|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Jeg vil på én gang rose dig for at gå i gang allerede nu, og samtidig sige at det ikke rigtigt kan betale sig at lægge dig fast på bestemte modeller, eftersom der alligevel er kommet nye til den tid. Så du skal mere gå efter de overordnede linier, end spore dig ind på specifikt udstyr. Dvs. sådan noget som at finde ud af hvor stort rummet skal være, hvilken type højttalere der i givet fald skal til at fylde rummet (skal det være 100% bio, eller også til musik), skal det være fastramme eller rulle (fastramme er at anbefale til et rum dedikeret til bio), og - ikke mindst - hvor stor en del af budgettet er du villig til at bruge på "alt det udenom": Kalibrering, uni-remote, maling, akustik-modificering osv. Resultatet af en 50.000,-s investering kan være _meget_ forskelligt, alt efter hvor godt det implementeres, og ofte er det ganske små ting der skal til for at løfte helheden markant. Eksempelvis, så står der udstyr for omkring 200.000,- i mit demo-rum i øjeblikket, men dét der får mange til at sige "årh, hvaaad", er noget så simpelt som fjernbetjening af lyset, hvilket kostede 400,-... Det samme gælder universal-fjernbetjeningen, mange ser det som et nødvendigt onde, men rigtigt udført kan det løfte systemet fra at være for 50.000,- udstyr proppet ned i en kælder, til at være en helstøbt hjemmebiograf. Redigeret af AV Precision - 10-Maj-2008 kl. 19:13 |
||
![]() |
||
Asklepios ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4342 |
![]() |
|
Ikke for at stjæle tråden...
![]() Men findes der konevenlige, enkelte akustikløsninger som (hurtigt?) kan smides op i en stuebio? For jeg kunne godt tænke mig at få strammet gevaldigt op på den del herhjemme!! ![]() Redigeret af Asklepios - 10-Maj-2008 kl. 19:24 |
||
De bedste hilsner
Simon B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash) Atlas Cables |
||
![]() |
||
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
![]() |
|
Fastaudio er det bedste jeg kan komme i tanke om: http://www.fastaudio.com/INT/absorber600.html De har masse af forskellig absorbers til forskellige formål. |
||
![]() |
||
farmand4real ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 72 |
![]() |
|
Havde et kæmpe akustikproblem hjemme i vores stue/køkkenalrum (alm. samtale næsten en belastning) fik så fat i nogle plader fra Rockfon, som hedder "Sonar C" de bliver normalt brugt som akustikloft, men de kan også sættes op på væggen. Der skal bare være ca. 2 cm luft mellem væg og plader. de er hvide og måler (hvistnok) 50x50. er pakket med 10 stk i en pakke. satte dem i to felter a´2x2 og 2x3 plader. Brugte alm. forskallingsbrædder som afstand mal dem hvide på kanten og sæt dem på højkant ca 10 cm inde, så er det sku helt dekorativt Hvilken lettelse, de 10 plader gjorde en verden til forskel for os, og var yderst prisvenlige |
||
![]() |
||
Bergur ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Februar-2008 Status: Offline Point: 36 |
![]() |
|
Tusind tak for svarene Ironman- dit setup ser fandme lækkert ud! Men som Av-p også siger er det nok dumt at sætte sig helt fast på modellerne nu. Har i hvertfald fået bekræftet at det kan gøres til ca de penge. Skulle det blive markant bedre af at smide 60 istedet så må jeg jo bare spare lidt mere op først Av-P meget af det du skriver er sort snak som jeg lige må sætte mig ind i, utroligt spændende hvor meget de små detaljer betyder for en fuldendt oplevelse! |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Du spørger bare løs om de ting der skal uddybes... |
||
![]() |
||
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
![]() |
|
Hvor købte du dem henne? |
||
![]() |
||
Bergur ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Februar-2008 Status: Offline Point: 36 |
![]() |
|
Fatramme eller rulle
![]() |
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
de fleste byggemarkeder kan bestille dem.. Det kan iøvrigt anbefales hvis man gerne vil lave et mere neutralt setup at købe en perforeret plade, det har vi lavet på min virksomhed, modulerne endte op med en dæmpningsgrad på næsten 93% også kan man få pladerne lavet i forskellige farver så det passer hvis det er til kælder.. iøvrigt brandsikkert. Vi købte pladerne her lakeret i hvid og samlede selv modulerne noget billigere end de kunne købes til færdigt, Rockfonen fik vi fra det lokale byggemarked vi lavede vel 80 moduler i 1,5mtr bredde og 3 mtr højde og tror vi endte med at materialeprisen pr modul var omkring 1600-2000 kr stykket.. men det var osse store. edit men måske et par af deres "opslagstavler" med indbygget støjdæmpning kan anvendes i mindre skala ellers er der den billige løsning med noget Ikalon 135 (pdf) også op på væggende... det er støjdæmpning der vil noget.. også noget sort stof henover, det virker iøvrigt også dæmpende i forhold til støj til naboer og andre rum fordi materialet i modsætning til rockfon er meget "tæt"... det sorte lydhul Redigeret af rhsin - 13-Maj-2008 kl. 15:36 |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
|
Fastramme lærreder er ligesom malerier, med en fast ramme omkring lærredet. De hænger sådan på væggen. Rulle er lærreder med oprul, som et rullegardin. Fastramme er billigst - og oftest også bedst da lærredet hænger stramt uden at krølle / folde. Til gengæld er det ikke så pænt i en stue, her ser det bedre ud at lærredet kan rulles ned når det skal bruges og væk når det ikke skal bruges. Det findes en speciel type lærreder med rul, som ikke krøller / folder. De hedder tab-tension, og har en mekanisme så lærredsdugen sidder i spænd når det er rullet helt ned. /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
||
![]() |
|
Aha tak
![]() |
||
![]() |
||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
|
Mit er 2.5m bredt og jeg sidder 3.5-4 meter fra. Personligt syntes jeg godt det kunne være større uden at det ville genere mig. Jeg ville ikke have noget problem med 3-3.5 hvis jeg havde plads til det - husk dog at tænke over hvor højt du har til loftet - for der skal jo også være plads i højden. Redigeret af hedberg - 13-Maj-2008 kl. 18:35 |
||
Med venlig hilsen,
Thomas |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |