recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp ift kablet net i renoveret lejlighed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp ift kablet net i renoveret lejlighed

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuffer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp ift kablet net i renoveret lejlighed
    Sendt: 29-November-2014 kl. 14:43
Hejsa

Jeg har søgt lidt og fundet dele af svaret (tror jeg)

Vi har købt en lejlighed, som skal sammenlægges med vores nuværende. I den forbindelse er der sat nyt HPFI op og der trækkes nyt el i den nye del af lejligheden (to værelser, vaskerum og bad). Jeg har tænkt mig at lave et "teknikskab" under HPFI relæet og smække et skab op, som dækker det hele.
Tanken er at router (har YouSee bredbånd), fordeling af antenne, NAS, Switch m.v. skal være i skabet.
El til stikkontakter trækkes i udfræsning langs gulvet ved panellerne.
Derudover skal der trækkes antennekabel og netværkskabel. Disse bliver trukket sammen med el (ligger ved siden af elkabler).
Jeg har tænkt mig at bruge LK fuga antennedåser (slutdåser) med dataudtag og isætte LK Actassi konnecter i hvert værelse.

Det umiddelbare spørgsmål går på kabling ift netværket (antennedelen kommer ).

Til at starte med skal netværket trækkes til de to værelser, men det skal kunne udbygges til resten af lejligheden. De to værelser er soveværelser (senere skal det udbygges med stue, kontor og køkken med).

Min umiddelbare tanke var et skærmet cat6 netværk, men efter at have læst lidt, så tænker jeg om et cat6 UTP ville være fint. Som jeg forstår det, er det væsentlig nemmere for ikke fag-uddannede at opbygge et korrekt ikke skærmet netværk. Jeg er bare lidt usikker på om det er ok at trække cat6 UTP sammen med el og antenne (tænker at antennekable bliver dobbeltskærmet Triax Koka 500 eller Macab)?

Hvordan ville i anbefale at samle netværkskablerne i "teknikskabet"? Jeg tænkte umiddelbart i en 8 ports switch og isætte 3 dobbelt Fuga dataudtag med Fuga Actassi konnektorer, men har læst at der oftest anbefales patchpanel.
Da jeg ikke vil investere i et rackskab til flere tusind kroner så er jeg også rigtig int. i at hører/se jeres løsninger på teknikskab/rum.

Ift antennedelen, så skal jeg lige have kigget på den nuværende løsning, men er ret sikker på at den ikke er HF tæt, så det skal også opgraderes.

Mvh
Kasper

Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2014 kl. 17:24
Elkabler trækkes for sig og ikke sammen med andet. Træk så meget som muligt af dit antenne og netværk i rør, 16 mm glat elektrikerrør, så kan du ALTID skifte kablerne ud, hvis du skal have andet eller udvide.

Der fås fine patchpaneler til billige penge, hvor du kan sætte LK (actassi) konnektorer i. Jeg havde engang et til 8 udtag og det kostede et par hundrede hos Greenline.

/Chris
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuffer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2014 kl. 21:05
Super - Tak for svaret 😃

Vedr. at el ikke trækkes med andet, så er det elektrikkerens forslag (lægger ikke selv el ind). Han foreslog det for at undgå at skulle fræse mere ud end nødvendigt.

Jeg har ingen kompentencer i forhold til el. Jeg vil lige vende den med ham.

Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2014 kl. 23:23
Jeg er enig med Chris - ind med et rør. Det er en fast installation som nok ikke rives op igen foreløbigt, så jeg ville undgå at køre elkablerne parrallelt med de andre, for at undgå den lille risiko der er for en problematisk interferrens (specielt hvis der kommer til at stå et komfur og køleskab i den anden ende af elkablet).
Du kunne evt overveje at trække net/coax i en hul skyggeliste med et rør ned til stikket på væggen.

Husk at tænke i forhold til fremtidssikring (5 år er vel ikke urealistisk). Du får en 10Gbit router med tilhørende nye kabler, og kan nemt hive dem igennem rørene. De er måske overfølsomme over for det rundstrålende magnetfeldt fra elkablet. Et skift til IP-baseret TV er ikke heller at udelukke; ud med coax og ind med 1-2 netkabler.
Mao det sviner af h.til uanset om der fræses 1 eller 2 riller, og væggene skal formodentlig males alligevel efter den første rille/fugning, så spar dig selv for besværet med 6mm kabler der sidder fast
i 6,1mm huller
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 08:57
kiggede lige på Greenline. Det produkt jeg engang anvendte hedder clicline og koster lige omkring 200.- med plads til 8 konnektorer.
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuffer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 09:17
Så fik jeg lige talt kort med elektrikeren. Hans forslag var retteligt at der lægges to glatte rør ind. Et til elkablet og et til det resterende. De lægges stadig ved panelerne.

Jeg tror sgu jeg trækker dobbelt net til begge værelser.

Et par spørgsmål vedr. netværket:
1. Vil I anbefale skærmede kabler eller vil et uskærmet cat6 UTP være ok?
2. I "teknikskabet" vil jeg sætte et patchpanel til Actassi konnektorer op (synes det panel som The_Joshua referer til ser godt ud) - er det en fornuftig løsning?
3. Kan I anbefale en fornuftig switch, som jeg kan sætte til kabelmodemet fra YouSee?

Kabeltrækket til de to værelser vil være ca. 6 og 8 meter. Det længste kabeltræk vil på sigt være 15 meter (stue).

Nu hvor jeg alligevel skal bestille en røvfuld ting, så tænkte jeg at jeg også ville får antennekablet hjem.
Kan Triax Koka 500 eller Macab (begge dobbeltskærmede) anbefales eller vil I foreslå andet?
Til top
iballan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2006
Sted: Aalborg
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iballan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 09:27
Når du alligevel går i gang, så synes jeg du skal samle kablerne i et patchpanel.

Jeg har selv været i gang med at trække kabler i vores hus.

De er samlet i følgende patchpanel. Det er altså billigt og meget lettere at samle, end at samle cat6 stik😃
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=1092269

Og så har jeg planer om at lave følgende rackskab ud fra et ikea sengebord http://everybodyandtheymomma.blogspot.dk/2012/05/ikea-hack-rack.html?m=1

Redigeret af iballan - 01-December-2014 kl. 14:31
Til top
iballan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2006
Sted: Aalborg
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iballan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 09:30
Og ja. Helt klart to kabler til hvert rum. De kan jo bruges til alt muligt andet også. To kabler kan feks. trække er HDMI signal. Du kan også trække højtaler-lyd mm.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 09:31
Hvis du ikke har behov for at føre antennesignaler (flexcabling eller IHC net) gennem dine netkabler så træk Cat 6 UTP der bærer 10gb op til 35m. Det er rimeligt fremtidssikret. Pas på med rørstørrelsen. Normalt 16mm glat kan ikke indeholde 2x cat 6 utp! Ærgeligt at opdage bagefter.

Mvh BS
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 11:04
Det er rigtigt, at 16 mm glat kan have svært ved at indeholde 2 netværkskabler, men nogle typer kan det lige lade sig gøre med, men det kræver, at man ved det eller tester først.

Ellers kan det her måske bruges:
http://www.greenline.dk/elartikler-c/kabel-ledning-c/netvaerkskabel-c/netvaerkskabel-db-utp-kat6-p?search_id=157481
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 11:46
eller træk et 20mm rør. Husk der skal nok et enkelt sving eller 2 til. Det gør det ikkr lettere at trække kabel i.

Mvh BS
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuffer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2014 kl. 14:22
@Iballan ok det ser også fornuftigt ud. Må lige måle og gøre ved - det er en lidt mere pladskrævende løsning (men også billigere) end det fra Clickline.

@Bschmidt - ahh tak for heads up :)
IHC o.lign bliver ikke relevant i den nuværende lejlighed.

Pt. er min indkøbsliste:
- Glatte rør 20mm
- En rulle (100m) cat6 UTP (tror ikke det kan betale sig for mig at   
købe pr. meter).
- En del RJ45 stik
- Fire Actassi konnektorer
- To dobbelt Fuga dataudtag

Mangler en swith og beslutning om hvilket patchpanel jeg vil bruge.

- En rulle Triax Koka 500 antennekabel.
- En del HF skærmede stik.
- Triax High End HF tæt antennefordeler (6 vejs) - erstatter nuværende
4 vejs fordeler, som ikke er HF tæt.
- To Freja antenne slutdåser

Redigeret af Wuffer - 03-December-2014 kl. 03:56
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu