recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp med lyden til fladskærmen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp med lyden til fladskærmen

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Kasper Rodding Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 16:17

Jeg bruger hvid. okay hvad for et af dem skal jeg så købe og er du sikker på det vil virke hvis jeg køber en af dem?

Kan du muligvis give mig en forklaring på hvorfor det ikke virker?

Til top
wizdk79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-August-2007
Point: 479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 17:04

fordi jeg tror at det stik´du bruger ikke virker til den indgang.

det er 3.5 stikket

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 17:09

Okay super tak det  vil jeg prøve.

Må indrømme at jeg ikke har oplevet så god hjælp før tusind tak.

Til top
wizdk79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 17:15

Det var så lidt.

Til top
Notional Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-August-2009
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 21:19

Mit HD4870 kan nu altså godt føre HD lyd gennem DVI stikket. I hvert fald med den medfølgende DVI-HDMI konverter. Det burde der have fulgt med dit grafikkort også?

Om en 3. parts konverter virker ved jeg ikke. Men prøv først med at føre lyd gennem dit HDMI kabel. Du skal aktivere grafikkortet som lydkort via kontrolpanelet i windows under lydindstillinger. Aktivér "ATI HDMI Output" lydenheden der. Det kan være du også skal vælge den lydenhed i de programmer du afspiller video fra.

Det er trods alt nemmere end flere kabler og alle mulige indstillinger.

Tilføjelse: Hvis det er kablet der er HDMI-DVI så dur det ikke. Kun hvis du bruger et konverterstik og et HDMI-HDMI kabel.

Redigeret af Notional - 01-August-2009 kl. 21:21
Region coding is a failed experiment that promotes software piracy.
FOX, the network so dumb it should be called OX!
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 01:29
Lyt til Notional :-)

Specifikationerne til dit grafikkort står her.

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-h d-4000/hd-4890/Pages/ati-radeon-hd-4890-specifications.aspx

Jeg har sakset lidt af det vigtige:

"Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS5, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI"

Når det så er sagt skal du nok ikke forvente at dit TV kan håndtere alle lydformater, så hvis det stadig ikke virker må du lige vende tilbage.

MVH
tvkartoffel
Til top
wizdk79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 09:51

ser sgu ud til de har ret.

Undersøgte det lidt nærmere og fandt det her

Enabling HDMI Audio – You Need the "ATI HDMI Audio Device" Driver!!
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

The ATI Proprietary DVI-HDMI Adapter

Enabling HDMI audio in a Radeon HD 4xxx card is a bit confusing. First you have to use the ATI proprietary DVI-HDMI adapter (unless your card has a native HDMI connector). Otherwise you won't get audio through HDMI. The adapter is sometimes bundled with the card. If your card does not come with the adapter, you have to buy it, for example, from here.

Download and Install "ATI HDMI Audio Device" Driver

You will need to install not only ATI Radeon Video Card Driver, but also ATI HDMI Audio Device driver.

- If you are a Windows XP user, then download the ATI HDMI Audio Driver from the AMD website.
- If you are a Windows Vista/7 user, then download the ATI HDMI Audio Driver from the Realtek website.

(Why Realtek? A reasonable guess is that ATI lacks proper audio technology and ATI relies on Realtek for the whole audio part of the GPU.)

Configure the Sound Dialog Box

After you installed the driver, you have to enable the ATI HDMI audio device in the Sound dialog box. Here are some screenshots of the dialog box. First you have to select the correct playback device: Realtek HDMI Output. (The motherboard was GA-E7AUM-DS2H GeForce 9400 mGPU, so you can see "NVIDIA HDMI Output" too [disabled because an NVIDIA GPU can't work simultaneously with an ATI card under Vista].)

Click the "Configure" button and open "Speaker Setup". Then select the correct speaker setting.

Click the "Properties" button and click the "Supported Formats" tab, where you can select supported formats. Click the Test button and select all the supported formats.

In the "Advanced" tab, select the sample rate and bit depth. Vista Audio Engine will downsample/upsample audio to that sample rate/bit depth. So you should choose the highest rate/depth here.

link http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1029603

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 11:38

Okay jeg har en adapter som fulgte med, så i mener at jeg skal bruge den også købe et hdmi-hdmi stik og forbinde mellem pc og tv'et?

Også bagefter instalere de der drivere?

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 11:42

Notional.

har flere gange været inde i lydindstillinger men kan ikke aktivere

"ATI HDMI Output" da der hele tiden står den ikke er tilsluttet?

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 11:43
Da tv'et kun har 2 højttalere og for at sikre sig at man ikke roder rundt i flere lydkort, vil jeg foreslå at benytte minijack til minijack analog som der også er linket til.
Det er altid en no-brainer og virker som det skal. Hvis man ikke holder tungen lige i munden, så får man Ati grafikkort hurtigt ødelagt driveren, så den opfører sig mærkeligt. Det hænger sammen med at mange motherboard idag har indbygget Realtek lydkort og den chip på grafikkortet er også fra Realtek.

Du skal benytte HDMI 2 porten og tilslutte de to stik som jeg har sat ring omkring. Der skal muligvis også ind i en menu og sætte lyden på HDMI over til PC eller minijack. Har ikke et Sony tv, så ved ikke hvordan menuen ser ud.

Jeg vil foreslå at du sætter dit grafikkort til at udvide skrivebordet til den ekstra skærm. På den måde kan du vælge at afspille noget på dit tv imens du bruger din skærm til noget andet. Mange programmer er heller ikke gode til at få accelereret videoafspilning, hvis skærmen kører i Clone.

Da dit panel ikke kører FullHD, vil jeg foreslå at du sætter den til 720p50 som er en opløsning med 1280x720 i 50Hz som jeg har vist herunder:

God fornøjelse
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 11:53

okay det er forvirrende når i alle sammen siger noget forskelligt.

Cyberguyen, mit ati control ser ikke sådan ud og har ikke noget der hedder displays manager's

Ud for mit TDV(HDMI) står der 3 ikke 2?

Så du mener bare at jeg skal købe et andet lyd kabel?

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Kasper Rodding Kasper Rodding skrev:

okay det er forvirrende når i alle sammen siger noget forskelligt.

Cyberguyen, mit ati control ser ikke sådan ud og har ikke noget der hedder displays manager's

Ud for mit TDV(HDMI) står der 3 ikke 2?

Så du mener bare at jeg skal købe et andet lyd kabel?

Det er lige meget om der står 3 eller 2. Det er måden som Windows betegner skærmene jo flere skærme jo flere tal.

Jeg vil råde dig til at hente nyeste Catalyst 9.7 drivere fra Ati og vælge advanced, når du åbner kontrolpanelet til driveren. Så skulle de gerne se ud som det billede jeg har vist (måske står det på dansk)

Du kan sagtens få lyden til at virke med dit grafikkort og medfølgende DVI til HDMI adapter. Men det vil efter min mening være lagt mere besværligt og give flere problemer, end hvis du tilslutter minijack til minijack imellem dit lydkort og tv.

Desuden har du ikke behov for HDMI lyd på et stereo tv, da det så stiller krav til om tv kan dekode lyden korrekt.
Lyd igennem HDMI er beregnet til dem der kører lyden igennem en surround receiver inde billedet bliver sendt til tv'et.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu