recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio for 50 KKr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmebio for 50 KKr

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Bergur Bergur skrev:

Inden for et års tid regner jeg med at købe hus- En bungalow af en slags så et helt rum i kælderen kan dedikeres til bio.Hvad ville i foreslå af grej hvis vi ligger på ca 50.000?

Jeg vil på én gang rose dig for at gå i gang allerede nu, og samtidig sige at det ikke rigtigt kan betale sig at lægge dig fast på bestemte modeller, eftersom der alligevel er kommet nye til den tid. Så du skal mere gå efter de overordnede linier, end spore dig ind på specifikt udstyr. Dvs. sådan noget som at finde ud af hvor stort rummet skal være, hvilken type højttalere der i givet fald skal til at fylde rummet (skal det være 100% bio, eller også til musik), skal det være fastramme eller rulle (fastramme er at anbefale til et rum dedikeret til bio), og - ikke mindst - hvor stor en del af budgettet er du villig til at bruge på "alt det udenom": Kalibrering, uni-remote, maling, akustik-modificering osv. Resultatet af en 50.000,-s investering kan være _meget_ forskelligt, alt efter hvor godt det implementeres, og ofte er det ganske små ting der skal til for at løfte helheden markant. Eksempelvis, så står der udstyr for omkring 200.000,- i mit demo-rum i øjeblikket, men dét der får mange til at sige "årh, hvaaad", er noget så simpelt som fjernbetjening af lyset, hvilket kostede 400,-... Det samme gælder universal-fjernbetjeningen, mange ser det som et nødvendigt onde, men rigtigt udført kan det løfte systemet fra at være for 50.000,- udstyr proppet ned i en kælder, til at være en helstøbt hjemmebiograf.



Redigeret af AV Precision - 10-Maj-2008 kl. 19:13
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 19:24
Ikke for at stjæle tråden...
Men findes der konevenlige, enkelte akustikløsninger som (hurtigt?) kan smides op i en stuebio?
For jeg kunne godt tænke mig at få strammet gevaldigt op på den del herhjemme!!

Redigeret af Asklepios - 10-Maj-2008 kl. 19:24
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 10:03

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Men findes der konevenlige, enkelte akustikløsninger som (hurtigt?) kan smides op i en stuebio?

Fastaudio er det bedste jeg kan komme i tanke om:

http://www.fastaudio.com/INT/absorber600.html

De har masse af forskellig absorbers til forskellige formål.

Til top
farmand4real Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Men findes der konevenlige, enkelte akustikløsninger som (hurtigt?) kan smides op i en stuebio?

Fastaudio er det bedste jeg kan komme i tanke om:

http://www.fastaudio.com/INT/absorber600.html

De har masse af forskellig absorbers til forskellige formål.

Havde et kæmpe akustikproblem hjemme i vores stue/køkkenalrum (alm. samtale næsten en belastning)

fik så fat i nogle plader fra Rockfon, som hedder "Sonar C" de bliver normalt brugt som akustikloft, men de kan også sættes op på væggen. Der skal bare være ca. 2 cm luft mellem væg og plader. de er hvide og måler (hvistnok) 50x50. er pakket med 10 stk i en pakke. satte dem i to felter a´2x2 og 2x3 plader. Brugte alm. forskallingsbrædder som afstand mal dem hvide på kanten og sæt dem på højkant ca 10 cm inde, så er det sku helt dekorativt 

Hvilken lettelse, de 10 plader gjorde en verden til forskel for os, og var yderst prisvenlige .

Til top
Bergur Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 21:12

Tusind tak for svarene Og undskyld mit sene svar, har været i sommerhus.

Ironman- dit setup ser fandme lækkert ud! Men som Av-p også siger er det nok dumt at sætte sig helt fast på modellerne nu. Har i hvertfald fået bekræftet at det kan gøres til ca de penge. Skulle det blive markant bedre af at smide 60 istedet så må jeg jo bare spare lidt mere op først

Av-P meget af det du skriver er sort snak som jeg lige må sætte mig ind i, utroligt spændende hvor meget de små detaljer betyder for en fuldendt oplevelse!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Bergur Bergur skrev:

Av-P meget af det du skriver er sort snak som jeg lige må sætte mig ind i, utroligt spændende hvor meget de små detaljer betyder for en fuldendt oplevelse!

Du spørger bare løs om de ting der skal uddybes...  Men jeg vil gå så langt som at sige at i dén prisklasse du kigger i, er dét at vælge det rigtige udstyr 50%, at udnytte udstyret rigtigt er de sidste 50%. Ikke dermed sagt at du kun skal bruge 50% af budgettet på hardware, slet ikke, men hvis vi siger at du ved at afsætte 10-15% af budgettet på korrekt opsætning og ordentlige forhold for udsytet, og at dette betyder 50% af ydelsen, så siger det jo noget om hvor dumt det er at spare dette væk. Især fordi meget af det slet ikke koster ekstra, men er et simpelt spørgsmål om at gøre tingene rigtigt - placering af højttalere, farven på væggene osv koster ikke mere at gøre rigtigt, end at gøre forkert.

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 12:32

Oprindeligt skrevet af farmand4real farmand4real skrev:

fik så fat i nogle plader fra Rockfon, som hedder "Sonar C"

Hvor købte du dem henne?

Til top
Bergur Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 15:06
Fatramme eller rulle  Hvad betyder det?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Oprindeligt skrevet af farmand4real farmand4real skrev:

fik så fat i nogle plader fra Rockfon, som hedder "Sonar C"

Hvor købte du dem henne?

de fleste byggemarkeder kan bestille dem..

Det kan iøvrigt anbefales hvis man gerne vil lave et mere neutralt setup at købe en perforeret plade, det har vi lavet på min virksomhed, modulerne endte op med en dæmpningsgrad på næsten 93% også kan man få pladerne lavet i forskellige farver så det passer hvis det er til kælder.. iøvrigt brandsikkert.

Vi købte pladerne her lakeret i hvid og samlede selv modulerne noget billigere end de kunne købes til færdigt, Rockfonen fik vi fra det lokale byggemarked vi lavede vel 80 moduler i 1,5mtr bredde og 3 mtr højde og tror vi endte med at materialeprisen pr modul var omkring 1600-2000 kr stykket.. men det var osse store.

edit men måske et par af deres "opslagstavler" med indbygget støjdæmpning kan anvendes i mindre skala

ellers er der den billige løsning med noget Ikalon 135 (pdf) også op på væggende... det er støjdæmpning der vil noget.. også noget sort stof henover, det virker iøvrigt også dæmpende i forhold til støj til naboer og andre rum fordi materialet i modsætning til rockfon er meget "tæt"... det sorte lydhul



Redigeret af rhsin - 13-Maj-2008 kl. 15:36
Mvh

René
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 16:55

Oprindeligt skrevet af Bergur Bergur skrev:

Fatramme eller rulle  Hvad betyder det?

Fastramme lærreder er ligesom malerier, med en fast ramme omkring lærredet. De hænger sådan på væggen.

Rulle er lærreder med oprul, som et rullegardin.

Fastramme er billigst - og oftest også bedst da lærredet hænger stramt uden at krølle / folde. Til gengæld er det ikke så pænt i en stue, her ser det bedre ud at lærredet kan rulles ned når det skal bruges og væk når det ikke skal bruges.

Det findes en speciel type lærreder med rul, som ikke krøller / folder. De hedder tab-tension, og har en mekanisme så lærredsdugen sidder i spænd når det er rullet helt ned.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bergur Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 18:04
Aha tak Skal selvf have fastramme så! Hvis vi snakker ca 20kvm kvadratisk rum, hvor stort et lærred skal man så købe?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 18:35

Oprindeligt skrevet af Bergur Bergur skrev:

Aha tak Skal selvf have fastramme så! Hvis vi snakker ca 20kvm kvadratisk rum, hvor stort et lærred skal man så købe?

Mit er 2.5m bredt og jeg sidder 3.5-4 meter fra. Personligt syntes jeg godt det kunne være større uden at det ville genere mig. Jeg ville ikke have noget problem med 3-3.5 hvis jeg havde plads til det - husk dog at tænke over hvor højt du har til loftet - for der skal jo også være plads i højden.



Redigeret af hedberg - 13-Maj-2008 kl. 18:35
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu