recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebygget NAS Hardware
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmebygget NAS Hardware

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
VestDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Juni-2010
Sted: Danmark , Odens
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebygget NAS Hardware
    Sendt: 03-Juni-2011 kl. 18:22
Hej
Jeg er igang med at lave min egen NAS server, da jeg ikke syntes at jeg kan få en færdig løsning til fornuftige priser iforhold til at lave en selv.

De løsninger som jeg har kigget på er Synology 411+, 411+II samt Qnap 439Pro II+ samt 419p+
Altså en 4 disk løsning, lige nu er prisen fra ca. 3500 ,- og op til 5-6000 for den løsning jeg helst vil have.

Så jeg er begyndt at kigge på hvad det ville koste at lave min egen NAS server som kan køre Windows Server eller Windows 7, således at jeg kan komme til at afvikle Plex Media Server på min NAS, og derfor bruge mit LG tv med indbygget Plex client i stuen og LG St-600 til soveværelset.
En af de fordele jeg kan se ved at vælge en hjemmelavet løsning er også at den er mere fleksible til andre kommende projekter såsom 
Sonos
Video overvågning
Download server

Jeg ved godt at Synology og Qnap kan nogen af disse ting, men det er ikke alt de kan uden at rode med det i flere timer, hvor imod at det virker mere lige til at installere det på min hjemmelavet NAS og det der efter virker.

Jeg har kigget på følgende hardware
< ="utf-8">ASUS E35M1-I Deluxe - http://www.asus.dk/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I/#specifications
Jeg har allerede 4 stk 2 TB Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB, som jeg ønsker at bruge i denne løsning. 
Jeg er usikker på hvilken strømforsygning jeg skal bruge for at få en så støjsvag og økonomisk maskine som muligt ?

Hvad er folks erfaringer med at bruge Windows som NAS server?

Jeg skal kunne tilgå den med følgende
Ipad , Iphone , Android , Windows phone 7 , Mac min , Imac samt windows xp. 

Hvilken software vil i anbefale til DLNA? Det skal kunne håndtere MKV, Avi osv.

Jeg har idag en Synology 209+II som kommer til at køre som ren backup maskine, jeg kender udemærket til Synologys styresystem, og det irretere mig grænseløst at jeg skal have 2 maskiner tændt for at kunne
 streame film til mit tv ( Nu synology og Mac mini )

Er der andre ting jeg skal tænke på ved sådan en omgang

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 21:16
Jeg skulle lige til at skrive en længere smøre til dig om min løsning herhjemme, men så læste jeg lige afsnit og kom lidt i tvivl om hvad du mente... 
"Jeg har idag en Synology 209+II som kommer til at køre som ren backup maskine, jeg kender udemærket til Synologys styresystem, og det irretere mig grænseløst at jeg skal have 2 maskiner tændt for at kunne
 streame film til mit tv ( Nu synology og Mac mini )"
Betyder det at du har planer om at bruge din hjemmebyggede NAS som HTPC også, for så skal jeg lige finde noget andet hardware til formålet?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2011 kl. 18:23
VEstDK - tror lige du skal have fundet ud af hvad de forskellige ting betyder - en NAS betyder "network attached storage" hvilket betyder lagerplads på nettet. intet andet - der er ikke tale om hjemmeteater eller noget som helst. det du umiddelbart tænker på er en helt alm pc som alle kan tilgå - MEN du vil nogle ting som ikke kan lade sig gøre - blandt andet med at samtlige enheder skal kunne se de samme videofiler - og dem har du så liggende i mkv format som ikke ligefrem elskes af dlna konsortiet. - ud over det - har man HD-materiale  så skal de reencodes on the fly til diverse håndholdte enheder hvilket absolut kræver en hel del mere kraft end bare lige en gnallet cpu, men derimod en fullblown cpu med en del kræfter hvis det skal kunne gøres realtime!

Men jeg kunne til gengæld godt lide at vide hvad det er der tager så lang tid i syn's og qnaps software at sætte op men som du mener bare vil spille på din hjemmebryggede maskine? umiddelbart kender jeg ikke nogen som helst funktioner som kan gøres bare lige vupti uden at der skal fifles og synology og qnap har jo rent faktisk lavet det meste for dig - men det kunne være interessant at vide hvad det er for noget software du har tænkt dig at bruge siden det bare spiller ud af kassen.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2011 kl. 19:24

Det er jo meget fikst med indbygget Plex klient i tv'et - tænk hvis man kunne bygge sin MP eller DVBViewer klient ind i tv'et - groooooovy Big smile

Jeg synes helt sikkert at et skifte fra en næsten(kun næsten, da den jo kan alt muligt andet) dedikeret NAS som en synology, til en windows server, er det rigtige skridt, hvis man har bare en smule ekstra ønsker til funktionalitet. Lige nu har jeg faktisk både en Synology og en Windows server kørende samtidig - det er jo ikke ligefrem optimalt.

Nå, men et udtryk som DLNA får det til at krybe ned ad ryggen på mig, fordi det er så veludviklet som...... SKOD !

Her synes jeg hellere du skulle holde ved din mac mini som klient, eller noget andet som kan bruges som en "tynd" klient. Med Plex'en i LG'en, vil du altid være underlagt diverse restriktioner af en eller anden art som LG dikterer.

Det undrer mig egentlig at du ikke har nævnt en Windows Home Server ?

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
martinjo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-Maj-2011
Sted: Kolding
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2011 kl. 19:49
Jeg vil anbefale dig at købe et I3 setup istedet, det er minimum hvad forskellen på strømforbruget er og så får du mange flere heste :)

og du kan få board med 6 stk sata og til samme pris som de 1700kr og self på samme bundkort faktor mini itx

Micro Atx formfaktor

og så en I3 cpu de koster omkring 700 husk LGA1155 Socket cpu
Til top
markchr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-Maj-2011
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2011 kl. 21:50
En anden mulighed er en AMD fusion processor. F.eks. denne:

Den er ikke lige så kraftig som en i3, men kan fint køre windows og bruger kun 13 watt strøm i idle hvilket svarer til ca. 18 kr. pr. måned. Ikke helt skidt :-) 
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2011 kl. 22:22
8gb ram er spild af penge. Har plex ikke en upnp dlna streaming server indbygget?

Forstår heller ikke hvorfor du med din nuværende løsning skal have din mac mini tændt. Kan du plex  på lg kun afspille dlna kilder eller?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu