recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio til små penge
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmebio til små penge

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Elmariachi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebio til små penge
    Sendt: 13-Marts-2011 kl. 22:00
Hej alle, nu har jeg et stykke tid fulgt med her på siden, og luret på folks forskellige setups.
Jeg har altid gerne villet have en ordentlig hjemmebio, men desvære har jeg ikke plads til at afse et helt rum kun til dette formål. Endvidere er finanserne heller ikke til det helt store setup.

Nu er det så så heldigt at vi skal have renoveret stuen, og kæresten har i den forbindelse givet mig frie hænder (næsten) hehe, til at indrette den ene ende af stuen til bio.

Vores nuværende tv setup består af:
Sony Bravia 50" bagprojection
Samsung HT-Txq120 Surround
Envivo Full HD media player
LG bluray afspiller

Endvidere har vi en ACER P1100 projector i 800x600 som vi ser på direkte på væggen hvis filmene skal være lidt større. 800x600 er jo ikke ideelt, men den projicere faktisk et helt hæderligt billede.

Planen er så nu at stuen skal males flødefarvet, og den gavlvæg hvor filmkiggeriet skal foregå vil blive malet sort. endvidere vil der blive lagt et mørkegråt tæppe på i hele stuen.
Sony braviaet bliver forvist til soveværelset, da kæresten længe har været ked af at have den store kasse stående i stuen, og det bliver så erstattet af en hvidmalet MDF plade i 16:9 format på 96", hvor vi i første omgang vil benytte ACER projectoren, som der som sagt levere et udmærket billede sålænge kilden er dvd eller bluray. Med tiden skal vi have en HD projector, men lige nu skal vi spare på pengene.
Samsung Anlægget har hidtil været monteret på standere, men for at få et pænere og mere rytteligt rum vil højtalerne nu komme op at hænge på væggen, og alt hvad der hedder ledninger og kabler vil blive trukket i kabelskjulere langs panelerne.

Det var så lidt om hvad der vil komme til at foregå, projektet starter i morgen med at jeg skal have muret en dør fra gangen til stuen til.

Der vil løbende komme billeder op som projektet skrider frem.

Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2011 kl. 23:18
Hejsa
Det lyder da rimeligt fornuftigt.
Jeg mener at til filmbrug, altså ikke fjernsynskiggeri, udover film via fjernsynskanalerne, så er en 1:2,35 opsætning at foretrække.
Og det er dyrt - medmindre man gør det billigt   
Hvis I anskaffer jer et hvidt lærred i 1:2,35 og bruger projektorens zoom, hvis I undtagelsesvis skal se "ikke film" i stuen. Så kan I få en subjektiv forbedring af billedet, simpelthen fordi I slipper for den grålige bjælke i bund og top af billedrammen - med en sort bagvæg og evt. lidt velour-agtigt stof kan I fjerne det lys, projektoren kaster udenfor lærredet.
Har faktisk talt med Otto J om en sådan løsning - uden at han egentligt sagde mig imod.
I kan selvfølgelig også male en mdf plane i nævnte format; men overvej lige om I skal se andet end film i 1:2,35 cinemascope på projektoren.
At afmaske "bjælkerne" i top og bund vil give en forbedring af den opfattede billedkvalitet.
Mht. undertekster, så vil det give problemer; men måske I kan undvære dem, ellers er der enkelte afspillere (Oppo BD-83, kan nok snart købes brugt), der kan flytte teksterne op i billedfeltet.

God fornøjelse

Redigeret af FNørd - 13-Marts-2011 kl. 23:20
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2011 kl. 08:00
Mange tak for kommentaren FNørd. det er et rigtigt godt forslag med hensyn til kun at se film, men da tv'et ryger i soveværelset, og kæresten ser pænt meget tv så er vi nødt til at holde det i 16:9 Smile
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 21:57

Så fik jeg endelig tid til lidt billeder. de første 2 billeder viser rummet efter jeg havde fået muren døren til gangen til, og rummet står klar til at gå i gang.

De næste billeder viser så den færdige stue, (mangler kun enkelte småting)

Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 22:16
Ser godt ud. Hvis det var mig, så havde jeg malet kabelbakkerne i samme farve som væggen, så de ikke skiller sig så meget ud.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1760
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 13:04
Hvis det var mig havde jeg også malet kabelbakkerne i samme farve som væggen. Ser ellers godt ud.
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 01:48
Som RuneH skrive så ville jeg nok også male kablebakkerne. 
Måske endda tage de to lysestager ned, da de 'ødelægger' helhedsindtrykket efter min bog. 

Ellers er der ikke så meget at sige. Thumbs Up
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 10:37
Det ser rigtigt nydeligt ud. Kan I få det mørkt nok til almindeligt tv kiggeri? 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 12:26
Det er flot lavet med den mørke væg som baggrund. Og jeg er enig med de øvrige om at du skal finde et andet sted til lysestagerne, og så lige gi' kabelbakkerne lidt af vægfarven. Så er det bare perfekt Wink
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 21:17
Takker for indsparkene. Det med at male kabelbakkerne var min plan fra starten, men kæresten syntes de var pænere i hvid. Her til morgen malede jeg dem så alligevel :). Lysestagerne er dog nødt til at blive hængende for husfredens skyld. Her er så lige et billede

med hensyn til mørklægningen, så er der monteret mørklægningsgardiner så det er muligt at se tv hele døgnet. Projektoren er derudover rimeligt lysstærk, og kræver derfor ikke fuldstændig mørklægning.

Redigeret af Elmariachi - 27-Marts-2011 kl. 21:20
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 21:23
Meget bedre!Tongue Nu ses lysestagerne vel heller ikke så meget når rummet er mørkelagt til film...
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 23:04
Uanset hvad din kæreste siger, så hjalp det med sorte kabelbakker.. Til gengæld forstår jeg ikke helt modstanden over lysestagerne, jeg synes de er både stilfulde og passer fint ind.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu