|
HJÆLP: Skal købe en bærbar computer! |
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Forfatter | |
dumb ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 439 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Korrekt, jeg glemte lige skærm aspektet. Men jeg købte en Lenovo Y510P til min søn, i november måned, med Full HD skærm, i5 og et Nvidia 750 til 4999,- Så det kan lade sig gøre :) Jeg ved godt at Full HD ikke et et kvalitetsstempel i sig selv, men jeg synes faktisk den har et udmærket billede.
Og min påstand er at de fleste ville kunne leve med de skærme der findes på de billigere modeller, så for dem betyder opløsningen måske mere. /Thomas
|
|
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES Lærred: 110" HiViLux motoriseret Front/Center: Paradigm MilleniaOne Bag: S/A Talent Sub 1: XTZ 10.16 Sub 2: Velodyne SPL-800i Receiver: Yamaha RX-A3030 |
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Til jer der har svaret, tusind tak. Jeg har fået lidt mere at tænke over, og det er jo skønt med inputs
![]() Som Globulus helt korrekt er inde på, så er det klart en fordel at kunne se og røre ved maskinen først, og det har jeg også tænkt mig, men det begrænser mig så også lidt, hvis jeg ikke kan finde den model i en fysisk butik, men så besværligt skal det nu heller ikke være, for ham jeg køber den til (gave) skal ikke bruge den til mega high-end brug, men primært skole med diverse Office opgaver og surf på nettet. Dog ved jeg at han også ofte har computeren med på farten til familiebesøg eller vennebesøg, og så kan det jo være rart at have en bærbar der kan spille lidt spil (WoW og Diablo 3) uden at det ligner noget fra 1980, men samtidig heller ikke behøver at være på maksimale grafikindstillinger. Men jeg må på udkig. Nu så jeg bare lige rent tilfældigt at Elgiganten har denne Toshiba Satellite på tilbud til 3.699 kr. Den har en i7-4510U (hvad det så end betyder), 6 GB Ram og Intel HD Graphics 4400. Skærmopløsningen er dog kun 1366 x 768, så det er selvfølgelig lidt træls. Se computer her Ellers så jeg at denne Lenovo var den best populære ind på EDB Priser til 4.999 kr. og den har jo alt det I har snakket om. FullHD, i5-4210U og GeForce GT 840M. Den ser nu også ret lækker ud, så det er vel dumt at spare 1.300 kr. hvis der er stor forskel mellem disse to maskiner, hvilket i vel kan fortælle mig? ![]() Det ser ud til så vidt jeg lige kan se at den Lenovo er rimelig meget ”value for money”, og svært at finde en bærbar der kommer tæt på i samme prisklasse synes jeg. Men hvordan kan det være at en Lenovo med en i7-4510U CPU med samme opløsning og samme grafikkort er 300 kr. billigere? http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-z50-70-id-8752666.aspx Redigeret af ladiesman217 - 07-Marts-2015 kl. 15:20 |
|
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
Prøv at se Steven Snedkers skriverier her:
Han har gjort det til sin opgave at lære 3f's medlemmer at finde rundt i tilbuddene. Men han kan ikke li' Apple ![]() Redigeret af Brixen - 07-Marts-2015 kl. 16:20 |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
15,6" med 1366 x 768 er rart at se på. Ved Full HD synes jeg teksten bliver for lille, og hvis man sætter skærmopløsningen ned får man gnidret tekst.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
JohnHDK ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2011 Sted: Køge, Danmark Status: Offline Point: 21 |
Et godt råd, køb IKKE en Toshiba ... jeg har en og er så træt at den, data så ud som den du kigger på, men der er så mange fejl ved den, dårligt tastatur, fejl i styresystemet og den LARMER!
Var sgu mere glad for mine Acer og Asus bærbare, det bliver det også næste gang.
|
|
![]() |
|
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
Har også prøvet en Toshiba - det er ikke kun blæseren, som suser. HOLD DA KÆFT, hvor harddisken larmer!! Og musemarkøren har det med at fryse fast...
Redigeret af turbo2 - 07-Marts-2015 kl. 20:49 |
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Spændende side hvor jeg kan teste de forskellige CPU'er, og jeg kan se at den Lenovo jeg kiggede på med en i5-4210M scorer over 4.000 så det er jo positivt.
Men jeg tænker bare lidt, at han tester jo kun CPU'en, og han tester også en Toshiba som scorer godt på CPU'en, men som John og turbo skriver, så er Toshiba åbenbart kendt for at være noget bras der larmer, og hvor meget sjov er der så i at have en god CPU? Der bliver jo heller ikke testet harddisk og grafikkort? Ingen tvivl om at det er godt at kende til CPU'ens styrke, men skal man ikke have andre ting med i overvejelserne også? |
|
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19562 |
Det er fordi man ikke skal ændre skærmopløsningen, men derimod skriftstørrelsen! Klaus |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Igen: At en enkelt bruger har haft dårlige erfaringer med en enkelt model er ikke nok til at dømme alle modeller af samme mærke ude. Det være sagt, så er ASUS efterhånden et af de få mærker - hvis ikke det eneste - som producerer deres maskiner på egne fabrikker - i modsætning til Dell/HP/Toshiba/Apple osv. Og maskinen kan være stykket nok så godt sammen hardwaremæssigt uden at det kommer kunden til gode, hvis producenten har fyldt den op med crapware/bloatware.
At en HD i en bestemt model larmer er heller ikke ensbetydende med, at alle maskiner af samme model har en larmende HD. Producenten kan sagtens finde på at skifte til en anden HD i modellens levetid eller endog benytte flere forskellige HD-modeller på samme tid. Det samme gælder skærmpaneler. Søg efter "the great panel lottery" eller blot "panel lottery". Mht. CPU: Det er faktisk en OK YouTube-video, der blev linket til (IT-Nørden, var det vist), men der er tale om suboptimering. Hvis vi holder os til den mobile Core i5 Haswell model 4210 har vi fire forskellige modeller: 4210Y, 4210U, 4210M og 4210H: 4210Y: 11,5W TDP 4210U: 15W TDP 4210M: 37W TDP 4210H: 47W TDP http://ark.intel.com/compare/78929,81012,81016,76611 4210Y er ikke specielt interessant da den vist primært er tiltænkt tablet-PC'er med en fuld Windows 8 men her har vi på det seneste set et væld af tablets med Z3735F (Atom) og lignende i stedet. I den højere ende - som 4210Y tilhører - vil Broadwell snart komme til at dominere: http://hexus.net/tech/reviews/cpu/65941-intel-core-i5-4210y-22nm-haswell/ Det efterlader os så med U, M og H når snakken går på notebooks. M og H er kraftigere end U men også billigere. H er mest af alt en M med højere clockfrekvens og i en anden indpakning. Prisen for at køre med en kraftigere/billigere M/H i forhold til en U er et væsentligt højere strømforbrug med lavere batterilevetid og større behov for køling til følge. Det gør så ikke nødvendigvis noget, hvis der er tale om en stor notebook med tilstrækkelig køling og hvis man har dimensioneret batteriet til det øgede strømforbrug. Skal maskinen bruges til skolebrug og i det hele taget slæbes meget rundt vil det nok være en fordel at tage batterilevetid og vægt med i betragtningerne - måske endog prioritere disse over hvor tunge spil den kan trække. Igen, Intel HD 4400 kan sagtens trække spil af nyere dato, hvis man ikke skruer detaljerne op på max. Mht. andre overvejelser: Touchpad, touchpad og touchpad! Hvis du har mulighed for det, start Internet Explorer, åbn en nyhedsside og check efter hvor godt gestures fungerer, f.eks. kør to fingre op og ned for at se, hvordan den reagerer når man scroller gennem en nyhedsside. Check også efter, hvor godt den reagerer på almindelige klik - både når man tapper og når man trykker på de fysiske knapper. Man kan have forskellige meninger om Apple men de kan i det mindste finde ud af at lave en ordentlig touchpad på deres MacBook Pro/Air. PC-producenterne klarer sjældent denne opgave specielt godt. Endelig er der tastaturet: De færreste notebooks har et tastatur, der blot er tilnærmelsesvist egnet til spil - eller blindskrift for den sags skyld. Overvej at tage et eksternt tastatur/mus-sæt med i købet. Det er nok ikke noget, man har med på farten, men det kan måske være en fordel at have stående i privaten når der skal spilles på maskinen om aftenen. |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19562 |
Angående touchpad, så har jeg altid været godt tilfreds med den på min nu aldrende HP, hvorimod jeg var forbi 2 thinkpads i går, her er touchpad og knapper integreret. Det kommer jeg ikke til at blive venner med sådan lige med det samme og så virker det altså lidt som noget "dallerværk".
Klaus |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
Ja - sådan er det desværre ved at blive. Kan kun give dig ret - jeg har nemlig dallerværket, og det ER trælst, især på min Acer Aspira V3-772. Det er som om, man skal røre ved pladen lidt hårdere end normalt, selv om det er indstillet til at der kun skal røres let. Når man "tapper", så bør man gøre det øverst på pladen - ellers lyder det: BANG! BANG! Hvis man gør det, hvor "knapperne" er... Det går noget nemmere på min Asus Transformer Tablet- -her er touchpadden noget strammere.
Redigeret af turbo2 - 08-Marts-2015 kl. 07:16 |
|
![]() |
|
Brianigenigen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 624 |
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE59423896/lenovo-ideapad-z50-70-15-6-barbar-computer-sort
Den er jeg super glad for, og kan faktisk ikke høre den
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |