|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Nej, 1+2=2 og 1+3=2 ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/RAID_0#RAID_0 Men Raid 1 er rigtigt nok 1+1=1 og 1+3=1 Venligst Søren |
|
![]() |
|
fumper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1062 |
![]() |
Det tog lige 3 gennemlæsninger, men nu har jeg fattet hvad der stod :-D
1 + 2 = 2 1 + 3 = 2 ( 2 x 1 i begge tilfælde) Er ikke helt sikker på at jeg forstår "parity" men det er jo også en helt anden slags Raid :-) men Raid 0 er for mig totalt spild af tid... det eneste man får, er hurtigere hastighed, tilgengæld er man på røven hvis den ene disk står af... så er ALT væk... |
|
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3 Hjemmebio |
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Hmm, Raid 0 er fuldstændig spild i dag - ligesom det var dengang, jeg sammen med min søn prøvede det i hans pc.
Der gik nemlig ikke lang tid, så stod den nye (Maxtor-) disk af ![]() ![]() Diske er så billige i dag, at det ikke er værd at lave Raid 0, med mindre man har en regelmæssig backup. Så får man dog også en god performance. I Windows' nye Home Server er der en slags Raid 0 uden ulemper... Der sætter man diske i, og de fremstår vist alle som en stor volume. Man skal vel nok alligevel sørge for backup ![]() Paritet er bare en nem fejlkontrolmulighed, som giver Raid 5 sin styrke. Fejlkontrollen er dog kun en kontrol. Den retter ikke op på noget. Venligst Søren |
|
![]() |
|
fumper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1062 |
![]() |
ok, så det er dér raid2 er megagenial
![]() |
|
|
![]() |
|
Matzon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 345 |
![]() |
Raid 0 = Striping, 2 diske, total størrelse er mindste disk x 2 - læser og skriver med dobbelt hastighed
Raid 1 = Mirroring, 2 diske, total størrelse er mindste disk. Skrivning kører med hastigheden af en disk og læsning foregår med dobbelt hastighed. Dertil kommer så andre modeller som kræve mindst 3 diske (Raid 5) eller 4 diske (Raid 1+0) |
|
![]() |
|
![]() |
Hvor har du de hastigheder fra
![]() Venligst Søren |
|
![]() |
|
![]() |
det syns jeg da er ren logik, raid 0, alt data blive delt ud over 2 steder, du kan bruge begge hænder til at smide dine 100 bolde ind i 2 køleskabe, samme når du skal have dem ud af skabene igen...
raid 1, du kan kun bruge 1 hånd til at putte dine 50 bolde ind i 1 køleskab, køleskabet sørger selv for at der bliver lagt en identisk kopi i skabet ved siden af... når du skal have dem ud kan du derimod tage med begge hænder fra begge skabe :-D Make sense? |
|
|
![]() |
|
![]() |
Nej, det er ikke rigtigt. Raid 0 er hurtigst men antallet af diske betyder fx. noget. Det gør det sandelig også, om det er software raid (som med Synology) eller hardware raid. Så kommer selve operationen til at betyde noget - altså hvad laver man?
Herunder er en sammenligning mellem raid 0 og 5 på Synology. Meget tit vil raid 5 dog performe meget dårligere på produkter i den billige ende, men det ser ikke umiddelbart sådan ud her. ![]() En sammenligning af generel score på to bundkort med hardware-raid: ![]() Og en læsetest: ![]() Der er ikke noget, som dobler raid op i hobbyinstallationer, desværre ![]() Men de er gode til at holde og beskytte vores data. Jeg lavede en test på min Klods. Den overfører og læser i omegnen af 8 MB/s i praksis på mit netværk. Jeg kan måske komme op på 10 - 14 MB/s ved at skifte til Gb lan. Venligst Søren Edit: Kilder: Synology, og http://techreport.com/articles.x/9124/1 Redigeret af Breddam - 05-Januar-2008 kl. 22:30 |
|
![]() |
|
sommelle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2005 Sted: Hjemme :) Status: Offline Point: 1365 |
![]() |
Det lyder ganske fornuftigt. På min CS 407, med 4 diske i RAID 5, skrives der med ca. 10 MB/s og læsning ligger omkring 20 MB/s. m.v.h. |
|
![]() |
|
![]() |
Har du testet med Bart's Stuff?
20 MB/s ? Det var meget ![]() Raid 5 performance går ned i takt med antallet af diske på Synology. Du kører sikkert også Gb netværk? Venligst Søren |
|
![]() |
|
sommelle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2005 Sted: Hjemme :) Status: Offline Point: 1365 |
![]() |
Nej, det er målt med et meget simpelt program der hedder Nbench. Det opretter en, eller flere, filer på op til 999 MB, og måler hastighedden for skrivning og derefter læsning. Det er selvfølelig GB netværk. Redigeret af sommelle - 06-Januar-2008 kl. 10:14 |
|
![]() |
|
RPP@ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 98 |
![]() |
Jeg syntes sku stadig ikke at jeg kan få det til at køre helt optimalt. Så jeg overvejer at købe 2 stk nye WD Caviar - 320 GB - 16 MB - Sata II. Men har dog lige et par spørgsmål mere, inden køb Når jeg med min nuværende hd (Maxtor 300 GB), skal bladre i mine mapper på Synology'en, så går alt PÆNT langsomt. Er det normalt? Eller skal det være ligeom at åbne en mappe på sit skrivebord? Og hvad med standby. Jeg kan simpelthen ikke få det til at virke med min nuværende HD i. Er det noget HD'en skal understøtte, eller hvad?(går ud fra at blæseren skal slukke i Synology 207, når den er på standby, hvilket den ALDRIG gør, selvom jeg har indstillet det til 30 min.) Håber nogen kan hjælpe RPP@
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |