|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() Sendt: 23-Marts-2008 kl. 00:33 |
|
Hejsa Nu har jeg endelig fået taget mig sammen. Jeg har i længere tid støvsuget forummet for info omkring hvilken NAS jeg skulle anskaffe mig og jeg var rimelig varm på Synology modellerne. Dog følte jeg mig lidt låst og det virkede som en lidt for dyr løsning i forhold til den fleksibilitet jeg følte man måtte opgive - den er lidt for plug'n'play efter min smag :) (jeg er godt klar over der kan tweakes i dem). Så jeg tog springet og indkøbte lidt hardware. Her er hvad jeg endte ud med: http://martinlj.blogspot.com/2008/03/medieserver.html Kom endelig med ris/ros og/eller forslag til ændringer. Redigeret af MartinJohansen - 23-Marts-2008 kl. 00:34 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Jeg synes at 3 GB RAM og en AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4200+ CPU er overkill til en filserver, medmindre du skal køre en række CPU krævende services eller on-the-fly re-encodning af video.
På den anden side er vi enige om at CPUerne i standard NASerne er for små, hvis man skal bruge den til andet end et par NSF/SMB shares. Mit eget kompromis, som er under opbygning, er et VIA EPIA EN12000EG mini-ITX mobo med en VIA C7 1.2 GHz processor. CPU er passiv kølet. Der kan kun være 1 GB RAM på mobo, men det bør være mere end rigeligt til en filserver (med Linux). EPIA/VIA C7 mobos er meget strømbesparende. Ikke over 14W ved 100% load ifølge manualen. Indtil videre sidder det sammen med en 1 TB 3.5" WD Caviar HDD i et Noah 3988 mini-ITX kabinet. Det er et af de få mini-ITX kabinetter, hvor der kan være en 3.5" HDD. Der er en enkelt 80mm case fan, som køler CPU heatsink og HDD. Med kraftig load (CPUburn og kopiering af 100 GB filer) kommer CPU og HDD ikke over hhv. 42-43 og 39-40 grader. PSU er en ekstern 80W som leverer 12V DC. Det bør give et lidt mindre AC-DC tab end en traditionel ATX PSU. På den anden side er fordelen næppe mere end 5-10W (det er selvfølgelig også noget i forhold til det samlede strømforbrug). Ulempen ved kabinettet er at der kun kan være en HDD (ingen RAID), og der er ikke voldsomt meget plads i kabinettet. Harddisken sidder (og skal sidde) tæt på ventilationshullerne, og dermed er der ikke noget som kan absorbere støjen fra harddisken. På den anden side fylder kabinettet ikke ret meget når det monteres vertikalt i standen, og ved placering under et bord kan støjen formentlig mindskes. Jeg er ret sikker på at det er harddisken som laver (mest). Western Digital opgiver selv omkring 25 dBA for deres Caviar diske. Hvis plads ikke er et issue, kunne man tage mini-ITX mobo'et og smide det i et almindeligt ATX/microATX kabinet (Antec Solo eksempelvis). Det er en mere fleksibel løsning, og med en fornuftig PSU ala Seasonic S12-II 330W/380W, eller anden 80% effektiv PSU med lav Watt effekt, vil det ekstra strømforbrug næppe være mere end 5-10W i praksis. En Pico PSU (ekstern) bør dog kunne trække dette mobo, en case fan og 2-3 Caviar harddiske. Det er dog en dyr løsning, og det virker som om at de gode ATX PSUer (Seasonic, Corsair, Enermax, m.v.) er blevet meget effektive ved lave belastninger. Så er man også fri for eksterne AC-DC adaptere. Redigeret af JesperLund - 23-Marts-2008 kl. 03:07 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
![]() |
|
Jeg vil også mene at det er både rigeligt CPU og RAM til en sådan server, og strømforbruget vil vel også være i overkanten til at lade den stå 24/7. Du kan jo læse om min server i min signatur
|
||
![]() |
||
![]() |
||
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
|
Hej I to - tak for jeres indlæg. Jeg har ikke haft strømforbrug i tankerner overhovedet da det vigtigste for mig var en "standard" billig løsning. VIA's CPU'er er simpelthen for svage og for dyre (men lækre til det de er bedst til) og jeg kunne heller ikke umiddelbart finde et bundkort med RAID. Og RAID var et absolut must - ingen RAID, ingen server. Derudover har jeg gået efter en "standard" løsning mht hardware for at holde prisen nede. 3GB RAM er i fordi jeg købte 1GB men fik 2GB ekstra til overs fra min desktop hvilket ikke helt var planen, men bruges skulle de sq :) 4200+ er valgt fordi den var den absolut billigste og fordi jeg på et tidspunkt skal køre noget transcoding. Den er også nem at køle hvilket talte for. Planen er jeg på et tidspunkt skal have transconding sat op og når det sker tror jeg nok jeg bliver glad for CPU kraften samt den ekstra ram. Den står ikke tændt hele tiden da vi her i huset har slukket for alt om natten og når vi er på arbejde samt væk hjemmefra i længere tid. Hvilke services kører I på jeres? Det kunne være der var noget smart imellem jeg kunne bruge :-) |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Der er nu også RAID i mit VIA mobo (software RAID).
Hvis jeg skulle udover VIA C7, ville jeg nok vælge AMD BE-2400 som er en 45W dual core CPU (en lettere nedskaleret udgave af din) sammen med en mobo med basal 2D integreret grafik. Redigeret af JesperLund - 23-Marts-2008 kl. 16:10 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Det lyder heller ikke som en tosset løsning. Jeg har integreret grafik på dette bundkort også, dog ikke basal 2D.. men igen - det var det billigste jeg kunne finde. Det lyder dumt at noget ringere er dyrere, men det er nok det med udbud og efterspørgsel. Jeg vil på et tidspunkt kigge lidt nærmere på den CPU du anbefaler. Jeg skal have bygget mig en ny desktop på et tidspunkt hvor jeg fint kan bruge min 4200+ og hvis den BE-2400 kan trække læsset så kunne det være en fin mulighed. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |