|
HJÆLP: Skal købe en bærbar computer! |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Forfatter | |
Guests ![]() Gæst ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke for at blive ved med at holde liv i denne tråd, men jeg var selv forbi Elgiganten i dag og havde lejlighed til at se en Z50-70.
Det er særdeles nemt at se, at der er tale om et TN-panel. Man skal ikke se panelet særligt meget fra oven før farverne udvaskes og ved ekstreme vinkler inverteres de. Set en smule fra neden går farverne lynhurtigt mod sort. Ikke alle TN-paneler er så ringe som dette og mange kan sagtens tåle, at man ser dem lidt fra oven. Her skal man nærmest være dead-on for at få et ordentligt udbytte af skærmen, hvilket heller ikke er så svært, hvis det kun er en selv, der *sidder* lige foran og ser på den, men lidt vanskeligere, hvis der ved siden af samtidig *står* en og skal følge med i, hvad der sker. Iøvrigt sjovt at se to specifikations- og prisskilte side om side når kun den ene er på tilbud: Betal 1.500 kr. ekstra og få 2GB mindre RAM til GPU'en. |
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Hej,
Jeg var også forbi Elgiganten for at kigge på den, og ja hold da op for en skærm. Selvom jeg stod lige foran den, så synes jeg godt nok den var skuffende dårlig. Mega mørk, også selvom jeg fik lov til at skrue på indstillingerne. Men fedt du gider vende tilbage og skrive hvad du har oplevet også. Men som jeg har forstået det, så snakkede du godt om den matte skærm på ThinkPad'en, og når den er mat betyder at den holder farverne fra vinklerne? Men er det så også ensbetydende med at der sidder et godt skærm panel derpå? Det vigtigste er sgu at man kan se noget på skærmen, og det betyder ikke ligefrem at være en Retina kvalitet.
|
|
|
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Hvis du interesserer dig for, hvilke faktorer der får computer- og TV-skærme til at se så forskellige ud kan jeg anbefale flg. to artikler fra TFT Central: Panel Coating Panel Technologies Alt for megen information om alt for mange forskellige teknologier så jeg vil end ikke forsøge at opsummere artiklerne her. Artiklen om panelteknologier har en opsummering under hver af de fire teknologier, der omtales. Hvad ThinkPad'en angår så er jeg ikke sikker på, at jeg har anbefalet den pga. skærmen. Når jeg læser tråden igennem har jeg kun nævnt, at skærmen er mat og FullHD, hvilket er to ting jeg selv ville lægge vægt på. Derfor kan der stadig være tale om et TN-panel med dårlige betragtningsvinkler (a la Z50-70, men dog mat), hvilket der da også er en del, der tyder på. Jeg har læst på fora, at nogle folk køber en ThinkPad med den almindelige, ringe skærm og så selv udskifter TN-panelet med et IPS-panel til under 1.000 kr. i stedet for at betale adskillige tusinde kr. ekstra for at få en model leveret med IPS-panel. Jeg skal ikke kunne sige, hvilken serie/model der var tale om. |
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Tusind tak for hjælpen GlobulusDK. Hvis det er muligt er det vel altid prioritet nr. 1 at se computeren i levende live, så kan se skærmen og mærke tastaturet, som du også anbefalede, for ja den Z50 skærm overraskede godt nok i den dårlige retning.
Igen tak, skønt at få så meget hjælp og diverse info.
|
|
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Jeg har købt 4 Asus bærbare inden for de seneste 4 år, på Internettet, uden at se dem "live" først. Og ingen af dem har skuffet mig. Min egen er snart 4 år gammel og den fungerer supert stadigvæk - men ok specifikationerne som de var for 4 år siden er også stort set ganske gode stadigvæk idag. Jeg vil sandsynligvis inden for få måneder skifte de to harddiske (hybrid diske) der sidder i den, ud med 2 SSD'ere. Og så forventer jeg at computeren kan holde en del år endnu.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Det lyder godt Thorvald. Men kan man få en Asus til de 5.000-6.000 kr. der er pengene værd? Eller skal man højere op ved Asus? Jeg kender ikke de maskiner overhovedet.
Jeg har set på denne her fra Asus, men det er godt nok uden en SSD, ellers ser maskinen ret fin ud, selvom den vist snart er 1 år gammel, og så har den kombostik til mikrofon og hovedtelefoner, hvilket jeg ikke lige ved hvordan det fungerer. Der står det er en Asus F550JK model, men jeg kan ikke finde den på asus.com, så jeg ved ikke om modellen er udgået, og altså derfor er et mindre godt køb? Iflg. Proshops hjemmeside er den i hvert fald udgået. Hvilken er en tilsvarende maskine til denne fra Asus nu?
Redigeret af ladiesman217 - 15-Marts-2015 kl. 01:26 |
|
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Tja - svært at sige sådan lige. Men du kunne evt. til en start kigge på den liste jeg havde tidligere. Du skal ikke kigge efter én med SSD - det er meget billigere at købe en billigere model, uden SSD (altså nedprioritere harddisken) og så købe en SSD ved siden af.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Tag evt. et kig på dette emne: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136695&title=julegave-brbar-til-min-far-hvilken-w7-eller-w8
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Tak. Så ser jeg bort fra harddisken, men vil F550JK være et OK køb så, selvom den er udgået synes du?
Hvad endte du med at købe til din far? Vi mangler en god computer der kan bruges i skolen, til meget surf osv. Spil er ikke alfa og omega, men det vil være rart med lidt ydelse. FHD skærm er også at foretrække. Vigtigst af alt er at den er hurtig at bruge, så SSD er nok også et emne, men det kan vi selv skifte. Budget 5-6.500 kr. Redigeret af ladiesman217 - 15-Marts-2015 kl. 08:32 |
|
|
|
![]() |
|
Se under. Den jeg købte er som jeg siger udgået ved Proshop. Men den dukker op hos happii her. Men den er blevet en hel del dyrere - men specifikationerne er så også opgraderet. Men da den ikke har NVidia grafikkort kan den måske ikke anbefales til dit brug. Den i min oprindelige liste som her Nvidia grafikkort kan ikke fås mere. Men det var en X555. Men der er faktisk en Asus K555LN til 6500,- med FullHD skærm, 240 GB SSD, i5, 8 GB ram og NVidia grafik. Den har så godt nok kun 4 GB ram, men kan måske opgraderes til 8 GB. Men måske med SSD, gør det ikke så meget med kun 4 GB ram - I don't know. Måske hvis du kan finde den i en butik, at du kunne kigge på den i real life.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Hvordan kan det være at ingen nævner HP? Det er måske konkurrencedygtigt eller er de fyldt med "bras"?
|
|
|
|
![]() |
|
Tja - jeg har aldrig haft en HP computer og de har vist nok heller ikke haft et alt for godt ry. Toshiba har jeg haft og de var ganske gode, men jeg synes Asus var bedre, men jeg ved ikke hvor gode Toshiba bærbare er idag.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |