recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp hvilken projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp hvilken projektor

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ojr5896 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 392
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ojr5896 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp hvilken projektor
    Sendt: 20-Marts-2012 kl. 19:41
Jeg tænker på at anskaffe mig en projektor og mit foreløbige valg er JVC X30, den eneste anke er at den er dyr (synes jeg) og så er den også rimelig stor fysisk = ikke frue venlig.

Mine krav er: Full HD, 3D må den godt have - men ikke et krav.

Den skal lave et 90-100" stort billede og der er ca. 4 mtr. afstand.
Den skal hovedsaglig vise film og lidt spil

Er mit valg fornuftig eller er der andre jeg bør kigge på?
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 08:11
Du kan følge denne tråd en smule:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104569&title=epson-ehtw6000

TW6000 koster omkring 10k.  Der findes også en TW5900 som skulle kunne næsten det samme, blot uden 3D. Denne kan du få en del billigere.

Begge kan give mere end 125" ved 4 meter.

Først skal du gøre op med dig selv om du vil have en LCD eller en DLP projektor, der er mange religions forskelle - men når alt kommer til alt, er det et spørgsmål om smag.

LCD: Giver en fiske net fornemmelse, men har ingen regnbue farver. Sort farve er ikke på højde med DLP.

DLP: Giver en meget god sort farve, men har desværre regnbue farve problemer (nogen kan se det, andre kan ikke).

Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBtv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 09:41
Med det store forbehold at jeg endnu ikke selv har købt en projektor, så vil jeg godt lige nuancere det foregående indslag en smule Embarrassed

De udsagn om LCD & DLP tror jeg var rigtige for nogle år siden, men efter min bedste overbevisning er det ikke længere rimeligt at sige alle DLP har et bedre sort niveau eller at LCD har indbygget fiskenet. Jeg _tror_ heller ikke regnbuer er så stort et problem som tidligere, men jeg har ikke meget erfaring personligt om lige det emne.

TW5900 er lidt billigere end TW6000, du kan checke pricerunner.dk - men begge projektorer er 3D. De er også begge begrænset af at de ikke har lensshift, hvilket kan gøre placeringen af projektoren vanskelig. Det afhænger helt af hvordan du skal have din projektor placeret...

Den JVC X30 du har set på er efter min mening en absolut fremragende projektor, men når du er oppe i den prisklasse (>15K), så bør du få den kalibreret af en professionel kalibrator for at få mest ud af den.

Jeg vil egentligt anbefale dig at checke f.eks. http://www.avforums.com/reviews/ her kan du læse reviews af de fleste projektorer på det danske marked.

Dernæst vil jeg anbefale dig at undersøge dine egne krav meget nøje, specielt hvordan du vil placere projektor og lærred. Omvendt hvis du er villig til at betale for JVC'en, så får du en rigtig god projektor til pengene. I samme prisklasse finder du Epson TW9000 eller Panasonic PT-AT5000, men jeg har ingen mening om de er bedre end JVC, de har nok hver sine fordele/ulemper.
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

TW5900 er lidt billigere end TW6000, du kan checke pricerunner.dk - men begge projektorer er 3D.

Woupsi - det har du ret i. Der lærte jeg noget nyt Embarrassed

Jeg har baseret mine erfaringer på projektorer 2-3 år gamle, men troede egentlig stadig der var problemer med regnbue farver / fiskenet. Det er hovedårsagen til at jeg går efter en TW6000.

Redigeret af Precious - 21-Marts-2012 kl. 11:48
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af ojr5896 ojr5896 skrev:

Jeg tænker på at anskaffe mig en projektor og mit foreløbige valg er JVC X30, den eneste anke er at den er dyr (synes jeg) og så er den også rimelig stor fysisk = ikke frue venlig.

Mine krav er: Full HD, 3D må den godt have - men ikke et krav.

Den skal lave et 90-100" stort billede og der er ca. 4 mtr. afstand.
Den skal hovedsaglig vise film og lidt spil

Er mit valg fornuftig eller er der andre jeg bør kigge på?
JVC X30 er en kanon projektor, der slår alt i sin prisklasse og et godt stykke over.. Har du først set en film med det kontrast forhold kan man aldrig se sig tilbage ! Kan godt være den er lidt stor, men det lønner sig så i en næsten støjfri drift.. Hvilket ikke skal undervurderes.

Hvor skal du bruge den ? i en stue, kælder, garage ? Har du mulighed for mørklægning ? Er der hvide vægge i rummet ? Skal du bruge den til lidt TV i dagtimerne ?
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
ojr5896 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ojr5896 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 14:43
Den skal bruges i en stue med hvide vægge, den skal ikke bruges til TV - med mindre der er en god film:) dog skal den på sigt flyttes til et rum der udelukkende skal bruges til projektor og dermed totalt mørkelagt.
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBtv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 14:59
iøvrigt er alle modellerne der omtalt her af ca samme fysiske størrelse...

Man får (desværre) ikke en ordentligt film projektor som intet fylder, det koster noget fysisk størrelse at skulle have plads til en ordentlig linse og ikke mindst at få blæserstøjen ned.
Til top
ojr5896 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ojr5896 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 19:25
Jeg er i vildrede, på en måde vil jeg gerne have den bedste (JVC) men på den anden side vil jeg gerne bruge de ca.12000,- til noget andet...
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBtv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 20:57
Tjaa, hvad kan man sige - det er et svært valg, som naturligvis begrænses af hvormange resourcer (penge) man vil kaste i det Smile

Personligt var jeg til en demonstration tidligere af JVC X30, hvor den gjorde det rigtigt godt. Den var dog hæmmet temmeligt voldsomt af omgivelserne i demo rummet, hvilket var mest tydeligt i øverste halvdel af billedet. Problemet var helt konkret at det hvide loft gav genskin på lærredet, hvilket havde stor indflydelse på kontrasten.

Og hvor vil jeg hen med det... Jo hvis projektoren primært skal bruges i rum der også bruges til andre ting og man således ikke kan male loftet sort, ja så er det muligt at kunne gå på kompromis og vælge en billigere projektor... Hvis altså ikke der er senere planer om at indrette et dedikeret rum til projektoren, for kan man jo lige så godt købe den rigtige fra startenSmile

Så det er ikke nemt - og for at gøre det vanskeligere har Panasonic en projektor, som godt nok kun er 2D, men som er specielt beregnet til f.eks. et stue miljø som ikke kan mørklægges helt:

Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2012 kl. 22:02
Tjek den blå avis, det både en X3 og en X30 til salg.. henholdsvis 16500 og 19500 kr
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
ojr5896 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ojr5896 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 16:01
Jeg har næsten besluttet mig for JVC X30'ern, men jeg luret lidt på specifikationerne, det ser ud som om X30 ikke kan ISF kalibreres er det rigtigt? for mig ser det ud som om det kun er X70 og X90 der kan?

Jeg har købt/bestilt lærred - Lissau Tap Tension ISF på 100" så jeg mangler bare dyretSmile
LG 47SL8500 - DM8000
JVC DLA-30X
Panasonic DMP-BDT310
Pioneer DVR-LX61D
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af ojr5896 ojr5896 skrev:

Jeg har næsten besluttet mig for JVC X30'ern, men jeg luret lidt på specifikationerne, det ser ud som om X30 ikke kan ISF kalibreres er det rigtigt? for mig ser det ud som om det kun er X70 og X90 der kan?

Jeg har købt/bestilt lærred - Lissau Tap Tension ISF på 100" så jeg mangler bare dyretSmile

Det er for så vidt rigtigt nok at den ikke kan "ISF" kalibreres, da den ikke har certifikatet og da der i bruger menuen mangler nogle af indstillingerne der gør en fuld kalibrering mulig. Hvad ISF angår er det sådan set blot et klistermærke der garanterer at de nødvendige funktioner er tilstede. Lidt lige som THX inden for lyd. Andre projektorer, der ikke er ISF certificerede, kan udmærket kalibreres alligevel. X30 har så ikke funktionerne tilgængelige i brugermenuen, så omvejen er servicemenuen hvor der er flere funktioner tilgængelige. Jeg ved ikke hvor meget der kan gøres der, så her må andre byde ind, men efter hvad jeg kan forstå er der yderligere muligheder for at kalibrere farvegengivelsen.

Se evt denne tråd:

Og denne test:

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 24-Marts-2012 kl. 16:39
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu