recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HJÆLP: Skal købe en bærbar computer!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HJÆLP: Skal købe en bærbar computer!

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE59423896/lenovo-ideapad-z50-70-15-6-barbar-computer-sort

Den er jeg super glad for, og kan faktisk ikke høre den

6.999 hos Elgiganten er måske lige i overkanten men måske du fik den på tilbud?

Prisen ligger omkring 6.000 kr. hos Computersalg.dk.

Går man ned i en Core i5 men bibeholder resten (8GB, 1TB hybrid, FullHD, nVidia GT 840M osv) kan man få den samme maskine til 4.799 hos Laptops.dk:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=5882

Faktisk slet ikke så tosset - i hvert fald på papiret. Desværre med blank skærm.

Strækker man sig til de ca. 6.000 kr. en Core i7 Z50-70 koster kan man dog - også hos Laptops.dk - få en Core i7 (denne gang ægte quad-core med Hyperthreading, dvs. 4/8 i stedet for 2/4) Lenovo ThinkPad:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=5247

Mat skærm, en CPU der render i i cirkler omkring 4xx0U-serien og med mat skærm. Ekstra stort batteri til at håndtere den ekstra kraft men dog stadig en vægt, der kun ligger 100g over de typiske 4210U-maskiner. Man får helt lyst til at lægge den i kurven.

Så er der også en meget tilsvarende model til blot 4.995 kr.:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=5879

Ca. samme specs bortset fra at denne model har touchskærm. Den lavere pris skyldes så, at skærmen kun er HD i stedet for FullHD og at denne model ikke har nVidia grafikkort.

Og hvad er så problemet med Lenovo ThinkPad E540 (touch eller ej)? For der må da være et problem, ikke sandt? Denne YouTube-video var/er nok til at afholde mig fra at købe denne model:
https://www.youtube.com/watch?v=jb7p3VkQCOo

Man kan diskutere tonen i videoen, men manden påpeger mange af de ting, jeg selv har imod nutidens layouts.

Som det påpeges i kommentarerne til videoen er der dog stadig håb idet både ThinkPad W541 (men ikke W540) og W550s har noget, der ligner det gamle layout hvad angår touchpad mens tastaturet stadig benytter et mere moderne layout. Der er så tale om workstations til helt andre priser end E540-modellerne.

Som tidligere nævnt vil vi meget snart se mange flere Broadwell-modeller på markedet og Lenovo er da også på vej med efterfølgeren til E540 kaldet E550 hvor man rent faktisk er gået tilbage til den gamle type trackpad:
http://shop.lenovo.com/dk/da/laptops/thinkpad/edge-series/e550/?cid=dk:sem:p5wevc

Er E550 så på alle måder bedre end E540? Nej, f.eks. er i7-CPU'en på den største E550-model væsentligt svagere end den ægte quad-core-CPU på E540, men til gengæld får man længere batterilevetid. Hybrid-disken er også halveret i størrelse, hvilket kan undre en smule eftersom der stor set ingen forskel er ved at benytte en 1TB i stedet for en 500GB. Vi taler ikke om en SSD eller en Fusion Drive her. Blot en billig SSHD. Merprisen for 1TB i stedet for 500GB er da også kun 282,50 kr.

Tastatur-layoutet er stadig ikke perfekt.

Redigeret af GlobulusDK - 08-Marts-2015 kl. 09:30
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 13:06
GlobulusDK jeg er meget taknemmelig for din hjælp, selvom jeg ikke forstår det hele så er det god info at læse Men noget jeg ikke forstår. Du linker til to Lenovo ThinkPads = E540 i7 touch eller ej. Du skriver at du næsten selv får lyst til at købe den (den ude touch) men lige efter så linker du til en YouTube video som fortæller at Trackpad (musen) er helt hen i vejret på bl.a. E540 designet.

Dvs. du vil fraråde mig at købe den alligevel?

Den første Lenovo du linker til i din post (Ideapad) er med en i5-4210U, er den værd at se på? Jeg kan se at den CPU kun score halvdelen Avg. CPU Mark som de andre du linker til.

En anden væsentlig faktor som du nævnte i din forrige post, er vægten, og der må jeg også erkende at det nok bliver vigtigere for personen end at kunne trække spil på høj grafik.

Men hvad er din "bottom line" så?

Jeg kan forstå at det er "dumt" at købe en i 3.000 prisklassen, og spise sig af med for lidt, og jeg skal helst op i mod de 4.500 kr. eller mere hvis det kan betale sig?

Hvad ville du kigge efter af PC? Hvor meget betyder det Trackpad design? For den E540 er da lækker.
          
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 14:46
Til omkring 5.000 kan du få denne her:
http://www.pricerunner.dk/pi/27-3006705/Baerbar/Acer-Aspire-V5-573G-54216G1Takk-%28NX.MQ7ED.009%29-Produkt-Info

Storebroderen med FullHD-skærm har fået megen rosende omtale, men koster godt 1.500 kr. mere (også større CPU, mere RAM osv.).
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 15:18
Ladiesman217 spurgte:

"Hvor meget betyder det Trackpad design?"

Jeg er i hvertfald træt af, at der ikke skal meget til, før det larmer, når man "slår" på det. Det hjælper, når man gør det fra ca. midt på, til lidt højere oppe. Men man skal være MEGET bevidst om det!

Redigeret af turbo2 - 08-Marts-2015 kl. 15:21
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 15:40
Trackpad'n er selvfølgelig noget man bruger hver eneste gang, så ja det skal da være i orden. Nu har jeg altid kun været vandt til Trackpad fra en MacBook Pro og Air, og de har aldrig generet mig, men af hvad jeg kan se ud fra den demonstration der, så er den ikke så heldigt designet.

Den er ellers lækker den E540, og de har - så vidt jeg kan se - noget ganske fornuftigt hardware med sig?

Er der andre alternativer, for vi skal bruge den bærbare sådan lidt hurtigt.
          
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

GlobulusDK jeg er meget taknemmelig for din hjælp, selvom jeg ikke forstår det hele så er det god info at læse Men noget jeg ikke forstår. Du linker til to Lenovo ThinkPads = E540 i7 touch eller ej. Du skriver at du næsten selv får lyst til at købe den (den ude touch) men lige efter så linker du til en YouTube video som fortæller at Trackpad (musen) er helt hen i vejret på bl.a. E540 designet.

Dvs. du vil fraråde mig at købe den alligevel?

Den første Lenovo du linker til i din post (Ideapad) er med en i5-4210U, er den værd at se på? Jeg kan se at den CPU kun score halvdelen Avg. CPU Mark som de andre du linker til.

En anden væsentlig faktor som du nævnte i din forrige post, er vægten, og der må jeg også erkende at det nok bliver vigtigere for personen end at kunne trække spil på høj grafik.

Men hvad er din "bottom line" så?

Jeg kan forstå at det er "dumt" at købe en i 3.000 prisklassen, og spise sig af med for lidt, og jeg skal helst op i mod de 4.500 kr. eller mere hvis det kan betale sig?

Hvad ville du kigge efter af PC? Hvor meget betyder det Trackpad design? For den E540 er da lækker.

Brianigenigen linkede til Lenovo Z50-70. Den kiggede jeg så på og fandt Elgigantens nuværende pris på 6.999 som værende lidt for høj i forhold til hvad man fik.

Jeg fandt derefter et link, som beskrev forskellene på Lenovos forskellige serier til den almindelige forbruger.

Nu bruger - eller brugte - jeg kun notebooks i professionelt øjemed og derfor ligger mit fokus mere på ThinkPad-serien snarere end de mange serier, man finder hos Fona, Elgiganten o.l.

Jeg kiggede derfor på de forskellige ThinkPad-modeller på Laptops.dk og fandt, at man fik en - på papiret - aldeles udmærket maskine i E540. Nu er jeg dog den fødte pessimist og søgte derfor bevidst efter nogle negative kommentarer omkring E540 og fandt den 17-minutter lange YouTube-video, som kraftigt kritiserede touchpad'en og tastaturet. Det var nok til at kølne min interesse for maskinen fordi jeg behøver ikke selv prøve maskinen for at vide, at jeg ville have nøjagtig den samme holdning til touchpad'en på E540-maskinerne.

Jeg kiggede derefter på Lenovos hjemmeside for at se, hvordan E550 (Broadwell-efterfølgeren) så ud og her ser det ud til, at Lenovo har taget ved lære af deres design-fejl og gået tilbage til en touchpad, hvor man ikke konstant kommer til at trykke på "knapperne" med mindre man holder sine hænder i en meget ukomfortabel og på sigt skadelig stilling. Tastaturlayoutet er stadig et problem i mine øjne, men det finder man næppe meget bedre, så det skal ikke være afgørende for valget.

Desværre (afhængigt af, hvad man går efter) er CPU-ydelsen i E550 gået kraftigt tilbage (ca. 40% ned i PassMark score) fordi man ved skiftet fra Haswell til Broadwell er gået fra en MQ til en U CPU. Noget lignende har man også set for Dell Latitude-serien, hvor man i de seneste modeller har prioriteret lav vægt i stedet for kraft. En Dell Latitude er efterhånden blevet en UltraBook.

Tilbage til E540 (sidste års model): Hvis du ikke allerede har fået set videoen vil jeg anbefale dig at få den set og selv vurdere, om det kunne være et problem.

Her diskuteres touchpad'en til W540, som er den samme som sidder i E540:
https://forums.lenovo.com/t5/W-Series-ThinkPad-Laptops/The-W540-and-its-atrocious-TouchPad/td-p/1473580

Folk hader denne touchpad som pesten og der er jo nok en årsag til, at Lenovo med alle(?) 2015-modellerne ser ud til at være gået tilbage til de fysiske knapper.

Så bottom line: E540 ser ud til at kunne være en lækker maskine, hvis det ikke var for den ene, katastrofale designbrøler.

Jeg bruger selv en desktop-PC på fuld tid fordi jeg ikke har behov for at transportere min computer. Skulle jeg have en bærbar til lettere opgaver ville jeg kigge på en billig 11" eller 13" hybrid-computer men stadig benytte min desktop til de tungere opgaver. Blev jeg tvunget til at benytte en bærbar på fuld tid ved jeg ikke lige, hvad det skulle være, hvis vi er under 5.000 kr., så mine indlæg skal mest ses som forsøg på at påpege ting, man skal være på vagt overfor.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 17:49
Det er noteret, og det er også nogle gode pointer du kommer med, helt bestemt. Jeg har set den video, og det lyder også til at jeg vil komme til at irritere mig over den Trackpad, så jeg ved ikke om jeg tør. Jeg må se om de findes i en fysisk butik hvor jeg kan prøve det af.

Med alt det sagt og hvis der tænkes på at computeren primært skal bruges til skolebrug, så når man vel langt med et budget på de 5.000 kr.? Den Lenovo som du fandt  til 4.799 kr. er jo sådan set ganske udmærket til det hvis jeg ikke tager fejl, også selvom der kun sider en 4210U CPU deri?

Mit spørgsmål er så, hvis budgettet ligger på de 5.000 for denne studerende, og spil ikke er første prioritet, men maskinen må gerne kunne lidt, så kræves der ikke det helt store, og man skal bare være opmærksom på hvilken CPU der sidder i maskinen, at det ikke er en alt for langsom en af slagsen?
          
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Det er noteret, og det er også nogle gode pointer du kommer med, helt bestemt. Jeg har set den video, og det lyder også til at jeg vil komme til at irritere mig over den Trackpad, så jeg ved ikke om jeg tør. Jeg må se om de findes i en fysisk butik hvor jeg kan prøve det af.

Med alt det sagt og hvis der tænkes på at computeren primært skal bruges til skolebrug, så når man vel langt med et budget på de 5.000 kr.? Den Lenovo som du fandt  til 4.799 kr. er jo sådan set ganske udmærket til det hvis jeg ikke tager fejl, også selvom der kun sider en 4210U CPU deri?

Mit spørgsmål er så, hvis budgettet ligger på de 5.000 for denne studerende, og spil ikke er første prioritet, men maskinen må gerne kunne lidt, så kræves der ikke det helt store, og man skal bare være opmærksom på hvilken CPU der sidder i maskinen, at det ikke er en alt for langsom en af slagsen?

Ja, jeg kom vist lidt hurtigt væk fra i5-udgaven af Z50-70. Indmaden ser som sådan fin ud.

Skal vi alligevel gå på jagt efter noget negativt så check https://www.youtube.com/watch?v=azHJUQFSHoQ

Bemærk, at du har de fysiske knapper i bunden af touchpad'en i modsætning til ThinkPad-maskinerne, hvor knapperne sidder lige under mellemrumstasten. Det er så en smagssag om man foretrækker det ene eller det andet.

En anden ting jeg ikke er stor tilhænger af er tastaturlayoutet, hvor man har vanskeligt ved at finde visse taster (Home/End/PgUp/PgDown/Cursor) pga. manglende afstand/grupperinger og hvor man har brugt plads på et numerisk tastatur som dermed bidrager til meget smalle ENTER- right-SHIFT- og Backspace-taster. Sammenlign med E550, hvor man har løst nogle af disse problemer på trods af at man også på denne model har inkluderet et numerisk tastatur.

Z50-70:
http://www.techspot.com/images/products/laptops/org/2014-09-02-product-12.jpg

E550:
http://www.lenovo.com/images/gallery/1060x596/lenovo-laptop-thinkpad-e550-front-1.jpg

Jeg nævnte tidligere, at skærmen var blank på Z50-70, hvilket tæller ned hos mig. Iflg. denne anmeldelse er der tilmed tale om en ekstremt ringe skærm (ringe TN-panel med dårlig lysstyrke):
http://www.digitalversus.com/laptop/lenovo-z50-p23563/test.html

Så her er åbenbart et eksempel på, at 1920x1080 ikke er ensbetydende med en god skærm. Jeg var i forvejen lidt skeptisk over at man kunne få en maskine med 1920x1080-skærm OG GT 840 grafik OG Core i5 CPU til blot 4.799. Som sagt bliver det først sjovt når man kommer op omkring 6.000 kr.

Det nævnes også i anmeldelsen, at Z50-70'eren er lidt af en gang billig plastic, som knager når man vrider en smule i det, hvilket man må forvente af en notebook på det almindelige forbrugermarked. Det er af samme grund at jeg hælder mere til ThinkPad-serien (minus sidste års modeller) som er mere robust og beregnet til det professionelle marked.

Desværre koster en E550 med FullHD-skærm og Core i7-5500U så 6.317 kr. *efter* en rabat på 702 kr. En skam man ikke kan få den væsentligt billigere Core i5 E550 med FullHD-skærm. Det ville så selvfølgelig også gøre den dyrere, men måske knap så dyr som i7-modellen.

Hvorfor går jeg så vildt og inderligt op i tastaturlayouts? Fordi jeg lægger stor vægt på at alle skal kunne lære at skrive blindskrift på den rigtige måde i stedet for at opfinde og vænne sig til deres små, egne systemer, med 3-5 fingre og øjnene på tastaturet halvdelen af tiden. Tastaturet på Z50-70 er absolut ringe i den sammenhæng mens det på E550 er noget mere brugbart. Desværre er vi nået dertil, hvor notebook-tastaturer inspirerer desktop-tastaturer snarere end omvendt, så den eneste måde man i dag kan få et ordentligt tastatur på er ved at købe et ekstremt billigt, kablet desktop-tastatur eller et af de dyre "gamer"-tastaturer.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 19:01
Undskyld jeg hijacker tråden...

Globulus, du lader til at være lidt inde i laptop markedet. Hvad ser du af fordele og ulemper ved disse to maskiner og hvilken ville du vælge:

https://www.dustin.dk/product/5010801859/lifebook-e744

https://www.dustin.dk/product/5010820211/lifebook-u745

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 19:32
Z50-70 har forfærdelige skærme, bare så du er advaret. Læs evt. test det indeholder farvemålinger.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Undskyld jeg hijacker tråden...

Globulus, du lader til at være lidt inde i laptop markedet. Hvad ser du af fordele og ulemper ved disse to maskiner og hvilken ville du vælge:

https://www.dustin.dk/product/5010801859/lifebook-e744

https://www.dustin.dk/product/5010820211/lifebook-u745

Klaus

E744 har en kraftigere CPU, men der er tale om sidste års model (Haswell).

U745 er helt ny og har en lidt svagere Broadwell-CPU men formentlig bedre batterilevetid.

Det skulle nok være til at finde anmeldelser af E744 på nettet mens det er vanskeligere at finde noget om U745 fordi den er så ny. Jeg har ikke rigtig noget forhold til dem.

De konkurrerer med maskiner såsom Dell XPS 13 og Lenovo ThinkPad X1 Carbon.

Hvis du alligevel er oppe i 10.500 kr. var det måske værd at undersøge disse to mens du er i gang. Der er langt mere information at finde om disse end der er om Fujitsu-modellerne. Kig kun på 2015-modellerne (Broadwell CPU).

Hvad Dell XPS 13 angår skal man være opmærksom på, at man enten kan få den med en touch-skærm på 3200x1800 pixels eller med en almindelig FullHD-skærm uden touch. Mange anmeldere hælder til FullHD-udgaven uden touch fordi man dermed får væsentligt bedre batterilevetid (både højere opløsning og touch koster ekstra strøm).

Jeg kan generelt anbefale Lisa Gades notebook-anmeldelser på YouTube-kanalen "MobileTechReview". Hun går ind på alle de små detaljer, som kan være svære at se ud fra specifikationslister på nettet eller som man måske ikke lige er opmærksom på, når man står i den lokale Fona:
Lenovo ThinkPad X1 Carbon 3rd Gen vs Dell XPS 13 (2015) Comparison Smackdown

Det ser ikke ud til, at hun har anmeldt Fujitsu Lifebook E774 eller U745 på hendes kanal, men der er dog en anmeldelse i vanlig stil af E772 som ser ud til at ligne E774 en del, men som selvfølgelig er et par år gammel nu:
Fujitsu LifeBook U772 UltraBook Review

Redigeret af GlobulusDK - 08-Marts-2015 kl. 20:24
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 20:48
Tak for svaret.

Da det er en firma pc, har jeg kun de to (nå ja og en 15,6") at vælge i mellem. Tror at jeg napper U745 på grund af Broadwell cpu, der kun kraver den halve effekt (er bygget i 0,14 micron med Haswells 0,22 micron).

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu