recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmebrændte DVD kan ikke læses!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Boghandleren Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebrændte DVD kan ikke læses!
    Sendt: 19-Maj-2009 kl. 20:33

I lange tider har jeg regelmæssigt brændt DVD'er med film, som - for de flestes vedkommende - udmærket kan ses på min DVD-afspiller.

Men nu vil jeg køre dem allesammen over på en kæmpestor harddisk, så tilgangen bliver nemmere.

Men ak! Næsten alle mine hjemmelavede DVD'er kan computeren ikke læse! Og det er endda den samme computer som har lavet dem.

Jeg har godt nok også en ny PC, som kører Vista, og den kan heller ikke læse dem.

Har I nogen erfaring med sådanne ting?

Findes der evt. et "topkvalitets-drev" som kan læse alt muligt, inklusive "ulæselige" DVD'er?

Findes der programmer som kan læse DVD'er og danne læsbare filer, selv om der er fejl på skiverne?

Har nogen et godt råd?

(Jeg har indtil videre prøvet med DVDShrink og DVDFab 5)

Venlig hilsen
Mads 'Boghandleren' Aggerholm
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10515
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 21:48

Jeg tror ikke det er hardwaren der er noget galt  med , men derimod softwaren. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken software du forsøger at afspille filmene med, og hvilken fejlmelding du får. Windows Media Player understøtter jo ikke fra fødslen afspilning af DVD. Dertil kræves der også en MPEG2 decoder, som er indbygget i enhver software DVD afspiller som f.eks. PowerDVD eller WinDVD.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
j_skib Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2005
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:58
Hej Mads.

Jeg har læst med på ingeniørdebat.dk også, men jeg har ikke meget at byde med.
Kan du "se" filerne på DVD-skiven med stifinder? og har du prøvet at kopiere filer direkte
med at Ctrl+C og indsætte filer igen med Ctrl+V (den normale kopifunktion i stifinder)?
Jeg har 2 DVD-drev i PC'en, hvoraf Plextor drevet er bedst til at læse dårlige skiver.
Hvis du bor i nærheden af Herning, kunne jeg evt prøve en af dine skiver.

Venlig hilsen
Jørgen.

Redigeret af j_skib - 19-Maj-2009 kl. 23:07
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg tror ikke det er hardwaren der er noget galt  med , men derimod softwaren. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken software du forsøger at afspille filmene med, og hvilken fejlmelding du får. Windows Media Player understøtter jo ikke fra fødslen afspilning af DVD. Dertil kræves der også en MPEG2 decoder, som er indbygget i enhver software DVD afspiller som f.eks. PowerDVD eller WinDVD.

Flemming

Hej Flemming,

Jeg prøver egentlig ikke at afspille filmene på computeren, jeg prøver bare at kopiere (rippe) dem over på min harddisk.

Dertil har jeg indtil videre brugt DVDShrink (til købe-dvd'er) og DVDFab 5 til de hjemmebrændte. Den har klaret nogle af dem, men langt fra alle.

Venlig hilsen
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 07:44

Oprindeligt skrevet af j_skib j_skib skrev:

Hej Mads.

Jeg har læst med på ingeniørdebat.dk også, men jeg har ikke meget at byde med.
Kan du "se" filerne på DVD-skiven med stifinder? og har du prøvet at kopiere filer direkte
med at Ctrl+C og indsætte filer igen med Ctrl+V (den normale kopifunktion i stifinder)?
Jeg har 2 DVD-drev i PC'en, hvoraf Plextor drevet er bedst til at læse dårlige skiver.
Hvis du bor i nærheden af Herning, kunne jeg evt prøve en af dine skiver.

Venlig hilsen
Jørgen.

Hej Jørgen,

Ja, den er længe om at starte op, men som regel kan jeg se alle filerne i stifinder. Jeg kan også kopiere de fleste af dem uden problemer, men der er altid en enkelt som giver fejl - "Cyklisk redundanscheck" tror jeg er den oftest forekommende.

Tak for tilbudet mht. Herning, men det er lige langt nok væk fra nordsjælland hvor jeg bor.

Venlig hilsen
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10515
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 08:50

Prøv med programmet Isobuster. Det fungerer med langt de fleste skiver, som DVD drevet har problemer med at læse. Har selv haft held til at kopiere flere ridsede og fedtede skiver med dette program.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2009 kl. 11:42

Hej Flemming,

Tak for rådet, det er prøvet nu.

Desværre kører den fast når den når til en fejl: Et billede popper op ved f.eks. 43% og beder mig tage stilling til hvad der skal gøres ved fejl.

Så beder jeg den om at erstatte fejl med nuller, og så bliver den ellers stående ved 43 %.

Det virker som om der på skiverne er en eller anden lille klynge fejl, som simpelthed ikke kan "kommes uden om".

Besynderligt nok kan de fleste godt afspilles i min almindelige DVD-afspiller...

Venlig hilsen
Til top
j_skib Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2005
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2009 kl. 19:37
Hej Mads.

Der var engang, jeg havde samme problem med en DVD indspillet på min gamle Philips optager (noget ustabilt skidt). Jeg valgte at afspille optagelsen på en af de billige afspillere, og så optage fra denne afspilning. Den nye optagelse er tydelig ringere end org, men jeg fik mit lille klip hentet ud (musik-video). På den måde kan der måske reddes lidt af DVD'erne, men med betydelig kvalitetstab.

Jeg vil i øvrigt anbefale, at du gemmer alle optagelserne på 2 forskellige HDD'er. Så har du en ekstra sikkerhedskopi, du kan placere uden for bopælen. Det er nu godtnok noget bøvl at holde HDD nr2 opdateret, da den skal hentes, kopieres over på og bringes uden for bopælen igen.
På mine 2 HDD'er har jeg så også gemt alle familiebillederne, så de også er sikret.

Skriver du hvordan det går, måske finde du de vise sten.

Venlig hilsen
Jørgen.
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2009 kl. 19:40
DVD brændere kan blive slidt, selv plextor Eller skiverne er for dårlige, måske det er det?
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2009 kl. 20:23

Prøv at læse nogen af de problematiske DVD'ere i f.eks. et LiteOn drev, som er i blandt de bedste til at læse problematiske DVD skiver. Ellers prøv hvad dine venner eller familie har af drev, for at finde noget der duer.

Det er begrænset, hvad du kan opnå med software, hvis din hardware ikke kan læse disken.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu