var vist hvad der var for i dag. Når ja så har jeg købt en lille trefod til at lave målinger med Thumbs Up
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 17:55
Graf før eq

Graf efter eq

Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2013 kl. 21:34
Hej.
Nu har jeg også fået fat i en Radiosharck lydmåler. Og jeg har leget lidt med den, dog har jeg ikke testet den på min eget anlæg endnu.. Jeg har dog et spørgsmål, jeg håber du vil svarer på
Er jeg korrekt på den, når jeg indstiller weighting til A og response på slog, for at indstille højttalerne til ar ramme 75 dB, ved afspilning af forstærketens teststone?
Undtaget ved subooferen, hvor jeg skal bruge C. Da den så kan måle lavere.

Har du ellers nogen fif du har erfaret indtil videre? :)
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2013 kl. 20:43
Jeg har i går hentet en brugt Mitsubishi HC5500 projektor. Det er et sats. Den har lidt over 4 år på bagen (dog ikke været brugt de sidste par år), men har fået ok anmeldelser, da den kom frem. Den er meget støjsvag, hvilket er vigtigt for mig. Jeg står og skal flytte (IGEN Ermm) og har tænkt mig at lave en løsning med kun projektor i min kommende bolig (så tv'et er solgt). Jeg ser ikke så meget tv og regner ikke med det bliver et problem kun at have projektor, men nu kommer ideen så på en prøve. Hvis det bliver en succes, så kan den opgraderes til en bedre projektor, hvis ikke det bliver en succes, så har det ikke været det dyreste projekt og selv om det ikke er en succes som tv, så er det muligt jeg beholder den til film.

Næste projekt bliver at finde et lærred. Da det ikke bliver total kontrol på lyset, så forestiller jeg mig et kontrast gråt lærred. Jeg overvejer Projecta's høj kontrast Cinema Vision dug. Jeg syntes jeg kan læse mig frem til den er den samme som Da-Lite's Cinema Vision dug, da Projecta er et datterselskab af Da-Lite. Da-Lite's Cinema Vision får pæne ord med på vejen så vidt jeg kan læse og bliver sammenlignet med eksempelvis Stewart Firehawk hvor den dog er knap så god, men til gengæld koster den under 1/3 af Stewart lærred. Men intet er sikkert endnu, jeg venter til jeg er flyttet, så kan jeg finde ud af den størrelse der passer og i mellemtiden kan jeg undersøge nærmere og lure på brugtmarkedet.

Redigeret af Schulz - 06-April-2013 kl. 02:17
Til top
BaSsE_- Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BaSsE_- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2013 kl. 22:08
Den skal stå på C-weightning og slow, til både sub og højtalere.
BaSsE_-
Samsung - Yamaha RX-A1010 - Optoma HD20 - Pioneer BDP-150 - MED600X3D - Højtalere & Sub er Diy -
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2013 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

Hej.
Nu har jeg også fået fat i en Radiosharck lydmåler. Og jeg har leget lidt med den, dog har jeg ikke testet den på min eget anlæg endnu.. Jeg har dog et spørgsmål, jeg håber du vil svarer på
Er jeg korrekt på den, når jeg indstiller weighting til A og response på slog, for at indstille højttalerne til ar ramme 75 dB, ved afspilning af forstærketens teststone?
Undtaget ved subooferen, hvor jeg skal bruge C. Da den så kan måle lavere.

Har du ellers nogen fif du har erfaret indtil videre? :)

Sorry jeg havde ikke set din post før i dag... Jeg har gjort som Basse skriver i sit indlæg. Jeg har kun brugt det en enkelt gang, så ikke de store erfaringer. Jeg skal snart flytte og sætte tingene op igen, så skal der måles og justeres osv. Til den tid kommer der løbende indlæg om mine erfaringer Smile
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 22:11
Så fik jeg endelig et DVI til HDMI stik og lidt tid til at få tændt for den indkøbte projektor. Årsagen til DVI til HDMI er at der fulgte et 10m supra HDMI til DVI kabel med, så i første omgang var det noget billigere at købe et adapter stik, hvis kablet viser sig ikke at være langt nok, så må jeg jo købe et nyt. Jeg flytter om ca 3 uger, så en endelig opstilling vides der først noget om senere. En hurtig opstilling her til aften var meget vellykket. Det var en kort test på en hvis væg med 2,5-3 meters afstand. Projektoren er meget støjsvag, den kan godt høres når man sidder lige ved siden af, mit gæt er den ikke kan høres når man sidder 1-1,5 meter under den. Billedet var under omstændighederne godt og i hvert fald godkendt. Lampen har kørt ca 3600 timer, men på den korte afstand var billedet som sagt fint. Hvorvidt der er lys nok når afstanden bliver 4 meter og billedet væsentligt større, det må tiden vise. Om ikke andet så må lampen jo skiftes og der er desuden også mulighed for at køre standart mode i stedet for low, så det skal nok blive godt. Nu ser jeg bare frem til at flytte og få sat den korrekt op, og derefter skal jeg finde et passende lærred. Her er jeg meget i tvivl. Når projektoren er sat op, så må jeg kigge på omstændighederne, og så er der vist ikke andet for end at tale med en fagmand og evt. få fat i nogen lærredsprøver og så se hvad der er bedst (inden for min økonomiske formåen Wink).
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2013 kl. 20:52
Så kom der lidt nyt hjem i fuglekassen. Jeg har solgt min Oppo BDP-83. I stedet har jeg købt en Panasonic DMR-BCT735EG. Jeg har længe gået og kigget efter en ordenlig tv løsning til mit projektor setup. Jeg var tæt på at købe Panasonic DMR-BCT720, men så denne til salg her på recordere og så var det bare at springe på. Jeg forventer den fungerer bedre og har bedre billede en min nuværende løsning med en Triax modtager og så har jeg fået en 3D blu-ray afspiller, harddisk optager med mulighed for at brænde det optaget ned på skiver med i en og samme kasse. Jeg vender tilbage når jeg har fået sat den til og kigget lidt på sagerne.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 17:42
Så er der bestilt et 104" Euroscreen ReAct 2.1 i en frame Vision light ramme med veltex, ca. 14 dages leveringstid....venter spændt Smile

Min harddisk optager er et super køb. Billedet er super og væsentligt bedre end med min triax modtager. Kanalskift går hurtigt. Jeg har ikke benyttet optagefunktionen endnu (det havde jeg heller ikke regnet med), men jeg har hentet Diga app'en som gør det muligt at sætte optageren til at optage selv om man ikke er hjemme. Med den app kan man også streame til sin tlf eller tablet i hjemmet. Jeg har haft det oppe at købe og set tv på tlf., men desværre crasher min router de fleste gange jeg har prøvet. Den smider alt af og genstarter, så jeg skal have fundet fejlen. Det er ellers super smart og vil gøre at jeg ikke behøver fyre op under projektoren hvis jeg bare lige skal se/høre lidt nyheder i baggrunden eller lignende.

Edit: Billeder vil jeg se om ikke jeg kan tage når lærredet er modtaget og sat op Thumbs Up

Redigeret af Schulz - 06-September-2013 kl. 17:58
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2015 kl. 23:07
Efter et mindre sidespring med noget Sonos er jeg på vej tilbage i kampen...kampen om at få samlet en hjemmebio igen.

Jeg har mit lærred, projektor og hdd optager tilbage fra tidligere og har i sidste uge købt en Onkyo TX-NR809. I løbet af denne uge modtager jeg et sæt XTZ 95.22. Herefter går jagten ind på en subwoofer. Jeg har kig på enten XTZ SUB1x12 fra deres cinema serie eller Earthquake minime P10 eller P12. P12 er egentlig lidt over budget...ved sku ik helt hvad jeg skal vælge for en....?? Planen er at der på sigt skal være 2 subs. Den øvrige plan er pt. at samle XTZ cinema serien.

Har lagt lidt billeder op på side 1
Til top

Besvar Besvar Side  <1 789

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu