recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebygget NAS - til SqueezeCenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmebygget NAS - til SqueezeCenter

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 07:47

Det er ikke alle USB kabinetter der understøtter spin-down. Nu har jeg jo også en Synology box, og på deres hjemmeside (et eller andet sted) mener jeg de har en oversigt over dem der gør.

Nu er det jo en Thin Client med embedded XP så det er faktisk ikke meingen at man skal kunne installere noget som helt på maskinen, men det kan lade sig gøre - og det er gjort se her og her (sidste kommentar på siden). Det er lykkes for dem at afvikle programmer fra f.eks. et USB stick, men når vi snakker Slimserver/SquezeCenter tror jeg at Xp i sig selv bruger alt for meget af de begrænsede resourcer, her tror jeg at en eller anden for for Linux ville være bedre.

Det skal lige nævnes at jeg aldrig selv har leget med Linux før, og det er også over 3 år siden jeg sidst installerede et operativsystem, men FreeNAS var lige til at gå til vha. de vejledninger jeg har linket til øverst.



Redigeret af kim.t - 15-Februar-2008 kl. 07:51
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 09:45

Tak for svarene. Det er interessant læsning i de to links. Men de viser også at du har ret i at det er federe at smide en linux-distro på. Som f.eks Freenas.

Jeg fik leget lidt med Freenas på virtual pc igår aftes og det lykkedes mig at få ftp, windows-share og upnp, services'ne op at køre ret smertefrit uden brug af nogen vejledning. Den største udfording var faktisk at gennemskue alle de åndsvage forkortelser den benytter sig af.

Det sværeste var faktisk at få virtual pc til at virke ordentligt. Det viste sig at man skal installere nogle add-ins for f.eks at få netværkssupport.

Uden at have sammenlignet med hvad "proprietære" NAS-soft-/firmwares har at byde på, så mener jeg godt at jeg kan anbefale freenas.

mvh Mogens

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Men de viser også at du har ret i at det er federe at smide en linux-distro på. Som f.eks Freenas.

FreeNAS er ikke baseret på Linux, men  derimod baseret på M0n0wall som igen er baseret på FreeBSD.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Men de viser også at du har ret i at det er federe at smide en linux-distro på. Som f.eks Freenas.

FreeNAS er ikke baseret på Linux, men  derimod baseret på M0n0wall som igen er baseret på FreeBSD.

Ja, det har du ret i. Min pointe står dog stadig: Man får mere ud af at smide den embeddede xp ud og smide noget alternativt på. 

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2008 kl. 19:14

Så har jeg haft tid til at lege lidt mere med maskinen.

Jeg fik et 44-pin til 40 pins IDE stik, men kun for at finde ud af at det ikke passede - der er simpelthen ikke nok plads i kabinettet til et bredere stik. Det resulterede så i af jeg pillede boardet ud af kassen.

I BIOS er der kun mulighed for at få vist 1 HDD - primær - så jeg var spændt på om den understøtede 2 HDD'er. Det fik jeg så afprøvet via 2 3,5" HDD'er monteret på et fladkabel som kørte over i 44-pin konverter. Og det virker. Den IDE-USB konverter jeg har, har en strømforsyning som kan levere 2A hvilket heldigvis var nok til at drive 2 3,5" HDD (18Gb + 250 Gb). Meningen er dog at jeg vil nøjes med en HDD og så smide styresystemet på det 256Mb flash modul som fulgte med

Jeg har "hugget" følgende billede fra en eBay auktion hvor gutten havde monteret en 2,5" HDD i maskinen. Han skriver at den bruger under 14w med HDD.

(Det er højtaleren der i forvejen sidder monteret under HDD'en.)

Jeg har også haft tid til at lge lidt med forskellige styresystemet. Det er jo let når man enten har en USB stick hvor den kan smides på eller som i mit tilfælde har en 18Gb HDD som ikke skal bruges til noget.

Den første erfaring jeg gjorde var at UFS som jeg fik formateret min 250HDD i ikke er undersøttet særlig godt - dvs den røg retur til EXT3 (som den var formateret i fra starten......).

Eller har jeg prøve DSL (Damn Small Linux) og ubuntu. Ubuntu er dog alt for krævende - ikke RAM som kun brugte ca 150Mb - med processoren lå tæt på 100%. Den har en meget fancy GUI. Det var dog desktop udgaven jeg prøvede - det var nok server udgaven jeg skulle have instaleret.

Eller vil jeg også afprøve xubuntu, ClarkConnect og openfiler (de 2 sidste er NAS versioner). Det at det er en NAS version betyder at de stort set ingen GUI'er har selv, men det er meningen at man skal tilgå dem remote.

Grunden til at jeg kikker efter andet software er at jeg også ønsker at bruge maskinen som web server, og helst med software til fotoalbum ala det jeg har på min Synology idag.



Redigeret af kim.t - 24-Februar-2008 kl. 19:15
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 23:04

Så fik jeg min Duet med posten i dag, og har haft meget kort tid til at lege med den.

Men mit indtryk er at den kører som den skal på min Thin Client. Jeg har afspillet nogle Apple Loseless filer (AAC) som ikke er hardwareunderstøttet - dvs de skal afkodes via software for at de kan afspilles. Under afspilningen ligger CPU belastningen på under 25%

Jeg kører ind til videre stadig kun med 256Mb RAM men regner helt klart med at få smidt 512Mb i selvom den siger at der kun er brugt 76%

Det eneste jeg har at udsætte er at Controlleren mister forbindelsen ind i mellem - selv om musikken spiller videre. Jeg ved ikke om hastighden på min bærbare spiller ind (den kører kun b - dvs. 11 mbit)

 

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2008 kl. 16:20

Nu har jeg haft tid til at få smidt 512Mb RAM i maskinen, og det er hjulpet på hastigheden hvormed coverart loades. Pudsigt nok for den har ikke klaget sig over at den maglede RAM. Men det som har betydning er  nok at den laver en størrer RAM disk.

Når jeg kører siger den at der er 200Mb fri hvilket jo er rigeligt.

Jeg har fået opgraderet SqueezeCenter og Jive hvilket har afhjulpet problemer med controlleren. Så jeg er en glad mand nu.

En gang når jeg får tid tror jeg at jeg vil smide SqueezeCenter ind på en 1,8GHz XP for at kunne sammenligne hastigheden - men helt ærlig tror jeg ikke at den bliver hurtigere af det. Så jeg er overbevist om at jeg har fået samlet mig en billig fleksibel server her.

Eneste problem jeg har er at den 160Gb 2,5" HDD jeg har købt ikke vil starte når den bliver sat til det interne 44pins stik - jeg har prøvet med en 44-pin -> 40-pin konverter hvor der sidder et Molex stik på. Og når jeg måler på stikket er der 5V og den originale strømforsyning levere 3,3A hvilket burde være rigeligt til at trække HDD'en igang (og der er jo andrer der med held har monteret en 2,5" i maskinen). Men jeg vil prøve at smide HDD'en i en bærbar, for den virker fint hvis den får 5V fra en ekstern strømforsyning.

 

 

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2008 kl. 08:55

RIP

Så er det åbenbart lykkedes det mig at brænde den af ! Jeg ville prøve at montere et PCI USB 2.0 kort i maskinen. Jeg har fået fat i en PCI riser så kortet kunne monteres. Riseren blev monteret uden problemer (kan kun sidde på 1 måde), men PCI kortet kunne vende på 2 måder - og det fik jeg åbenbart vendt forkert.

Utroligt at et forkert vendt PCI kort kan tage livet af maskinen.

Hvad nu ? Det er det store sprøgsmål

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 09:23

Øv, det var da godt nok ærgeligt.

Jeg er selv endt med at bruge en gammel 800mhz laptop som server for mit squeezecenter.

Hvis jeg skulle vælge noget andet idag, blev det nok en traditionel NAS (readynas duo pga medfølgende squeezeserver).

Måske er Intels nye chip, Atom, bygget på et ITX-board et alternativ.

Husk at hvis du kaster dig ud i et nyt HP thin client-projekt, skal du op i en T5710 eller højere. Så har den nemlig USB 2.0 uden brug af pci-riserkort og pci->usb-kort med deraf følgende fejlmuligheder ;)

Held og lykke, og lad skriv endelig herinde, hvis du finder på noget spændende

mvh Mogens

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 10:11

Jeg har lige købt en ny T5700 på eBay til £43. De nyere modeller er desværre for dyre efter min smag. Så jeg regner med at jeg er oppe og køre om senest 1 uge igen. Så må vi se om den nye maskine kan lide min 2,5" HDD når den bliver tilsluttet til 44pin IDE stikket.

Jeg har også kikke på Intel's Atom men jeg synes det er rystende at de introducere en processor der brug under 7W og så laver et design som ender op med at motherboard samlet bruger 30W-40W. Samtidig er jeg også modstander af at skulle have en stor ATX strømforsyning til mit projekt.

Der findes dog embeded Atom boards med integreret strømforsyning som bare kræver 12V, men det er et sprøgsmål om de kommer ud i alm. handel - og til hvilken pris : http://www.ibase.com.tw/ib882.htm

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2008 kl. 12:54

Så er den nye T5700 ankommet fra UK. Og efter den første hurtige afprøvning er jeg en meget glad mand - på den nye virker min 2,5" HDD

Så nu kan jeg endeligt få serveren op at køre med en intern HDD. Nu skal jeg lige have flyttet musikken fra 3,5" til 2,5" så jeg kan få mit SqueezeCenter til at køre igen.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2008 kl. 15:45

Wuhuu, tillykke.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu