recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp Nabo'en klager :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp Nabo'en klager :)

 Besvar Besvar Side  <12345 11>
Forfatter
Besked
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 14:39
Citat: mfhansen82 "Og hvad skal denne række af indlæg så anses for at være? De gamle mavesure, som lige fik en chance for at brokke sig over nutidens unge's egoisme og så videre???
For trådstarteren kan jo ikke bruge svarene til en dyt. (Det så være alle de indlæg der drejer sig om at flytte, købe hørebøffer eller bare konsekvent skrue meget ned.)
For så vil jeg da slå et slag for de unge ved at (uretfærdigt) påpege at det som regel er gamle snæversynede mavesure kramper som altid skal brokke sig over at de unge larmer for meget. De selvsamme typer som mener at høj musik (altså alt der får deres høreapparater til at sige "piiiiiiiv") kun hører til på et diskotek og at søndagen skal bruges på at nyde Top Charlie i stilhed. LOL
At foreslå ham at flytte i hus er jo aldeles hul i hovedet, da han nok ville have flyttet hvis det kunne lade sig gøre."
Du har fuldstændig ret, vi er mavesure præcis som dig, for magen til en svada du der kom med.
At du ikke mener man skal lære at tage hensyn til andre, viser du ikke er voksen endnu, du er vel omkring 30?
Der er da kommet mange gode råd, både fysiske og psykiske, når man bor i lejlighed er der ret begrænset ting man kan og må, lave  fysisks.
Hus reglementet siger nok ikke det er tiladt at larme efter kl 23.

Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

"Snakken" er jo et vidt begreb. Der findes alm samtale niveau, som næppe kan høres gennem betonvægge. Og så højlydt muntert næsten råben, som kommer i festligt lag. Og det kan høres, næsten uanset hvad væggen er lavet af. Hvis det er et must at du er meget aktiv efter kl 24, så få dig et hus Wink 


Hvis det er i weekenden må naboerne også tage hensyn til at der bor unge mennesker i lejlighedskomplekset. Vi andre skal også tage hensyn til skrigende børn og hvad har vi ikke alt..

Med det sagt, skal man naturligvis ikke larme overdrevet meget, weekend eller ej - almen respekt er vel ikke helt urimeligt.

- Brokker naboen sig over larm i weekenderne, så lave nogle aftaler (der er reelle), f.eks. at der bliver skruet lidt ned for musik/bass efter kl 1-2 s stykker om natten, og hvis i snakker højt kan i dæmpe jer lidt.

Det er helt urimeligt at forlange, at unge mennesker skal flytte i hus, bare fordi de støjer lidt i weekenderneSmile



Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:08
Det var absolut ikke for at være mavesur. Men alm god opdragelse burde betyde at man tar' hensyn til andre. I weekender kan man selvfølgelig tillade sig mere, og især hvis man lige varskoer naboerne. Til daglig skal der sq være ro, så dem der skal tidligt op på arbejde har en chance for at få noget søvn - Basta!Big smile
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Problemet i nogle betonbyggerier er at lyden kan forplante sig helt ekstremt...
 
Det kan jeg i den grad skrive under på. Jeg har aldrig fået en klage tidligere, men for nogen tid siden eksperimenterede jeg med noget DIY rumkorrektion. I den forbindelse spillede jeg frekvenssweeps der gik fra dyb bas til mellemtone ved moderat højt niveau. Ikke noget vildt.- Slet ikke.
 
Efter nogen tid kom min under - underbo og spurgte hvad fanden jeg havde gang i. Han var nu ikke sur og virkede flink nok, men nine eksperimenter havde efter sigende forplantet sig hele vejen ned i opgangen. Det var han vist lidt træt af Embarrassed
 
Bortset fra det er jeg afgjort på det hold der forventer at der nogen lunde ro på hverdage. Min nye overbo har for det første en forfærdelig musiksmag og for det andet spiller hun ulideligt højt lige præcis når det passer hende.- På nær om natten. Dunk dunk dunk... Det er lige til af få en prop af Confused
 
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 01-Maj-2011 kl. 15:15
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:23
Der er jo rent faktisk lovgivning på området vedr. støj. Det er ikke tilladt at "larme" mere end 40dB  i et beboelsesområde mellem 22 og 07 - uanset hvilken dag det så er. Det er den meget firkantede version, men i praksis er der de fleste steder en form for forståelse for at der til tider bliver holdt fest. I vores boligforening kom emnet op på en generalforsamling. Dér blev det vedtaget, at hvis der skulle larmes (uanset årsag), så skulle den pågældende opgang og den tilstødende opgang "advares" en uge før, så man kunne nå at flygte at lave evt. andre aftaler med overnatning, hvis det ikke lige passede ind. Det samme i øvrigt, hvis nogen ønsker specielt ro på en given dag - det kunne være en der skulle møde tidligt på en søndag f.eks.. Derudover skal man oplyse om hvor længe man regner med at støje mere end normal, så den enkelte kan vurdere om det vil være til gene eller ej. Den eneste undtagelse er nytårsaften. Det lyder omstændigt, men det er det egentlig ikke og det fungerer forbavsende godt - dog skal man lige gøre nyindflyttede opmærksom på reglen, men indtil videre er der ingen der har haft nogen indvendinger imod reglen
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det kan jeg i den grad skrive under på. Jeg har aldrig fået en klage tidligere, men for nogen tid siden eksperimenterede jeg med noget DIY rumkorrektion. I den forbindelse spillede jeg frekvenssweeps der gik fra dyb bas til mellemtone ved moderat højt niveau. Ikke noget vildt.- Slet ikke.
 
Efter nogen tid kom min under - underbo og spurgte hvad fanden jeg havde gang i. Han var nu ikke sur og virkede flink nok, men nine eksperimenter havde efter sigende forplantet sig hele vejen ned i opgangen. Det var han vist lidt træt af Embarrassed
 
det er da forståeligt nok, een ting er hvis man kan høre noget musik, men testtoner lyder jo af h. til
 
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Bortset fra det er jeg afgjort på det hold der forventer at der nogen lunde ro på hverdage. Min nye overbo har for det første en forfærdelig musiksmag og for det andet spiller hun ulideligt højt lige præcis når det passer hende.- På nær om natten. Dunk dunk dunk... Det er lige til af få en prop af Confused
well, jeg havde et problem med en underbo der holdte fest på en mandag i en vinterferie for et par år siden. Han kunne slet ikke forstå problemet; "jamen, det er jo vinterferie". Ja ja, men har var så den eneste i opgangen der havde ferie - det endte vist med at ham og naboen kom fysisk op at slås. Han blev så efterfølgende smidt ud af boligforeningen
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Han blev så efterfølgende smidt ud af boligforeningen


Clap
Clap
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det kan jeg i den grad skrive under på. Jeg har aldrig fået en klage tidligere, men for nogen tid siden eksperimenterede jeg med noget DIY rumkorrektion. I den forbindelse spillede jeg frekvenssweeps der gik fra dyb bas til mellemtone ved moderat højt niveau. Ikke noget vildt.- Slet ikke.
 
Efter nogen tid kom min under - underbo og spurgte hvad fanden jeg havde gang i. Han var nu ikke sur og virkede flink nok, men nine eksperimenter havde efter sigende forplantet sig hele vejen ned i opgangen. Det var han vist lidt træt af Embarrassed
 
det er da forståeligt nok, een ting er hvis man kan høre noget musik, men testtoner lyder jo af h. til
 
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Bortset fra det er jeg afgjort på det hold der forventer at der nogen lunde ro på hverdage. Min nye overbo har for det første en forfærdelig musiksmag og for det andet spiller hun ulideligt højt lige præcis når det passer hende.- På nær om natten. Dunk dunk dunk... Det er lige til af få en prop af Confused
well, jeg havde et problem med en underbo der holdte fest på en mandag i en vinterferie for et par år siden. Han kunne slet ikke forstå problemet; "jamen, det er jo vinterferie". Ja ja, men har var så den eneste i opgangen der havde ferie - det endte vist med at ham og naboen kom fysisk op at slås. Han blev så efterfølgende smidt ud af boligforeningen
 
Ja jeg havde også pænt røde øre. Underligt at min nærmeste underbo ikke kom og sagde noget. De var hjemme... Det må have været skrækkeligt at høre de testtoner.
Det var ikke lige faldet mig ind at man rammer samtlige resonansfrekvenser i bygningen når man afspiller sweeps. Det ved jeg så nu, på samme måde som resten af opgangen.
 
 
tvkartoffel
 


Redigeret af tvkartoffel - 01-Maj-2011 kl. 15:42
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Ja. Det var så både godt og skidt jeg invisterede i en Pioneer SC-LX83. Den gode side er god lyd og go bund i bassen. Men nabo'en klager det er så mindre godt når hendes kedelige ansigt står på den anden side af døren kl 2 om natten blot fordi man spiller en lille smugle musik og for sig et par pilsner eller to.

Forslag til lyddæmpning af væg ind mod nabo'en er kært velkommen.
Lige nu er der 160mm bærende beton, et lag glasfilt og 3 lag maling. :)
Jeg har meget svært ved at forestille mig en realistik løsning der kan gøre dig i stand til at spille bare nogen lunde højt om natten. Hvis du kigger over på lydmaskinen.dk er der hel kategori til akustik og lydisolering. Jeg kan allerede her sige at det er ret omfattende at lydisolere en stue og det kræver reelt en total ombygning hvis det skal være rigtig effektivt.
 
Efter min mening er almindelige sund fornuft og mådehold den eneste farbare vej hvis man bor i en etageejendom. Der findes en del producenter der laver akustiktilbehør til studier. De fleste fleste af de løsninger jeg har set som er praktisk anvendelige i en bolig bygger på at afkoble højttalerne fra gulvet eller det underlag de står på, så vibrationer ikke overføres. Typisk noget med at have f.eks. tykt fast skum under højttalerne. Det kan muligvis hjælpe lidt.
 
tvkartoffel
 


Redigeret af tvkartoffel - 01-Maj-2011 kl. 16:00
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

@mfhansen82: Læser du tråden eller kun det du kan blive stødt over ?
 
Man skal ikke finde sig i støj klokken 2 om natten *punktum*
 
Man kan varsle man holder fest og bede om forståelse for musik og larm den dag. Og der er kl 1 i mine øjne også det seneste tidspunkt man skal larme på. Derefter trækker selskabet videre i byen hvis der skal festes igennem.
 
Det vil sige at du reelt mener at højlydt sex også er bandlyst klokken 2 om natten. For det mener jeg at man må finde sig i, når man bor i lejligheder.
 
I øvrigt mht. til min alder. Nu er det jo ikke svært at læse min fødselsdato og komme frem til det rigtige tal.
Jeg bliver bare irriteret over et par af kommentarerne, da trådstarter jo prøver at tage hensyn til sin nabo, uden at skulle give afkald på sine sene nattetimers musik/film.
 
Og hvis man ikke kan læse at mit indlæg er skrevet med et glimt i øjet, uden at være forkert (jeg mener det jeg skriver), så beviser det altså lidt hen af vejen min pointe.
Jeg anser mig ikke for at være mavesur, men er bare træt af at høre ældre mennesker brokke sig over at de unge larmer for meget. Smile
Og så var det jo slet ikke det trådstarter spurgte efter.
 
Hvis der er en der spørger mig om råd til at købe en lækker bil med spark bagi, svarer jeg da heller ikke med om han ikke burde flytte ud på Jyllandsringen.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 16:03
Brasch: Der er ikke lovgivning på området som politiet har lyst eller ressourcer til at håndhæve! Jeg var på et tidspunkt "begunstiget" med en underbo der spillede så højt at glas og vaser i min lejlighed "dansede" ned af borde og andre vandrette flader og vægge og sammenføjninger har fået revner! Der var ingen steder i lejligheden (ca. 30-35m lang) hvor det var muligt at falde i søvn - med ørepropper! Jeg måtte adskillige gange sove ude i byen og klagede adskillige gange til både personen selv, udlejer samt politiet! Jeg var så langt ude til sidst at jeg spurgte politiet konkret hvad selvtægt blev takseret med - hvis jeg enten brød ind og smadrede anlæg/højttalere eller knaldede min underbo ned - på dét tidspunkt ville jeg have anset det for en luksus at få et par ugers søvn i fængslet og var temmelig desperat - overvejede også at klippe kablet med strøm til hele ejendomskomplekset!
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Brasch: Der er ikke lovgivning på området som politiet har lyst eller ressourcer til at håndhæve! Jeg var på et tidspunkt "begunstiget" med en underbo der spillede så højt at glas og vaser i min lejlighed "dansede" ned af borde og andre vandrette flader og vægge og sammenføjninger har fået revner! Der var ingen steder i lejligheden (ca. 30-35m lang) hvor det var muligt at falde i søvn - med ørepropper! Jeg måtte adskillige gange sove ude i byen og klagede adskillige gange til både personen selv, udlejer samt politiet! Jeg var så langt ude til sidst at jeg spurgte politiet konkret hvad selvtægt blev takseret med - hvis jeg enten brød ind og smadrede anlæg/højttalere eller knaldede min underbo ned - på dét tidspunkt ville jeg have anset det for en luksus at få et par ugers søvn i fængslet og var temmelig desperat - overvejede også at klippe kablet med strøm til hele ejendomskomplekset!
 
Ja det er katastrofalt at reglerne omkrig støj ikke håndhæves, når der ikke kan opnås almindelig enighed mellem naboer. Du er ikke den første der har været udfor at blive terroiseret på den måde og du bliver med sikkerhed heller ikke den sidste. Min forhenværende kollega måtte flytte fra sin lejlighed, da der boede en junkie i nabolejligheden som ikke kunne finde ud af hvornår det var nat og og hvornår det var dag.
 
tvkartoffel
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu