recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp - Store problemer med L’Easy!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp - Store problemer med L’Easy!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kip James Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp - Store problemer med L’Easy!
    Sendt: 17-Marts-2009 kl. 20:48
Håber der er en eller to der er skarpe i den slags her. Jeg er nemlig : godt træt af en situation der er opstået mellem L'Easy og jeg.

Her er hvad der pt. er hændt:

I 2007 køber vi her i huset en bærbar PC,er gennem L'Easy. Garantien gælder altså således stadig (den udløber i Maj/Juni mener jeg - den gælder ihvertfald nu).

Så en dag her i Marts da jeg lukker skærmen op siger den en fæl lyd. Jeg rører forsigtigt ved en plast-beskyttelses "hætte" der sidder der hvor hængslet må formodes at være. Denne plast hætte falder af, plasten omkring smuldrer af og hængslet kommer til syne og sidder efter alt at dømme nu meget meget lidt fast i bunden af Pc,eren. Jeg konstaterer hurtigt at det her er noget rod. Forsigtigt vrikker jeg lidt med skærmen og konkluderer at hvis jeg klapper den sammen, ja så ryger hænglset endegyldigt. PC,eren har på inden måde været tabt eller har lidt anden form for overlast, dette er sket som følge af en skrøbelig konstruktion, der åbenbart ikke har kunne klare almindeligt hverdagsbrug. Den må L'Easy reparere på garantien.

Nå, jeg sender dem en mail, da jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal tage back-up af min harddisk, da en reparation af et hængsel vel næppe kan betyde indgriben i softwaren. Jeg får svar fra selveste Supportchefen hos L'Easy, der beder mig rette kontakt til Help-Disk. Det gør jeg så...

Den unge dame hos Help-Disk ved absolut intet om hvorvidt jeg skal tage back-up, men hun anbefaler det da uanset hvad. Så kommer der hvor det begynder at gå galt. Hun siger nemlig til mig, efter jeg har forklaret at hængslet er i stykker, at jeg jo skal regne med at garantien ikke dækker når jeg nu har tabt den på gulvet!!! Jeg undrer mig meget og fortæller hende så venligt men bestemt at dette her altså skyldes dårlig konstruktion og at hængslet er gået i stykker KUN grundet dagligt brug (dette har jeg også oplyst Supportchefen i en lang uddybende mail). Hun siger til mig, at sådan vil de nok ikke se på det på værkstedet, og at jeg ihvertfald skal påregne en reprimande når de bedømmer omfanget af skaden. Vi afslutter samtalen, og jeg er på det tidspunkt alvorligt klar over at det her kan blive noget frygteligt bøvl. Jeg forfatter derfor endnu en mail til Supportchefen og fortæller ham, at såvidt jeg bliver den der skal betale for noget som helst vedr. et produkt med garanti så har han mig i røret meget hurtigt efter. På denne mail får jeg intet svar.

Vi får i mellemtiden taget back-up af harddisken, og får ordnet tid til afhentning af UPS for L'Easy. Det viser sig så at det er Lyreco der kommer og henter den. Det er så hvad det er. Min kæreste er den der tager i mod, og hun forklarer chaufføren, at han altså IKKE må klappe PC,eren sammen, da den så vil lide yderligere skade. Han svarer ganske ligegyldigt, at så kan han altså ikke transportere den, og derefter klapper han den sammen! Min kæreste konstaterer at hængslet definitivt går i stykker. Vi informerer straks L'Easy om dette via mail - ingen svar herpå.

I går modtager jeg så et opkald fra L'Easy/Siemens' service-værksted. De har ikke lavet noget ved den, og de gør heller ikke mere ved den nu, da L'Easy IKKE vil dække dette på garantien (hvad de konkluderer ved vi i skrivende stund ikke, men åbenbart at jeg fylder dem med løgn). Jeg kan heller ikke få den tilbage, da manden på værkstedet vil have sine omkostninger og udgifter dækket, og han mangler een der kan/vil betale (det er altså mig de vil have til det nu). Godt gal i skralden ringer jeg omgående til L'Easy for at tale med Hr.Supportchefen. Han er ikke tilstede, men de vil bede ham ringe hurtigt. Det gjorde han ikke i går, og heller ikke i dag. Jeg har selv haft ringet igen idag, og agter at blive ved indtil han gider kontakte mig.

Kan dette her virkelig være rigtigt ? Et produkt der indenfor garanti-perioden går i stykker på denne måde (ydermere godt hjulpet af en idiot af en chauffør) skal være noget JEG som kunde skal hæfte for ? Jeg talte med en kundemedarbejder hos L'Easy i dag, hun kunne desværre ikke hjælpe og bad mig vente til at Supportchefen ringede tilbage. Men hun fortalte mig, at når det var skærmskader, så var der ting i garantien der ikke dækkende... Jamen hallo, er der ikke en købe-lov der træder i kraft her ? På mig virker det som om at L'Easy selv vil definere hvordan skaderne er sket, og så ad den vej slippe udenom service og erstatning. Jeg er ganske enkelt rystet, og pt. bliver vores PC,er altså holdt som gidsel, og vi er pænt handicappede som følge heraf. 7500kr betalt, og så får man det her som service fra L'Easy!!!

Er der nogen her på siden der har et par gode råd ? Jeg venter som sagt på at få en samtale med Supportchefen. Bliver han tvær, så agter jeg selv at køre til Odense og troppe op på hans kontor, og så tager vi den derfra...og yderligere skridt må jo så være pressen, Kontant eller Basta. Hvad siger i ?

Jeg er rasende på det møg-firma, og krummer tæer når jeg skal beherske mig for ikke at råbe af sådan en flok svindlere....

HJÆLP!!! :oops:
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 08:55
Er det ikke noget med at i det andet år af reklamationen (eller 18 måneder
som loven siger) der er det køber som skal bevise at konstruktionsfejlen var
der fra købstidspunket?
Så deres serviceværksted kan vel godt sætte spørgsmålstegn ved om der
ikke er sket noget udefrakommende for den har jo virket fint i de næsten 2
år den har været brugt?

Ret mig hvis jeg er gal på den
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 09:42

"Så deres serviceværksted kan vel godt sætte spørgsmålstegn ved om der ikke er sket noget udefrakommende for den har jo virket fint i de næsten 2 år den har været brugt?"

Hvis plasten er smuldret, må det være sket over tid.

Iøvrigt mere om l'easy og deres mærkelige kundepleje her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73038&P N=1

Mvh.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 10:06

Kan tydeligt læse, at du ikke føler dig godt behandlet og vil også give dig ret i, at forhandleren burde have håndteret sagen bedre, men desværre er der ikke meget du kan gøre.

Der er 2 års reklamationsret for fabrikationsfejl/mangler. Der er altså ingen garanti efter købeloven. Hvis hængslet er gået i stykker som følge af en dårlig konstruktion, så er der ikke tvivl om, at dette er omfattet af købelovens reklamationsret, men hvis du ikke kan bevise/sandsynliggøre, at skaden er sket som følge af almindelig daglig brug, så har forhandleren loven på sin side.

Det følger nemlig af købelovens § 77 a, stk. 3 (formodningsreglen), at i de første 6 måneder efter levering, formodes det, at fejlen/manglen var tilstede på tidspunkt for leveringen og at det påhviler forhandleren at bevise det modsatte. Altså skal forhandleren afhjælpe manglen, medmindre han kan bevise/sandsynliggøre at manglen ikke var der fra starten.

Denne regel er egentlig udemærket, ulempen er bare, at de resterende 18 måneder af reklamationsperioden, er det forbrugeren der har bevisbyrden, altså skal forbrugeren bevise/sandsynliggøre at manglen var tilstede på leveringstidspunktet. Det er derfor dig som forbruger, der skal sandsynliggøre, at skaden er opstået som følge af almindelig daglig brug og ikke som følge af, at den er tabt på gulvet.

Forhandleren har pligt til at undersøge produktet i hele reklamationsperioden. Forhandleren har endvidere ret til at få dækket sine omkostninger i forbindelse med undersøgelsen, hvis det viser sig at manglen ikke er omfattet af reklamationsretten, men det er dog et krav, at forhandleren har gjort forbrugeren opmærksom på dette på forhånd.

I din sag, er det ikke forhandleren, men derimod serviceværkstedet der kræver penge af dig. Det har de på ingen måde ret til, da du aldrig har indgået en serviceaftale med dem. Det er din forhandler der har en aftale med serviceværkstedet, hvorfor de skal opkræve pengene ved forhandleren, der så kan forsøge at kræve dem fra dig. Hvis serviceværkstedet nægter at udlevere din bærbar, kan du få fogeden til hjælpe dig, men lad os håbe det ikke bliver nødvendigt (mener det koster 750 kr. at få fogedens hjælp).

Du bør selvfølgelig forsøge at fastholde din påstand om, at skaden er ske ved almindelig daglig brug, men hvis de samtidig fastholder deres påstand, er den eneste mulighed forbrugerklagenævnet (eller domstolene). Hvis de fastholder deres påstand og du bare ønsker din bærbar igen, skal du bede din forhandler (ikke serviceværkstedet) om, at få tilbageleveret din bærbar. Nægter han dette, hjælper det nogle gange at true med fogeden, men langt hen af vejen, er det bedst at holde en god tone.

Håber du kan bruge det til noget og du må endelig skrive, hvis der er noget du ønsker uddybet.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 12:38

Hej Sandal.

Jeg er såmænd ikke gjort opmærksom på noget mht. omkostninger mht. reparation.

Men hvordan ser situationen ud, mht. at Lyreco der afhenter maskinen, IKKE tager hensyn til at den IKKE må klappes sammen under transport, og dermed ødelægger den definitivt ? Vi fik at vide inden afhentning at der VAR taget notater om dette, men alligevel bliver den ødelagt af chaufføren ???

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 13:16

Oprindeligt skrevet af Kip James Kip James skrev:

Men hvordan ser situationen ud, mht. at Lyreco der afhenter maskinen, IKKE tager hensyn til at den IKKE må klappes sammen under transport, og dermed ødelægger den definitivt?

Det kan gøre din bevisbyrde vanskeligere, men det ændre ikke på, at manglen allerede var opstået før afhentningen. Det er uden betydning for selve reklamationen, hvorvidt hængslet var gået helt eller delvist i stykker.

Det er ikke dette er der er problemet i din sag. Problemet er, at forhandleren (muligvis) fastholder, at skaden er opstået som følge af, at maskinen er blevet tabt på gulvet og at du derfor skal sandsynliggøre, at dette ikke er tilfældet. Jeg siger på ingen måde, at det du skriver er løgn, men det er meget almindeligt, at størrer hardware skader på bærbare computere, antages at være opstået som følge af tab, hvorfor det er meget naturligt, at forhandleren/serviceværkstedet fastholder denne påstand.

Redigeret af Sandal - 18-Marts-2009 kl. 13:17
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 14:39

Problemet i det her tilfælde er, at du skal sådan set påvise noget som ikke er sket (at du ikke har tabt den). Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at påvise den slags.

Jeg mener tilgengæld at du kan, via forbrugerklagenævnet, køre sagen. Og deres "eksperter" vil se på skaden og derpå vil de vurder, hvorvidt der er tale om elendigt produkt, eller om der er sandsynligvis for, at du har tabt den.

Jeg ville helt klart dels få en klar melding fra forhandleren (Léasy) og dernæst reagere ud fra den. Lad være med at kommuniker med værkstedet. Du har intet mellemværende med dem, og de er reelt set ikke en part i sagen. Snak med Leasy og tag det derfra.

Får du ikke ret fra Leasy, så ville jeg, af principielle årsager, vælge at køre sagen i forbrugerklagenævnet, alene ud fra den henseende, at få en uvildig part til at vurder spørgsmål.

Hvis du ikke har tabt maskinen, og såfremt jeg har forstået det korrekt, så vil de sandsynligvis komme frem til det samme som dig, at der er tale om en uheldig konstruktion, evt. for dårligt materiale. Og så ser det noget lysere ud for dig, selvom der ingen garanti er for, at Leasy agter at efterkomme dette. Og så må du vurder derfra.

Uanset hvad, så er der lagt i ovnen til en størrer omgang her. Og den kan tage mange måneder, desværre.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 20:13
Jeg vil nu også lyde lidt bagklog, og minde dig om alle de sager der har været i DR omkring Leasy, og deres måde at fastholde kunderne.

Det er også synd at købe ting derigennem, for deres ting er som regel dyrere end i andre fysiske butikker - og en del dyrere end på internettet.

Til fremtidige kunder, som oveverjer at handle med Leasy - hold jer LANGT væk

Omkring sagen, så er det vist en værre omgang du har sat i gang. Jeg ville også køre sagen, ihvertfald rent principielt. Men det bliver svært for dig at bevise at det er sket ved normal wear and tear.

Du har ikke taget billeder inden fragtmanden fik den?

Redigeret af Anima - 21-Marts-2009 kl. 20:14
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2009 kl. 01:05

plasten omkring smuldrer af

Hvad mener du helt præcist her? Var plasten nedbrudt og ikke bare fysisk beskadiget? Sidder der stadig noget tilbage af denne plast?

Hvis skaden skyldes, at plasten er nedbrudt, har du jo et ganske godt bevis for, at den ikke skyldes fysisk overlast.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 12:34

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

plasten omkring smuldrer af

Hvad mener du helt præcist her? Var plasten nedbrudt og ikke bare fysisk beskadiget? Sidder der stadig noget tilbage af denne plast?

Hvis skaden skyldes, at plasten er nedbrudt, har du jo et ganske godt bevis for, at den ikke skyldes fysisk overlast.

Nu kan jeg af gode grunde ikke se om der er noget tilbage af plasten da maskinen er på værkstedet. Men ja, det virkede som om plasten var decideret mørnet. Da jeg forsigtigt rørte ved det (for lissom bare at gøre noget - besigtige hængslet uden at lave skade), ja, så smuldrede det nærmest af i små stykker.

Beklager de lidt lange svartide, men jeg har som i kan forstå ikke adgang til en pc,er i mit hjem.

Det jeg ser som problemet er, at værkstedet får en pc,er ned de har fået at vide er beskadiget ved normal "tear and wear". De er IKKE af L'Easy blevet gjort opmærksomme på at maskinen er blevet yderligere alvorligt skadet som følge af en uforsvarlig chauffør. Jeg gjorde L'Easy opmærkson på dette samme dag som den blev afhentet. Det kendte hverken værkstedet eller L'Easy noget til - i mine øjne utrolig uhørt kundeservice og genrelt dårlig behandling. Jeg sender så atter L'Easy en mail og beskriver hændelsen. I mine øjne fornemmer jeg at L'Easy tror at jeg prøver at redde det hele ved at komme med den her chauffør-historie så sent...

Jeg kan med andre ord godt forstå at værkstedet fortæller L'Easy at den her skade IKKE kan være sket ved normalt brug - de ved ikke bedre og L'Easy ahr opført sig yderst amatør-agtigt ved at få min mail væk (hvordan det så end sker) eller slet og ret ved bare at ignorere den.

Redigeret af Kip James - 24-Marts-2009 kl. 12:36
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 18:03

Nu kan jeg af gode grunde ikke se om der er noget tilbage af plasten da maskinen er på værkstedet. Men ja, det virkede som om plasten var decideret mørnet.

Så ville jeg starte en sag i Forbrugerklagenævnet (efter at have taget de nødvendige skridt på skrift over for forhandleren). Der vil så ske det, at Forbrugerklagenævnets sagkyndige vil besigtige computeren og forhåbentlig give dig ret i, at plasten er mørnet og ikke bare fysisk beskadiget.

Det vil nok være en god ide at bede om at få pengene tilbage. Behandlingstiden i Forbrugerklagenævnet er så lang, at du ikke har glæde af reparation eller ombytningsmaskine, da maskinen vil være lettere forældet til den tid.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu