|
Hjælp og vejledning søges til mediecenter |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
BP-Champ ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-Januar-2014 Sted: Herning, DK Status: Offline Point: 7 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-Januar-2014 kl. 23:32 |
Hej
jeg har nu i flere år bøvlet rundt med diverse halvfærdige løsninger af mediecentre, og er aldrig blevet helt færdig med det, eller fundet noget jeg syntes om, bla. er Windows medie center aldrig blevet noget for mig, mest fordi jeg nok ikke kan finde ud af det. Men så faldt jeg over Plex server, og deres nye klient til PC. og syntes det virker fantastisk, da jeg bla. har brugt voldsom lang tid, og penge på at ligge alle mine dvd film ind på et NAS med masser af plads, så derfor er PLEX lige blevet noget for mig. Jeg har fundet min gamle Mediecenter pc frem fra gemmerne, den havde et problem med at blive for varm, det er et silverstone sg01 kabinet, som jeg faktisk er ret glad for, da den er stilren, ikke fordi jeg er meget stilren, men syntes der er for mange pop-smarte kabinettet på markedet, der er plantet en Pentium 4, 3,4ghz processor i, som kun blev 56 grader ved 0 belastning, men der var også kun ca 1cm over blæseren og op til strømforsyningen, piller jeg strømforsyningen ud, så bliver den 52 grader efter at have kørt fuld load i en time, og nu er det så jeg ikke helt kan finde ud af hvad jeg skal gøre, for strømforsyningen skal jo gerne være inde i kassen og ikke ved siden af, og har kikket rundt på nettet efter andre løsninger / andre reservedele / kølere og nu spørger jeg jer hvad i vil råde mig til.. jeg skal have pc´en stående ved tv´et, har ikke andre steder den kan stå. jeg har overvejer at købe en Shuttle SH67H3 barebone, og så sætte en måske 2,5ghz Pentium i den, eller en i3 den skal jo ikke bruge så meget kraft for at være plex klient, (serveren står et andet sted) grunden til at jeg gerne vil have en pc, er muligheden for blu-ray drev hvis man nu låner en film, jeg har prøvet samsungs smart boks som der er plex indbygget i, men den er alt for langsom. men forslag til andre pc´ere er også velkommen, men syntes en mac mini er lidt for dyr.. håber i kan give mig lidt forslag. mvh Brian |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 34 ![]() -- ![]() Oprettet: 05-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 320 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvad skal den kunne, din htpc? Der er jo efterhånden rigtigt mange muligheder
Den mest populære i øjeblikket er nok intel's nuc http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/intel-next-unit-of-computing-kit-dc3217by-id-6999724.aspx?q=intel+next+unit http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/intel-next-unit-of-computing-kit-d34010wyk-id-7604939.aspx?q=intel+next+unit http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/intel-next-unit-of-computing-kit-dc53427hye-id-7276849.aspx?q=intel+next+unit Det første link er til den "gamle" model af nuc, der er rigtig billig, men tilgengæld har nogle drawbacks i form af manglende lan-port (der kan stadig sættes trådløst kort i), kun 3 usb 2.0 porte og intet jack-stick til lyd - samt kun hd 4000 grafikkort, der såmænd er udemærket men lider af 24p problematikken (en kunstigt indsat dobbeltframe ca hver 3-4 minut) De 2 næste er super til htpc brug, hvis du altså ikke skal have integreret tv-tuner eller lydkort - begge ting der kan klares eksternt og gemmes af vejen.. Der er integreret ir-modtager, usb 3.0 porte, hdmi og whatnot - alt i alt en super løsning til htpc. Der er dog folk der mener blæseren i nuc'en lider af "whine" - personligt kan jeg ikke høre blæseren i de 2 nye modeller når den bare kører uden belastning. Der findes desuden også rigtigt mange kabinetter til nuc der kan køle den passivt - vær dog opmærksom på at købe et der passer til den model du vælger.. Et alternativ kunne være et thin-mini itx kort, fx http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-h81t-id-7915806.aspx eller http://www.pricerunner.dk/pl/35-2927188/Bundkort/Gigabyte-GA-H87TN-%28rev.-1.0%29-Sammenlign-Priser - i kombination med en socket 1150 cpu på max 65w og et akasa euler kabinet http://www.pricerunner.dk/pl/186-2888801/Kabinetter/Akasa-Euler-120W-Sammenlign-Priser?q=akasa+euler&ref=redirect&search=akasa+euler&sort=4 eller streacom fc8 evo hvis du vil have indbygget dvd/bluray og mulighed for intern tvtuner el lydkort Personligt foretrækker jeg dog et ekstern bluray drev, der kan findes frem når der skal rippes eller en sjælden gang imellem ses en bluray direkte fra disk :) |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Intel nuc, celeron udgaven vil være helt fin til dit formål
|
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
BP-Champ ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-Januar-2014 Sted: Herning, DK Status: Offline Point: 7 |
jeg kan klart følge dig i de små nuc, har også tænkt på dem. jeg er bare ikke god til sådan nogle små kompakte maskiner, jeg gerne at det er noget jeg kan stikke hovedet ind i, hvis der er noget galt, for at sige det på den grove måde...
min forstærker står også fremme, så der gør ikke noget hvis pc´en fylder lidt, jeg kikkede lige nærmere på shuttle pc´en som ingen af jer nævner: http://us.shuttle.com/barebone/models/sh67h3.html den har indbygget hdmi, og indbygget analog spdif stik, som jeg skal bruge til min forstærker, jeg kan sætte mit blue-ray drev i den, og shuttle kalder den selv "Your Best Choice for Digital Home Entertainment" og så ville jeg sætte en Intel Core i3 3220 3.3GHz 3MB Box S1155 HD2500 i den.. det bliver jo nok dyrer end en nuc, men jeg kan godt lide at have det hele "in a box" så jeg ikke har et usb lydkort hængende ud af den, for at få optisk audio, (indtil jeg får en forstærker med hdmi) og at blu-ray drevet sidder i den... Hvad siger i til shuttlen ? som en htpc til stuen.. som pt kun skal bruges til plex, jeg kunne måske komme i tanke om at ligge plex serveren på samme maskine, og så købe den celeron nuc til soveværelset, og børneværelserne.. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 34 ![]() -- ![]() Oprettet: 05-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 320 |
Well, har selv en præference for passivt kølede systemer - dvs ingen blæserstøj overhovedet. Tag et kig på hd-plex, streacom og hvad der ellers findes.. Det er en fornøjelse at tænde en pc uden der kommer en lyd fra den.
Nuc'en er jo sådan set bare en "all in one" pc, med mulighed for at tilføje ssd, ram og wifi kort efter behov - den kommer inkl strømforsyning - og med mulighed for passivt kølede kabinetter, er det efter min mening den bedste htpc/streaming løsning på markedet pt. Det er lige så nemt som en almindelig pc at rode med. Uanset hvad, så gå enten efter en haswell (socket 1150) løsning, eller amd kaveri (udkommer 14 januar) - de har begge fordele der gør dem velegnede til htpc brug - for intel's vedkommende perfekt 24p - gengivelse og bedre farvekontrol, og for amd's vedkommende en spritny apu-platform der virkelig er potentiale i - de har integreret cpu og gpu sådan at der er rigtigt stort potentiale for store forbedringer på ydelse både i video og spil henseende - men det er stadig lidt ude i fremtiden, da det er en ny platform der ikke er skrevet software til endnu.. |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Sagt på en anden måde hvis du køber den shuttle, vil den ikke have perfekt 24p support og du vil hvis du er sensitiv opleve små hak i billedet hver 3-4 minut.
I stedet for en færdig løsning, så byg selv ud fra fx de link AndresMo kom med og du vil kunne få det passivt uden larm samt indbygget drev. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |