recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebygget nas med lavt strømforbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebygget nas med lavt strømforbrug

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebygget nas med lavt strømforbrug
    Sendt: 09-Januar-2021 kl. 10:00
Da min Qnap TS-269L er ved at nå EOL, er jeg på udkig efter en ny løsning. Da jeg har fået noget Linux erfaring igennem tiden, har jeg mod på selv at bygge en nas server. Mit primære fokus har været at finde en løsning med så lavt et strømforbrug som muligt. Min Qnap bruger mellem 16w og 25w.

Den primære brug vil være som filserver, men jeg vil gerne have mulighed for også at kunne bruge den til andre opgaver, såsom kamera overvågning o.l. Jeg har derfor kigget på en RPI 4 eller en Rock PI 4 sammen med en Penta SATA hat med 4 sata porte.

Er der i praksis nogen forskel hastighedsmæssigt mellem board og sata om der bruges usb3 (RPI) eller pcie (Rock PI)?
Er der nogen andet som taler for den ene løsning frem for den anden?

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 10:04
PCI express er hurtigere end usb3.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Mit primære fokus har været at finde en løsning med så lavt et strømforbrug som muligt. Min Qnap bruger mellem 16w og 25w.

Hej.

AMD's Lisa Su holder January 12, 11:00 AM-12:00 PM EST / 18:00 Dansk Tid sin virtuelle Keynote på CES 2021.
Det forventes at hun kommer med flere nyheder. Det vides ikke om de kommende Ryzen Cezanne U APU'er med et strømforbrug 10-25W bliver nævnt. Men de´bliver noget at det kraftigste man kan få, med lavt strømforbrug. 
Her er en tabel:



Hilsen Carsten.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 11:55
Hardkernel har lavet en odroid HC4 - et C4 System on Chip - og så kan du ellers få det med eller uden "kasse" - da de har lavet et bundle med en "dock" i plastik hvor der kan sidde 2 3,5" diske fx.

Men ellers er en CM4 (computemodule med rpi4) med det nye add-on Board og en pcie x1 sata controller en mulighed. Så vidt jeg husker er der rent faktisk en openmediavault løsning til den - se Jeff Geerling på YT https://www.youtube.com/watch?v=oWev1THtA04
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Men ellers er en CM4 (computemodule med rpi4) med det nye add-on Board og en pcie x1 sata controller en mulighed. Så vidt jeg husker er der rent faktisk en openmediavault løsning til den - se Jeff Geerling på YT https://www.youtube.com/watch?v=oWev1THtA04

Det er fra Jeffs YT jeg har fået idéen, men som jeg læser det, så bliver sata kortet ekstremt varmt. Ud fra de test han har lavet, nærmer det sig 92 grader. https://github.com/geerlingguy/raspberry-pi-pcie-devices/issues/1#issuecomment-725033001. Det virker ikke sundt for kortet eller omgivelserne?


Redigeret af kharder - 09-Januar-2021 kl. 14:11
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 14:51
nope - Men hvis du VIRKELIG vil have en strømbesparende løsning med mere end 2 diske, så er det den mindst strømslugende (indtil videre) - ellers skal du over i nogle af de Intel J4125/j3455/j5005 bundkort der er på markedet, hvor der typisk er op til maks 4 diske. - Det er en 10W cpu.

(eller kig lidt på hardkernels løsning. Den er faktisk ret interessant https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc4/ ) og er lige ved at sige til prisen er det næsten noget man er nødt til at prøve at lege med på et tidspunkt.

Kan i øvrigt anbefale at hoppe ind i forummet på servethehome.com og kigge lidt rundt. er man en smule nørd, skal man passe lidt på med at være der for meget. - det gør bare ondt i tegnebogen. :-)
Til top
Thomas H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 22:48
En alternativ løsning fra Hardkernel kunne være deres ODROID-H2+. Den virker også ret interessant. 🙂


/Thomas
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 01:15
Det er gode forslag. Jeg er faldet over Helios64 https://shop.kobol.io/product/helios64-full-bundle/ som har plads til fem hdd. Desværre er den udsolgt.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu