recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmelavet NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmelavet NAS

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmelavet NAS
    Sendt: 14-December-2009 kl. 20:59
Har idé om at bestille et af de "nyrere" ION bundkort fra nvidia. Evt. et Zotac eller Asus. Zotac fås med indbygget trådløs net.
Hvis jeg sætter min NAS tæt på min router, og forbinder til denne, så kommer den vel "på netværket" via den vej ik ? Dvs. kan tilgå det trådløse net via min trådløse router?
 
Har i forvejen et Mini-ITX kabinet hvor der er en 200w strømforsygning. Regner med at genbruge det og så køre helt passivt. Så regner med jeg kan bygge det billigere/bedre end ved køb af en færdiglavet NAS.
Så kommer jeg dog i tvivl da jeg læser at freenas.org ikke understøtter hardware RAID, men kun software. Er der andre muligheder end freenas der virker?
 
Hvilke harddiske i ca. 1TB størrelsen vil I anbefale til et RAID 1 setup ? Kan ikke helt finde ud af forskellen på WD, Samsung, Seagate osv.
 
Anden grund jeg gerne vil lave NAS' selv er, at jeg har læst forskellige steder at "færdige NAS med mindre cpu'er end f.eks. Atom 1.6ghz som der er i ovennævnte bundkort" kan give Logitech Squeezebox problemer med load af musikken hurtigt og give hakken i lyden...Nogle der har erfaringer der taler imod dette eller kan bekræfte det ?
 
En masse spørgsmål...håber der er nogle med lidt svar Clap


Redigeret af Schjelde - 14-December-2009 kl. 21:00
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 22:16
Du skal jo have nogle harddiske der er bygget til at køre 24/7/365, og der vil jeg godt anbefale WD RE2 eller RE3 udgaverne. De koster næsten dobbelt op ift. alm. harddiske, men der er jo ikke meget ved at de står af.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 22:35
HMM harddiske der kører 24/7/365 lyder dyrt. Der kan forhåbentligt laves noget spindown ved idle. Det fremgår ikke at der er et behov 24/7/365, Desuden vil Schjelde køre Raid 1 (spejling) hvilket må være den sikreste (og dyreste) måde at opbygge et disksystem på (er det nødvendigt?)
 
Personligt ville jeg overveje Raid 5, og vælge diske ud fra pris/ydelse, støj, strømforbrug og kompatibilitet til styresystemet mht. spindown (jeg kender ikke Freenas men mon ikke de har en hardware kompatibiltets-liste eller lignende?)
 
BS
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 22:43
hvis man ligger ud med et almindeligt setup og så senere køber en disk mere til raid 1, vil det så koste alle data på disken til den tid ?
- I kan nok høre det er alt for længe jeg har siddet med en bærbar...helt blank på EDB nu til dags Big smile
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 23:18
Jeg har fundet beskrivelser af at add'e diske til freenas (det ser ok let ud) men ikke direkte i et raid array. det må du forske lidt i måske på en virtuel maskine ?
 
BS
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 19:28
Har nu undersøgt nærmere og freenas ser ud til at understøtte hardware raid.
Overvejer stadig et ION bundkort i stedet for Intel 945 eller hvad de hedder pga. onboard raid controller.
Nogle der har erfaringer med "færdiglavet NAS" som f.eks. Netgear Readynas DUO, Syno 209, Qnap osv. ift. hjemmelavet ATOM cpu løsning med raid setup og freenas kørende ?? Gerne evt. fordele og ulemper ved de 2 forskellige systemer.
 
Skal primært bruges til enten Squeezebox duet eller Sonos og er "bange" for manglende cpu kraft i f.eks. de dem man ikke selv bygger...er jeg helt forkert på den her ?
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 08:53
Kender ikke til Frenass men kører selv med et lignende produkt der hedder Unraid læs mere på http://lime-technology.com
Bruger min NAS til at streame musik til Sonos og video til IstarMini.
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 15:11
Sonos bruger ingen/meget lidt kraft fra NAS'en, da den selv laver al arbejdet, men Squeezebox derimod har brug for noget flere resourcer. Mit setup (se signatur) kører dog fint med ca. 6200 musiknumre i mp3 og lidt FLAC.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu