recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp/input effektforstærker til reciver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp/input effektforstærker til reciver

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 14:42
Nu kan jeg ikke lige se hvad du ellers har af udstyr, men efter hvad jeg har set på nettet er RX8 tunet ret højt, så den ruller ret hurtigt af i bassen. Hvis du ikke har en subwoofer så ville jeg tro at du ville have mere ud af at købe en ordentlig subwoofer frem for en ekstra effektforstærker. Med en god subwoofer gør du livet nemmere for din yamaha og dine RX8, og du vil udvide frekvensområdet nedad. - Bare en tanke du kan overveje. Specielt hvis du mest bruger det til at se film med.

Her ses en måling. Lilla er RX8. Blå er MAs subwoofer i samme serie.

Redigeret af dpny - 07-Oktober-2013 kl. 15:10
Til top
Voigt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Voigt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 20:11
Som lovet, er her en opfølgning med min oplevelse af NAD C275BBEE.
Har subwoofer og baghøjtalere også Silver-RX.

Var i HIFI-klubben og fik en NAD C27BBEE med under armen, med aftale om returret.
Har justeret og lyttet til musik og film hele eftermiddagen.
Yamaha RX-A1020 gør det godt og der er ikke den store forskel at spore med eller uden effektforstærker.

Musik.
RX8 spiller med Yamaha frem i rummet, hovedsageligt diskant og mellemtone (nærmest for meget)Bassen kan godt rulle/vibrere/mudre specielt ved Kate Perry roar. (måske bryder jeg mig bare ikke om den bass underlægning der er på nummeret)
Med tilsluttet NAD bliver der generelt strammet op i lyd billedet og bass/mellemtone/diskant syntes i bedre harmoni. Syntes at der bliver lidt flere detaljer og luft til instrumenterne.
Højtaleren bliver mere tilbagelænet og mellemtone og diskant bliver ikke kastet så hårdt ud i rummet. Der kan måske bare skrues mere op end jeg er vant til.
Kan egentligt godt lide musik med tilsluttet NAD.

Film og surround.
Med NAD tilsluttet RX8,opleves der mere styring på hvad der sker i højre/venstre kanal.
I Hobitten, som er med meget musik og små lyddetaljer imellem de store brag til subwooferen, kan der høres flere detaljer i den enkelte kanal.
Men lyden kommer ikke rigtigt ud over kanten og lydbilledet opleves mindre når man er mere vant til fremad brusende spillestil.

Alt her med forbehold og mine lytteevner.
Der skal/kan nok hentes meget mere ved lytning og korrekt justering.

Men er det en forbedring? Ja og Nej.
Kan godt lide den oplevede strammere og fyldigere detaljegrad men ikke det mindre lydbillede. (Justering måske)

Men er det 6.000 kroner værd? Nej. Det kræver god lytning at høre den umiddelbare forskel og den forskel er ikke det værd for mig.
Yamaha RX-A1020, har god styr på højtalerne, så NAD C275BBEE går tilbage til HIFI-klubben.
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-September-2013
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Du vil selvfølgelig opleve "forbedring".. Om du mener den er pengene værd kan kun du svare på.

Det er bestemt ikke nogen selvfølge.

Yamaha laver meget vellydende forstærkere, så det kan nemt gå den anden vej

Powermæssigt tror jeg ikke der er meget at hente.

Men det er da op til den enkelte mht hvad man bryder sig bedst om, men jeg synes nu ikke de nyere NAD er noget at råbe hurra for og 6000,. for en lille ændring i lyden synes jeg er et pænt beløb.

Jeg satte anførelsestegn ved forbedring, det er der en grund til - gæt.. 
Jeg skrev i mit første indlæg at forbedringen efter alt at dømme ville være meget lille..

Du mener simpelthen at der er overhængende risiko for at han vil forværre lyden ved at koble nævnte effekt på hans receiver? Hvad er din baggrund for sådan et postulat?

1. Yamaha laver meget vellydende forstærkere

2. Jeg synes nu ikke de nyere NAD er noget at råbe hurra for
Til top
Valagar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-August-2011
Sted: Danmark
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Valagar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 21:04
Halløjsa. Jeg har selv været en tur igennem du lige har gjort, med samme resultat. Min receiver er en yammi rxv2067... Jeg prøvede også at sætte effektforstærkere på i lidt forskellige prisklasser. Bla havde jeg en nad 272, men det hjalp overhoved intet. Ville faktisk mene at min yammi gjorde det bedre uden... Det var først da jeg smed en yamaha as-2000(12000kr)forstærker på og brugte den som effekt, der kunne høres en forskel. I stereo var det dog minimalt, og jeg skulle virkelig sidde længe og lytte, før jeg kunne konstatere at det lød bedre med effekt tilsluttet. Men i surround var det dog tydeligt at høre, at receiveren kun skulle levere power til center og baghøjtalere. Lydbilledet åbnede sig rundt i alle 5 højtalere...
Til top
Voigt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Voigt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 21:59
Tak for indlægget.
Så var/er jeg ikke helt galt den, da jeg ikke rigtigt kunne høre forskel.
De var lidt mopsede/reserverede i HIFI butikken, da jeg kom retur med forstærkeren og meddelte at jeg gerne ville returnere fordi jeg ikke kunne høre en store forskel.(fik dog alle mine penge retur)
Har haft fronthøjtalerne tilkoblet receiveren som bi-AMP på zone 2, men har nu sat højtalerne kun til en udgang og det syntes receiveren bedre at kunne styre.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2013 kl. 00:29

Du vil selvfølgelig opleve "forbedring".. Om du mener den er pengene værd kan kun du svare på.

Det er bestemt ikke nogen selvfølge.

Yamaha laver meget vellydende forstærkere, så det kan nemt gå den anden vej

Powermæssigt tror jeg ikke der er meget at hente.

Men det er da op til den enkelte mht hvad man bryder sig bedst om, men jeg synes nu ikke de nyere NAD er noget at råbe hurra for og 6000,. for en lille ændring i lyden synes jeg er et pænt beløb.

Jeg satte anførelsestegn ved forbedring, det er der en grund til - gæt.. 
Jeg skrev i mit første indlæg at forbedringen efter alt at dømme ville være meget lille..

Du mener simpelthen at der er overhængende risiko for at han vil forværre lyden ved at koble nævnte effekt på hans receiver? Hvad er din baggrund for sådan et postulat?

1. Yamaha laver meget vellydende forstærkere

2. Jeg synes nu ikke de nyere NAD er noget at råbe hurra for

1. Yamaha laver forstærker der har en lyd, lige så vel som andre fabrikater har deres lyd.. Hvilken du prefererer er irelevant..

2. Egentligt det samme som nummer 1.. Blot med den ene forskel at han kobler flere watt på.. Hvilket ifølge hans anmeldelse havde den forventede effekt. Altså et noget reelt, noget fakta.. At du kan ikke bryder dig om "den nye NAD lyd" (?), siger dog intet ud over det åbentlyse.. Eksempelvis syntes jeg den er ret så go!  100% smagsbetonet..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2013 kl. 00:34
@ Voight

Go' feedback! Godt du fik prøvet det af inden. Jeg syntes det øjenåbner af en eller anden kaliber hver gang der bliver ændret på watt hos mig.. 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2013 kl. 06:18
Therien har du simpelthen fundet ud af at der er sammenhæng mellem oplyste antal watt og lydkvalitet hos dig ?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2013 kl. 06:30
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Therien har du simpelthen fundet ud af at der er sammenhæng mellem oplyste antal watt og lydkvalitet hos dig ?

Nej ikke nødvendigvis antallet af watt.. Men strøm, ja!
Til top
Voigt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Voigt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 14:55
Opfølgning
Endte med at købe en NAD C275, som nu trækker mine fronter (Monitor Audio Rx8)
Efter endelig indstilling og tilkøring, er jeg yderst tilfreds.
Efter at receiveren (Yamaha RX-A 1020) er blevet aflastet, er der kommet meget mere lyd og detaljer i center og baghøjtalerene. Receiveren havde vist svært ved at holde dampen oppe på alle højtalerne. (Alle RX serie) kører også med sub.
Musik, tale og effekter er godt afstemt til hinanden, med et godt bredt lydbillede.
Der skal åbenbart godt med kræfter til for at holde styr på detaljerne og højtalerne.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu