|
HJÆLP: Skal købe en bærbar computer! |
Besvar ![]() |
Side <1 678 |
Forfatter | |
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Asus er også noget jeg altid har og vil se som noget kram der bare virker, det samme med IBM, men jeg er godt nok blevet frarådet HP og Toshiba. Det er bare underligt at for 5-6 år siden var der ikke andet end HP computere at spotte rundt omkring, men det er vel udviklingen der har fået andre mærker med på banen. Jeg undrede mig bare over at ikke én eneste havde nævnt det mærke.
|
|
|
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Mærker som Acer er heller ikke rigtig blevet nævnt. Det er måske noget man skal undgå også?
|
|
|
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Det ved jeg ikke rigtigt - det er der måske andre der kan svare på. Jeg har ikke erfaring med Acer, men tror måske de er ganske udmærkede.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Gennemgang af de forskellige mærker (postet for 4 dage siden):
Best & Worst Laptop Brands 2015 Links til flere detaljer for hvert mærke nederst i artiklen. Skal tages med adskillige gran salt. At Apple tager førstepladsen år efter år hænger til en vis grad sammen med at de kun producerer notebooks i den dyre ende mens de øvrige producenter producerer notebooks i alle prisklasser. Jeg forventer, at Windows 10 (bedre håndtering af high-DPI-skærme), en større udbredelse af IPS-skærme og SSD samt en øget fokus på at reducere eller ligefrem eliminere adware/bloatware/crapware vil give Windows-tilhængere flere alternativer til Apple. |
|
![]() |
|
renep ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Marts-2008 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 230 |
Nu siger ovenstående link kun lidt om, hvorvidt maskiner også kan holde til noget. Der er ingen tvivl om, at Asus's "tunge" maskiner er kram, men samtlige 7 Asus tynde/lette modeller hos min datters gymnasieveninder og 2 af mine kollegers tilsvarende er gået døde inden for et år, repareret flere gange, ombyttet og til sidst refunderet, men hver især med sammenlagt flere måneder uden computer. Aldrig Asus xBooks til mig.
De maskiner som "holder" på kontoret, og som også er ledt pebrede (sommetider får man hvad man betaler for) er Apple og nyere Dell, og faktisk også gamle, tunge Acer Pro-modeller samt Sony Vaio Z, den bedste computer ever? |
|
![]() |
|
GlobulusDK det link må jeg have misset, men tak for det. Det undrer mig lidt at HP ligger nr. 3 når ingen snakker om dem mere. Det sjældent at jeg høre om folk anbefaler HP, og denne her tråd har heller ikke set HP blive nævnt.
Og at Lenovo og Asus ligger så lavt er også overraskende. Det er sgu en jungle uden lige. Kan dog se at Lenovo og Asus er styrtdykket til i år, gad vide hvorfor? Alt pros og cons for alt. Havde de nu ikke skulle bruge Excel så meget, så var det også blevet en Apple laptop igen, men det vil bare give for meget besvær, så derfor en Windows laptop vi leder efter. Redigeret af ladiesman217 - 16-Marts-2015 kl. 19:08 |
|
|
|
![]() |
|
Pt. hælder han nok mest til en ThinkPad E540, selvom det er sidste års model. Det er en god arbejdsmaskine man ved hvad er, og så bruger han ret ofte en trådløs mus, så jeg ved ikke hvor meget den TrackPad kommer til at drille.
Måske E550 lige skal kigges efter igen.
|
|
|
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Som jeg skrev: Man skal tage artiklen med adskillige gran salt - og nærlæse de mere detaljerede artikler om hvert mærke.
At Lenovo ligger så lavt overall skyldes i høj grad scoren for tech support og software. Jeg skal lade det være usagt, hvordan de har målt "tech support", hvor retvisende denne score er, og hvor stor en betydning det har for dem, som ikke har behov for tech support. Hvad software angår får de hug for deres Superfish-fiasko i 2014, hvilket er uden betydning i dag. I det hele taget giver jeg ikke så meget for software-scoren da man jo blot kan fjerne producenternes crapware eller måske helt reinstallere Windows. Det har måske betydning for "det-skal-bare-virke"-kundesegmentet, men jeg ser primært på den hardware, man får for sine penge og ikke så meget på, hvad producenten læsser på. De nævner også, at oplevelserne med deres tastaturer og touchpads er blandede - omend de stadig giver 12 ud af 15 i denne kategori. De nævner f.eks. "The Y40, Y50, Yoga 2 13-inch and Y50-70 touch keyboards all suffer from a mushy, shallow feel". Jeg kan i hvert fald for Yoga 2 bekræfte dette. Ellers en flot skærm og en pris, der er til at betale (dog ikke lige hvad du leder efter), men jeg fandt, at tastaturet var elendigt at skrive på da jeg kortvarigt havde lejlighed til at prøve det i Elgiganten. Jeg ville selv kigge efter en Lenovo ThinkPad i T-serien (2015-model, hvor de er gået tilbage til fysiske knapper på touch-pad'en), hvis jeg selv skulle ud og købe en, men det er over dit budget. ASUS scorer også lavt i tech support og det fremhæves da også som den væsentligste grund til at mærket er droppet fra nr. 3 til nr. 7. Dertil en række middelmådige karakterer i adskillige andre kategorier men især får mærket mange blandede anmeldelser, hvilket jeg formoder er relateret til at de sælger modeller i alle kvaliteter og til alle priser. HP og Dell sælger i stor stil high-end notebooks til forretningsverdenen. Min egen arbejdsgiver udleverer f.eks. kun Dell Latitude - omend det er muligt at få en MacBook Pro, hvis man skal bruge den til iOS-udvikling. Det gælder for både HP og Dell at de har en linie, der er rettet mod den almindelige forbruger (HP Pavilion, Dell Inspiron) og en anden linie, der er rettet mod forretningsverdenen (Hp ProBook, Dell Latitude). Der er selvfølgelig andre serier indenfor hvert mærke, men disse er de mest almindelige. Vil man have performance (også til spil) til en relativt lav pris hedder det Pavilion/Latitude mens man i forretningsverdenen fokuserer mere på noget der holder bedre. Du skal et pænt stykke op i pris for en HP ProBook eller en Dell Latitude for at få nogle specs, der ser interessante ud (nVidia og alt det andet pjat). Ved deres forbrugerrettede serier får man derimod "meget" for sine penge men kvaliteten (som i "build quality") er på linie med de øvrige mærkers forbrugermodeller. Når det kommer til stykket produceres de på de af de samme komponenter og af de samme få producenter (Compal, Quanta osv). |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 678 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |